Dit Britse denimmerk gaat in tegen moordend moderitme & vervuilende denimindustrie

Caine London © Caine London

Caine London is het geesteskind van stiliste Hayley Caine en muzikant Matt Allchin. Ze ontmoetten elkaar in een bar, werden verliefd en startten samen een denimlabel. Op hun eigen ritme en zo duurzaam mogelijk timmeren ze verder aan hun merk.

In de showroom van London Fashion Week valt Caine London onmiddellijk op. De denimjasjes met opvallende schilderijen springen in het oog omwille van hun kleuren en vintage prints. ‘Onze bedoeling is om draagbare kunstwerken te maken, die een leven lang gedragen kunnen worden’, licht het koppel en ontwerpersduo toe.

Draag je idool op je rug

Het ontwerpersduo woont en werkt in Peckham, Zuidoost Londen, waar ze ook hun inspiratie vandaan halen. ‘We laten ons inspireren door vervlogen tijden in Londen, een tijd waarin alles nog trager ging en er meer met de hand gemaakt werd. Kunst van aan het kanaal, graffiti, popart en het plezier van schilderkunst; het komt allemaal aan bod in onze collecties.’

Het duo poseert voor ons in de showroom van London Fashion Week
Het duo poseert voor ons in de showroom van London Fashion Week© Wouter Van Vaerenbergh

Ook halen ze hun mosterd bij iconische idolen. ‘Ik zou niet zeggen dat we satire brengen, meer een viering van fan art, tatoeages en wat het betekent om een idool te zijn. Het is grappig om te zien hoe een bandana (Tupac), een hoed (Johnny Depp) of een zonnebril (Kurt Cobain) een individu echt kan karakteriseren.’

Sustainable denim

Ze zijn nog maar een jaar bezig, maar gooiden al hoge ogen. Daisy Lowe werd al in een van hun jasjes gespot en ook Vogue is fan. Oorspronkelijk startten ze enkel met vintage Levi’s, waar ze naar op zoek gingen in tweedehandsshops. Maar intussen zijn dit soort jasjes zo populair dat ze moeilijk te vinden zijn in grotere oplages. ‘We hebben nu dus ook ons eigen denim ontwikkeld, op een duurzame manier: met biokatoen, duurzame verf en 100% made in Britain. We zijn aan het nadenken over hoe we ons proces nog meer kunnen verduurzamen, want we willen ingaan tegen de vervuiling van de mode-industrie.’

Het enige nadeel? Het prijskaartje. Voor een uniek stuk van Caine London moet je eerst flink sparen, maar dat past natuurlijk ook bij het karakter van het merk. Je krijgt er een genummerd stuk voor in de plaats, een pièce unique. ‘We hopen dat onze klanten de jasjes echt koesteren en hun kleding niet zomaar in de vuilnisbak gooien.’ (LP)

Klik hier voor meer info & prijzen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content