Fendi viert 15e verjaardag van de Baguette
Met een boek, zes heruitgaven en een reeks feestelijke evenementen viert Fendi de vijftiende verjaardag van de Baguette.
Het Italiaanse modehuis Fendi viert de 15e verjaardag van haar wereldbekende Baguette-handtas. Met de tas lanceerde Fendi het fenomeen van de ‘it-bags’. 15 jaar later verschijnt een boek dat de geschiedenis van de tas verhaalt en geeft het Italiaanse modehuis zes exemplaren opnieuw uit. De Fendi-Baguette is een iconisch schouderjuweeltje dat vijftien jaar geleden een handtassenrevolutie in gang zette. Vooraleer Fendi de Baguette lanceerde, werd een handtas nog voornamelijk beschouwd als een praktisch kleinood. Silvia Venturini Fendi, de hoofdontwerpster van de accessoire-afdeling, herinnert zich de lancering van de handtas in 1997 nog erg goed. “Het gebeurde heel spontaan”, vertelt ze aan Women’s Wear Daily. “Er werd zelfs geen marketingplan opgesteld. Het ontwerp van de handtas was vooral een reactie op het toenmalige minimalisme. In die tijd waren handtassen voornamelijk functionele objecten, vaak zwart en dikwijls saai.”
De Baguette – die je even makkelijk onder je arm schuift als een Frans stokbrood – speelde naast Carrie Bradshaw en haar drie vriendinnen een hoofdrol in de Amerikaanse tv-serie Sex and the City. Wanneer een overvaller in de serie de handtas van Carrie opeist, antwoordt de columnschrijfster uit New York sterk verontwaardigd: “It’s not a bag, its a baguette”. Dat de handtas op vijftien jaar tijd een iconische status verworven heeft, hoeft niet meer gezegd.
Een tijdloos stuk met niet minder dan 1.000 variaties Wat dan weer wel vermeld moet worden, is dat er een gewiekste strategie komt kijken bij de heruitgave van de iconische handtas. De vijftiende verjaardag van de Baguette loopt parallel met de aanstelling van een nieuwe CEO, Pietro Beccari. De man stond in het verleden aan het roer van het Franse accessoiremerk Louis Vuitton en keerde ook daar terug naar de basiswaarden van het merk. De lederen accessoires met de historische Vuitton-monogrammen kwamen opnieuw centraal te staan dankzij een uitgekiende reclamecampagne.
“In deze snel veranderende tijden, in deze snelle wereld, is het belangrijk om dicht bij de eigen achtergrond en waarden te blijven”, vertelt de nieuwbakken CEO aan Women’s Wear Daily. “De Baguette vertegenwoordigt de waarden en het DNA van Fendi. Het is waarschijnlijk waar dat de Baguette aan het begin stond van een specifieke handtassenmode en het zogenaamde fenomeen van de ‘it-bag’ gelanceerd heeft. Maar dankzij haar unieke vorm, die de geschiedenis van het modehuis belichaamt, is de Baguette geëvolueerd tot een tijdloos stuk.”
Een tijdloos stuk dat doorheen de jaren weliswaar in niet minder dan 1.000 variaties uitkwam. De zes meest populaire versies brengt Fendi volgende maand opnieuw uit. De keuze viel onder andere op een jeansexemplaar met een geborduurd bloemenpatroon, een versie versierd met kleurrijke borduursels en een Baguette voorzien van kleine spiegeltjes. Een handboek met de geschiedenis van de Baguette en een reeks feestelijke evenementen in Fendi-boetieks over de hele wereld luiden de heruitgaven in. (JK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier