De ‘French Liberté’ van lingeriemerk Etam: ‘We willen een krachtig vrouwbeeld promoten’

© Etam SS18

Etam zet dit jaar in op vrouwelijkheid, de zelfzekerheid en vrijheid met de slogan French Liberté. Maar wat bedoelt het Franse merk van lingerie, nachtkleding en badmode precies met deze slogan? Een gesprek met marketing- en communicatieverantwoordelijke Caroline Japy.

Vanwaar de slogan French Liberté?

Caroline Japy: “French Liberté omhelst perfect waar wij voor staan. Wij zijn een Frans merk, en vrijheid is deel van ons DNA. Bovendien zegt niets ‘vrijheid’ zoals lingerie. Als lingerielabel zijn we al honderd jaar bezig met vrouwen te ondersteunen in hun strijd naar vrijheid en gelijkheid, deze slogan is een bevestiging dat we dat zullen bijven doen – voor alle vrouwen over heel de wereld.”

Hoe is lingerie precies bevrijdend?

Japy: “Omdat lingerie iets heel persoonlijks is, het draait om jezelf. We hebben verschillende studies laten uitvoeren waaruit blijkt dat vrouwen lingerie in de eerste plaats nog voor zichzelf kopen – niet voor hun partner- omdat de juiste bh of slip je heel veel zelfvertrouwen kan geven. Onze visie is dat je met dit zelfvertrouwen, je meer durft, en hoe meer moed je hebt, hoe vrijer je wordt. De onderkleding die je ’s ochtends aantrekt bepaalt je hele mindset en uitstraling. Wanneer je een slechtzittende slip aanhebt kan dat je humeur beïnvloeden of je aandacht afleiden, terwijl de juiste lingerie net voor een boost kan zorgen. Bij Etam willen we een krachtig vrouwbeeld promoten, een vrouw die zelf beslist over haar lichaam en haar verhaal. ‘Une femme sujet’ in plaats van ‘une femme objet’. “

De 'French Liberté' van lingeriemerk Etam: 'We willen een krachtig vrouwbeeld promoten'
© Etam SS18

Hoe belangrijk is het ‘French’ gedeelte in French Liberté?

Japy: “Essentieel. Vanuit een marketingopzet is het natuurlijk interessant, omdat men Franse vrouwen wereldwijd associeert met een enorm gevoel voor stijl. Daarnaast zijn we natuurlijk ook trots op ons Frans vakmanschap. Lingerie maken is een kunst die heel nauw aansluit bij de haute couture.”

Vroeger kwamen merken met een leuke promotionele zin, vandaag haast met politieke slogans. Is mode meer politiek geworden naar jouw gevoel?

Japy: “Mode is altijd al politiek geweest, want het is heel nauw verbonden met wat er in de maatschappij gebeurt. Ik denk dat het in het geval van lingerie nog meer het geval is, omdat het daar ook draait om intimiteit, en de revolutie in de lingeriewereld gelinkt is aan de revolutie op vlak van vrouwenrechten. We zijn ons daar bij Etam altijd al wel bewust van geweest, dat onze lingerie in zekere zin vrouwen kracht geeft en bevrijdt, maar we spelen er de laatste tijd wel extra op in. Zo hebben we momenteel een samenwerking lopen met voormalig wereldkampioene boksen Sarah Ourahmoune en proberen we ook iets terug te geven aan organisaties die zich inzetten voor vrouwenrechten. Zo hebben we op internationale vrouwendag samen met onze gulle klanten 84960 euro ingezameld voor Gynécologie sans Frontières.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content