‘Dries Van Noten weet allicht hoe zijn bedrijf kan groeien zonder dat het zijn ziel verliest’

Dries Van Noten © Isopix

De mode is meer dan ooit in flux. Dat werd opnieuw duidelijk met het nieuws dat Dries Van Noten niet langer een onafhankelijk bedrijf is: de Spaanse parfumgigant Puig nam een meerderheidsparticipatie.

Van Noten blijft, aldus een perscommuniquĆ©, ‘een significante minderheidsaandeelhouder’ en blijft behalve Chief Creative Officer (ontwerper, kortom) ook voorzitter van de raad van bestuur. Van Noten bestaat sinds 1986 en is allicht het meest succesvolle Belgische modebedrijf.

Het nieuws van de overname komt niet onverwacht. Er werd in de vakpers, en in de coulissen van de mode, sinds enkele maanden over gespeculeerd. Maar de naam van de overnemer komt toch als een verrassing.

Puig is een familiebedrijf uit Barcelona met een omzet van net geen twee milard euro. De Puigs zijn van oorsprong parfumeurs, maar sinds een jaar of tien actiever in de mode. De groep is eigenaar van de labels Carolina Herrera, Nina Ricci, Paco Rabanne, Panhaligon en L’Artsan Parfumeur, en licentiehouder van de parfums van onder meer Prada en Comme des GarƧons. De laatste grote aankoop van Puig was Jean Paul Gaultier (voorheen eigendom van Gaultier zelf en HermĆØs).

De naam van de overnemer komt toch als een verrassing.

In de mode is Puig geen onverdeeld succes: Nina Ricci en vooral Paco Rabanne doen allicht gouden zaken met hun parfumbusiness, maar de kledinglijnen van beide merken zijn commercieel weinig relevant. Nina Ricci verloor onlangs zijn ontwerper Guillaume Henry. Bij Rabanne is de kloof tussen commerciƫle geuren als 1 Million en de geraffineerde mode van de (overigens erg getalenteerde) ontwerper Julien Dossena bijna onoverbrugbaar.

Het bedrijf van Gaultier is sinds de overname door Puig grotendeels ontmanteld. Het gewezen enfant terrible van de Franse mode stopte met zijn prĆŖt-Ć -porter en concentreert zich op couture, waarmee hij voorgoed uit de kleerkasten verdween van ‘gewone’ mensen. Allicht is het visuele erfgoed van Gaultier sterk genoeg om een parfumbusiness te ondersteunen. Hij behoort tot het verleden.

Talent

Dat geldt niet voor Dries Van Noten. Waar Gaultier al jaren slabakte, zowel op creatief gebied als qua verkoop, blijft Van Noten meer dan ooit relevant. Zijn shows tijdens de modeweek van Parijs zijn must-see, zowel voor mannen als voor vrouwen. Het Belgische merk heeft nooit geadverteerd. Als de front rows van Van Noten bevolkt worden door alle belangrijke modeprofessionals, dan is dat uitsluitend te danken aan zijn talent.

De unie met Puig is a priori niet rampzalig. Integendeel, Van Noten was een van de weinige grote merken in de mode zonder eigen parfum (met uitzondering van een nichegeur voor het Franse huis FrƩdƩric Malle). Het lijkt evident dat daar met een aandeelhouder als Puig verandering in komt. Bij parfums horen advertenties: daar kan Dries Van Noten alleen groter van worden.

Puig kan vast ook leren van Dries Van Noten

En Van Noten zelf weet allicht perfect hoe hij zijn bedrijf kan laten groeien zonder dat het zijn ziel verliest. Puig, bijna twee miljard waard, kan vast ook leren van Dries Van Noten. Het is een zeldzaam voorbeeld van een succesvol modebedrijf waar de focus op kleren ligt, en niet op accessoires of parfums. Dries Van Noten zou volgens bronnen minder dan honderd miljoen euro omzet draaien, met toegewijde winkels in Antwerpen (het Modepaleis, sinds 1989), Parijs, Tokyo, Hong Kong en Seoul.

Van Noten is daarnaast aanwezig bij belangrijke grootwarenhuizen als Barneys New York, Le Bon MarchĆ©, Saks, Nordstrom, Harrods, Lane Crawford en Shinsegae. ‘Onze zaak hoeft niet elk jaar zo nodig met een enorm bedrag te groeien, zoals wanneer je deel uitmaakt van een grote groep’, zei Van Noten in een interview in 2013. ‘Ik hoef niet noodzakelijk een winkel in elke stad. Het is een luxe dat ik kan zeggen dat ik gewoon verder wil doen zoals we nu bezig zijn, creatief zijn en dingen doen die ik echt graag doe en niet onder druk staan om handtassen en schoenen en zonnebrillen te blijven bedenken.’

Maneuvers in de mode

De verkoop van Van Noten is niet het eerste en wellicht ook niet het laatste van een reeks grote maneuvers in de mode. Begin dit jaar werd het Franse huis Lanvin overgenomen door Fosun International, een Chinese groep. Er wordt gefluisterd over het lot van Marc Jacobs, een generatiegenoot van Van Noten: zijn bedrijf is in handen van de Franse luxekolossus LVMH, maar doet het bijzonder slecht. LVMH, de eigenaar van onder veel meer Dior en Louis Vuitton, verkoopt zelden merken, maar zei vorig jaar wƩl vaarwel aan Donna Karan, het andere Amerikaanse label in zijn portefeuille.

Er wordt gefluisterd over het lot van Marc Jacobs, een generatiegenoot van Van Noten.

Het veel jongere Proenza Schouler zou ook op zoek zijn naar nieuwe aandeelhouders, net als Mansur Gavriel en ook Acne Studios staat al enkele maanden te koop. Proenza sloot onlangs zijn vlaggenschip in New York en haalde zijn shows terug van Parijs naar New York. Het duo lanceert binnenkort een parfum met L’OrĆ©al Luxe. Dat is goed nieuws, maar niet noodzakelijk: het was van Viktor & Rolf geleden dat de parfumreus nog in zee ging met een modemerk. Flowerbomb van Viktor & Rolf was een opmerkelijk succes, maar met hun mode gingen de Nederlanders Jean Paul Gaultier achterna: ze concentreren zich op couture en tentoonstellingen.

Het zijn in elke geval turbulente tijden in de mode. Net nog geraakte bekend dat Bottega Veneta zijn samenwerking stopzet met ontwerper Tomas Maier, na zeventien jaar. De verkoopcijfers van dat merk gingen de voorbije jaren pijlsnel naar beneden. Bottega is eigendom van de groep Kering, waar Gucci, Saint Laurent en Balenciaga recordcijfers halen.

Bij de mogelijke opvolgers van Maier wordt Craig Green genoemd. Die Britse ontwerper showt vanavond in Firenze, waar hij eregast is van de mannenbeurs Pitti.

Dries Van Noten showt zijn mannencollectie voor zomer 2019 op 21 juni in Parijs: de langste dag van het jaar, en een nieuw begin voor het merk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content