Een jaar na de dood van Karl Lagerfeld: dit is zijn erfenis

. © Getty Images

Exact een jaar geleden overleed Karl Lagerfeld op 85-jarige leeftijd. Toch was de iconische ontwerper de afgelopen tijd niet weg te slaan uit de actualiteit. Het regende post-mortum collaboraties, expo’s en boeken. Een overzicht van de opvallendste huldes.

Een gesigneerde make-upcollectie

In de maanden voor zijn dood werkte Karl Lagerfeld intensief aan een make-upcollectie voor L’Oréal. Het ging om een oogschaduwpalet, lippenstiften, een mascara en een eyeliner, allen te herkennen aan zijn sobere handtekening. Initieel twijfelde L’Oréal om de collectie na zijn dood nog uit te brengen, maar na overleg met het team rond de ontwerper beslist het merk om toch te lanceren. ‘Karl Lagerfeld was zelf de eerste om te zeggen dat we niet achterom mogen kijken’, klonk het toen.

The White Shirt Project

Karl Lagerfeld stond bekend om zijn liefde voor witte hemden. Naar verluidt had hij meer dan 1.000 identieke exemplaren in zijn eigen kast hangen. In september pakte het creatieve team rond hem uit met een bijzondere collectie: The White Shirt Project. Bevriende modellen, waaronder Cara Delevingne, Kaia Gerber en Gigi Hadid, ontwierpen elk een eigen wit hemd. De opbrengst ervan is weggeschonken aan het goede doel.

Enkele hemden die ontworpen werden door vrienden van Karl Lagerfeld.
Enkele hemden die ontworpen werden door vrienden van Karl Lagerfeld.© Getty Images

Een eigen award

The Woolmark Company heeft deze week de achtste International Woolkmark Prize uitgereikt aan de Ierse ontwerper Richard Malone. Naast de hoofdprijs was er dit jaar nog een extra award, de Karl Lagerfeld Award for Innovation. Die zal voortaan jaarlijks worden weggeschonken aan het modemerk dat het verschil maakt op vlak van innovatie. Ook luxegroep LVHM, eigenaar van Chanel en Fendi, herdoopte de Special Prize tot de Karl Lagerfeld Prize.

Een breikit

The Woolmark Company hield het niet op een award, maar pakt ook uit met een andere opvallende actie: een wedstrijd waarbij je een Knit Karl Kit kon winnen, een breipakket van Lagerfeld. Via een schattenjacht op de website van Woolmark werden er 777 exemplaren verloot met daarin merinowol, breinaalden, pins en vier patronen van de ontwerper om een uniseks trui, een hoofddeksel of een sjaal te breien.

1.0Happy #FathersDay Daddy @karllagerfeld. Thank you for bringing me into the (fashion) world. 😘choupettesdiaryhttps://www.instagram.com/choupettesdiary1794098371540029345857519445_179409837Instagramhttps://www.instagram.comrich658

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/s480x480/19227475_131193664126545_1901345441702739968_n.jpg?_nc_ht=scontent-cdg2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=109&_nc_ohc=sC36W4YK0QAAX83Q3Ja&oh=910ad15056d73544379d89025b83dd95&oe=5EF7649E480480

Een fotoboek van Choupette

‘Ik had nooit gedacht dat ik ooit zo van een dier zou kunnen houden’, liet Karl Lagerfeld zich in 2017 ontvallen over zijn langharige witte kat Choupette. Hij trok aan de lopende band foto’s van het beest, dat op sociale media uitgroeide tot een instant hit. Die foto’s, samen met nog een aantal ongepubliceerde beelden, zijn eind november gebundeld in een fotoboek dat een inkijk geeft in het luxeleven van de kat. Die heeft tegenwoordig trouwens twee nanny’s, een kok, een bodyguard en een dokter ‘in dienst’. Over de financiën hoeft het beest zich gelukkig geen zorgen te maken: de ontwerper liet Choupette al in 2015 opnemen in zijn testament en het beest erfde na zijn dood een riante som geld.

Expo’s

Nog tot 24 februari kan in Hamburg, de geboortestad van Lagerfeld de expo ‘Karl Lagerfeld – visions’ gaan bekijken. Die brengt een hulde aan Lagerfelds liefde voor fotografie en film. En in 2022 plant het Metropolitan Museum in New York een overzichtstentoonstelling gewijd aan de ontwerper.

Hoe vergaat het de grote modemerken na zijn dood?

CHANEL

Meer dan dertig jaar stond Lagerfeld als creatief directeur aan het hoofd van Chanel, waar hij na zijn dood werd opgevolgd door Virgini Viard. Die beslissing was weinig verrassend: Viard werkte al meer dan dertig jaar nauw samen met de ontwerper. Intussen heeft ze haar eerste eigen collecties geshowd. Daaruit blijkt dat ze wel degelijk trouw blijft aan het verleden van Chanel, maar tegelijk erin slaagt om daar een hedendaagse twist aan te geven. Haar collecties ogen steevast elegant en sober, maar iets subtieler dan ervoor. De tijd moet uitwijzen hoe de Franse ontwerpster haar stempel zal drukken op Chanel.

Virginie Viard poseert op de catwalk met haar modellen na de show in Le Grand Palais in Parijs in 2019.
Virginie Viard poseert op de catwalk met haar modellen na de show in Le Grand Palais in Parijs in 2019.© Getty Images

FENDI

Ook bij Fendi draaide Lagerfeld meerdere decennia mee: meer dan vijftig jaar hield hij het vol als artistiek directeur van het merk. Na zijn laatste show voor het merk, die drie dagen na zijn dood plaatsvond, werd min of meer duidelijk gemaakt dat Silva Venturini Fendi de fakkel van Karl zou overnemen als creatief directeur. Venturini Fendi organiseerde de eerste co-gendeshow van het merk en showde intussen ook een eerste eigen haute couture-collectie. ‘Ik wil Lagerfeld niet kopiëren, ik wil mijn eigen verhaal schrijven’, vertelde ze destijds aan CNN.

De laatste collectie van Lagerfeld voor Fendi die drie dagen na zijn dood getoond werd in Milaan.
De laatste collectie van Lagerfeld voor Fendi die drie dagen na zijn dood getoond werd in Milaan.© Isopix

KARL LAGERFELD

Bij zijn eigen merk werd design directeur Hun Kim aangeduid als creatief brein. Hij werd destijds door Lagerfeld zelf aangesteld als design directeur en werkte al vijf jaar intensief met hem samen. Zowel de investeerders als het ontwerpteam waren goed voorbereid op de dood van de ontwerper: met het archief van ruim 60.000 schetsen en foto’s is er aan inspiratie alvast geen gebrek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content