Dit zijn de winnaars van de Belgian Fashion Awards 2019

Van links naar rechts: Bart Lapere (Most Promising Graduate), Christian Wijnants (Designer of the Year) en Arte Antwerp (Brand of the Year) © Foto R.V.

Op 21 november werden voor de derde keer de Belgian Fashion Awards uitgereikt. Een internationale jury van experts bekroonde de Belgische ontwerpers, professionals en merken die dit jaar het verschil maakten. Van Arte Antwerp tot Dirk Van Saene: dit is het oordeel van onze jury.

Jury Prize: Dirk Van Saene

De jury zegt ‘onder de indruk te zijn van hoe hij altijd zijn eigen pad en tempo volgde.’ Ze benadrukken ook ‘het belang van zijn werk vandaag en in het verleden, zijn creatief talent en hoe hij zich weet uit te drukken via verschillende kunstvormen. Als docent aan de Modeacademie van Antwerpen heeft hij een grote impact op de masters en de volgende generatie van modeontwerpers.’

‘Dirk Van Saene is de meest enigmatische en discrete van de Belgische ontwerpers’, zegt jurylid Elisa De Wyngaert, curator van het ModeMuseum Antwerpen. ‘Zeker van zijn generatie. Hij heeft altijd zijn eigen weg bewandeld, in zijn eigen tempo. Heel afwijkend van het modesysteem dat vandaag zwaar onder druk staat. Van Saene is een onafhankelijke, creatieve geest die zich nooit iets heeft aangetrokken van die druk. Hij organiseerde zelden shows, doet niet aan communicatie en zit niet op sociale media. Hij doet eigenlijk alles om niet op te vallen. Toch is zijn impact niet te onderschatten. Hij heeft een uitzonderlijk artistiek talent dat hij weet te vertalen in mode, schilderkunst en keramiek.’

Het MoMu verzamelt actief zijn silhouetten voor de collectie. ‘Zijn oog voor detail en beheersing van couturetechnieken zijn indrukwekkend. Zijn werk is heel origineel en voor op zijn tijd: het vertalen van zijn schilderkunst naar kleding, surrealistische trompe-l’oeil motieven, de recyclage van objets trouvés, het deconstrueren van kleding… Het zijn allemaal dingen die hij al meer dan dertig jaar doet en waarmee hij een van de eersten was. Zijn benadering is bovendien een mooi voorbeeld van hoe de toekomst van de mode eruit kan zien: zonder overproductie, vanuit een echte, artistieke kracht.’

Dirk Van Saene
Dirk Van Saene© Alexander Popelier

Wie is Dirk Van Saene?

1981 Studeert af aan de Modeacademie van Antwerpen. Hij leerde er zijn partner Walter Van Beirendonck kennen, met wie hij al 43 jaar samen is.

1983 Winnaar van de Gouden Spoel.

1987 Maakt internationaal naam als een van de Zes van Antwerpen.

2008 Gaat lesgegeven aan de Modeacademie van Antwerpen.

2009 Ontwerpt een papieren jurk die wordt gebruikt ter promotie van de expo Paper Fashion.

2013 Opening van zijn eigen boetiek, waar hij naast zijn eigen ontwerpen ook andere Belgische ontwerpers verkoopt.

Lees ook: Binnenkijken bij Walter Van Beirendonck en Dirk Van Saene: een duet van kunst en mode

Designer of the Year: Christian Wijnants

De jury koos Christian Wijnants ‘omdat hij trouw blijft aan zijn DNA in een modewereld die wordt geregeerd door trends. Zijn onderzoek naar materialen, en in het bijzonder breigoed, blijft indrukwekkend. Hij voegde dit jaar schoenen en een collectie truien voor mannen toe aan zijn label, en breidt zijn business gestaag uit op een mooie, ingetogen manier.’

Jurylid John De Greef, voormalig moderedacteur van Elsevier Weekblad en curator: ‘Christian Wijnants is begonnen in een heel moeilijke periode. De crisis was net losgebarsten en de mode was in volle verandering. Terwijl zijn voorgangers nog het ‘simpele’ pad konden volgen en een eigen label konden beginnen, was het voor zijn generatie een pak minder evident. Zijn zin voor realiteit en harde werkersmentaliteit hebben er mee voor gezorgd dat hij het heeft gehaald. Omdat hij zijn eigen winkel heeft, staat hij ook dicht bij zijn klanten. Hij voelt goed aan wat zij willen.

Zijn stijl wekt bij veel mensen sympathie op. Het is niet het merk dat je van bij de eerste look op de catwalk bij de keel grijpt, maar als je de finale ziet, houd je daar een optimistisch en prettig gevoel aan over. Zoals de zon die doorbreekt op de eerste lentedagen. Zijn kleren zijn bovendien niet al te veeleisend. Je hebt niet én de schoenen én de bijpassende trui nodig om je look af te maken. Ze zijn vrolijk, zwierig en heel makkelijk om aan te trekken.’

LeEen paar stuks uit de wintercollectie van Christian Wijnants
LeEen paar stuks uit de wintercollectie van Christian Wijnants© Foto R.V.

Wie is Christian Wijnants?

2003 Start van het label Christian Wijnants.

2013 Winnaar van de International Woolmark Prize. Hij won eerder ook de Andam Award, de Swiss Textile Award en de Grand Prix van het Festival d’Hyères.

2015 Opening van zijn eerste flagshipstore in de Antwerpse binnenstad.

2019 Uitbreiding met breigoedcollectie voor mannen.

Lees ook: Breien op een wijndomein: het Spaanse atelier achter Christian Wijnants

Professional of the Year: Pierre Debusschere

De jury verkoos fotograaf Pierre Debusschere omdat hij erin geslaagd is ‘krachtige beelden neer te zetten voor zijn cliënten, die hij toch zijn eigen originele signatuur meegeeft.’

