Dit zijn onze favoriete looks van de mannenmodeweek in Milaan
De jongens van Ermenegildo Zegna oogden fris en piep, en ook zo hun kleren. Lichtgewicht en sporty, met ondermeer deze outfit in afgewassen denim. De hegemonie van het maatpak ligt definitief achter ons.
Dolce e Gabbana leken hun collectie te hebben gesourced op de sociale media door een tiener met ADHD. Ze was cool en eclectisch, en letterlijk adembenemend (speelkaarten, Japans aandoende prints, tijgers en luipaarden, Memphis-kleuren, logo’s en slogans, en honderd modellen). Figuurlijk? Minder. Daarvoor deed het opzet net iets te veel denken aan Gucci. Maar deze outfit was wel heel cool.
Bij Fendi waren er transparante jassen met ruitmotief, en jassen die voor de helft van zacht daim en de andere helft van een soort parachutestof waren gemaakt. Een geweldige update van de kantoorgarderobe.
Het Belgische label Les Hommes blijft volharden in zijn hardleerse technoïde machomode. Het merk is bezig aan een invasie van China, en dit was een van de sterkste collecties van Tom Notte en Bart Vandenbosch in jaren.
Lost and Found was de titel van de tweede mannencollectie van Francesco Risso voor Marni. Ook hier: pot-pourri en mish-mash, alles op elkaar en door elkaar. De invloed van Prada, waar Risso lang heeft gewerkt, was redelijk groot. En toch was Marni een van onze favoriete shows tijdens de mannendriedaagse. Vooral dit quirky, zwempakachtige ensemble
N° 21 maakte een goede beurt, met lichte zomertenues, This Charming Man van The Smiths op de soundtrack, fabuleuze verlichting, en ter inspiratie: een oude foto van acteur Matt Dilon door Bruce Weber. Kan niet misgaan.
Miuccia Prada had een fijn rockabilly-meets the eighties moment. Mecanicien-uniformen in parachutestof en typische prints uit die tijd, begeleid door jaren tachtig meezingers van Etienne Daho en de Belgen van Telex. Twist à Saint-Tropez.
Uit de archieven van Dirk Bikkembergs haalde nieuw artistiek directeur Lee Wood twee klassiekers: het doublebreasted jasje waarmee de show werd geopend, en stoere boots met een gat in de zool. Wood had als tiener zelf een paar. En wij ook. Ook niet slecht: de mouwloze tops. Het is ten slotte zomer.
De show van Diesel Black Gold werd geopend door model Kiki. Geen wonder: het label showde voor het eerst mannen- en vrouwencollecties tegelijk.
Philippe Pleins publiek is gek op zijn megalomane fratsen, de fashionista’s iets minder. Maar toch heeft de koppigheid en vastberadenheid waarmee Plein zijn slechte smaak aan de man blijft brengen, iets bewonderenswaardig.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier