‘De slag om de klerewereld’: liegt de textielindustrie ons nog steeds voor?

Teun van der Keuken © Michiel Cotterink

In een driedelige documentaire gaat de Nederlandse onderzoeksjournalist Teun van der Keuken na hoe het er werkelijk aan toe gaat in de textielindustrie na de ramp van Rana Plaza in Bangladesh, waarbij de kledingmerken en -ketens beterschap beloofden.

Erbarmelijke werkomstandigheden, hongerlonen voor de arbeiders, onveilige fabrieken: het zijn maar enkele van de kritieken waar de textielindustrie mee te kampen heeft. Meer dan duizend textielarbeiders lieten het leven in april 2013 toen Rana Plaza instortte, een gebouw dat vooral textielfabrieken omvatte. In de nasleep van deze ramp en door de bijhorende opschudding beloofden de grote kledingmerken en -ketens om inspanningen te doen om op vele vlakken voor verbetering te zorgen.

De Nederlandse tv-makers Teun van der Keuken en Roland Duong gaan in de driedelige reeks ‘De slag om de klerewereld’ na wat hier eigenlijk van aan is. Van der Keuken gaat undercover als textielhandelaar. Hij zoekt uit hoe het mogelijk is om aan dumpingprijzen van 5 dollar sweatshirts te produceren en die voor tientallen euro’s over de toonbank te laten gaan. In de eerste aflevering zie je hem onderhandelen met agenten en leveranciers, wat hem onder meer naar Bangladesh leidt.

De eerste aflevering beloofde alvast weinig goeds en toont aan dat de beloftes vooral mooie praatjes waren om de publieke opinie te sussen. Bekijk de integrale eerste aflevering via deze link (en probeer vooral je ogen in hun kassen te houden), nummer twee vind je hier terug en de slotaflevering is op 16/01 op NPO2 (Ned 2) te zien om 21u10. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content