Volgens Federico Poletti, lid van de internationale jury van de Belgian Fashion Awards, journalist en hoofdredacteur van Man In Town, weet Pierre Debusschere kunst en mode op een heel eigen manier te verbinden. Zijn werk is als een unieke, duidelijk te onderscheiden stem in de wereld van de media, en het verlegt de grenzen van het beeld onophoudelijk. Hij is een waar creatief talent wiens werk altijd een sterke impact heeft gehad op inhoud en vorm, zowel visueel als wat de boodschap betreft. Zijn mode-edito’s hebben hun stempel gedrukt op magazines als Vogue, Dazed & Confused, Nowness, Numéro en AnOther Magazine, net als zijn campagnes voor labels als Raf Simons, Louis Vuitton en Dior Homme. Hij heeft nooit geaarzeld om zich ook op het terrein van andere media te wagen, waarbij hij verschillende disciplines met elkaar combineerde en zijn ongebreidelde fantasie ruim baan gaf via fotografie, video en technologie. Zijn werk vertegenwoordigt zijn unieke visie op de toekomst van de mode. Het universum van Pierre Debusschere bestaat uit een uitgebalanceerde mix van zijn liefde voor schilderkunst en muziek en zijn inspiratie, die hij uit zijn studie en zijn land van herkomst haalt: België dus.

.
.© Pierre Debusschere

Wie is Pierre Debusschere?

2009 Richt studio 254 Forest op.

2012 Shoot de campagnes van Raf Simons.

2013 Maakt zijn eerste film I know simply that the sky will last longer than I (soundtrack met onder andere Kanye West).

2013 Maakt de video’s Mine en Ghost voor Beyoncé.

2014 Maakt de campagnebeelden voor de Muntschouwburg.

2018 Eerste eigen tentoonstelling UNcovered in het MAD Brussels.

Entrepeneur of the Year: Sofie d’Hoore & Chantal Spaas

De jury verkoos Sofie D’Hoore, Chantal Spaas en hun hele team omdat ze onder de indruk waren van hun ‘verstrekkende internationale succes’ en omdat ze de zeer organische wijze waarop ze ‘een business met een subtiele signatuur opbouwden’ in het daglicht wilden zetten.

Kevin Borrey De Coninck, jurylid en eigenaar van boetiek NU in Gent en de internationale showroom Thirteentwelve, verklaart: ‘In de vaak hysterische context van nu, in een tijd waarin de markt overstroomd wordt met labels die het vooral van hypes en buzz moeten hebben, leidt dit duo, gesteund door hun team, hun bedrijf al meer dan dertig jaar op een discrete, gesofisticeerde manier. Ze onderscheiden zich door hun subtiliteit. Bovendien is de stijl van het huis tijdloos en blijft Sofie d’Hoore al van in het begin trouw aan de essentie van het merk.’

Chantal Spaas (L) en Sofie D'Hoore (R)
Chantal Spaas (L) en Sofie D’Hoore (R)© Joris Casear

Emerging Talent of the Year: Namacheko

De jury was ‘onder de indruk van de snelle internationale groei van dit label dat in 2019 in Antwerpen werd opgericht.’ Het duo Dilan en Lezar Lurr, tweelingbroer en -zus die in Iraaks Koerdistan geboren werden en in Zweden opgroeiden, tekende ‘een sterke collectie die in de beste boetieks ter wereld verkocht wordt.’

Volgens Serge Carreira, lid van de internationale jury en Head of Emerging Brands Initiative bij de Fédération de la Haute Couture et de la Mode in Parijs, ‘wist het jonge duo op meesterlijke wijze een rijke verbeeldingswereld in de collecties en in hun imago te brengen, en een synthese te maken van verschillende culturen. Hun mode is uitgepuurd, grafisch zonder simpel te zijn, gebald maar niet streng. Ze brengen uiterst verfijnde silhouetten voor elke dag, met een noordelijke soberheid die toch vol warmte en kleur is. Deze twee autodidacten houden de vinger aan de pols van de tijd, maar bewaren hun eigenheid. Ze stellen hun erfgoed en de modereferenties in vraag op een manier die hun mode individueel en eigentijds maakt.’

Namachekom
Namachekom© Foto R.V.

Fashion Brand of the Year: Arte Antwerp

De felicitaties zijn voor Arte Antwerp, het streetwearlabel van ontwerper Bertony Da Silva. Het merk groeide in tien jaar tijd uit van een experimentele T-shirtlijn tot een volwaardige prêt-à-portercollectie, waarvoor ook wordt samengewerkt met lokale, opkomende artiesten als Tom Volkaerts en Vrints-Kolsteren. Arte Antwerp werd gekozen uit een lijst van tien genomineerden, geselecteerd door de jury op basis van de inzendingen. Daarna was het de beurt aan de lezers van Knack Weekend en Le Vif Weekend om online te stemmen voor hun favoriete Belgische merk.

.
.© Arte Antwerp

Most Promising Graduate: Bart Lapere, Dominique Roccour, Eve Delperdange, Maria Ossaba, Quinten Mestdagh, Samuel Quertinmont en Thurel Thonet

De jury besloot niet één winnaar te kiezen, maar alle genomineerde studenten te bekronen. Ze benadrukken dat elke student een sterke individuele visie heeft, die de diversiteit aan talent in de verschillende scholen illustreert. De jury wil hen steunen en stimuleren door hen allemaal de eer van ‘Most Promising Graduate’ toe te kennen.

Eve Delperdange
Eve Delperdange© Foto R.V.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content