De comeback van Helmut Lang
Helmut Lang, zowat de invloedrijkste ontwerper van de ’90’s, duikt plots weer op.
Weekend.be graaft zich elke week een weg door het internationale tijdschriftenaanbod. In deze aflevering van Het kleine persoverzicht: een comeback voor Helmut Lang.
Helmut Lang, zowat de invloedrijkste ontwerper van de nineties, leek de voorbije jaren van de aardbol verdwenen. De Oostenrijkse, naar New York geÔmigreerde Lang verkocht zijn merk aan Prada, kreeg ruzie met CEO Patrizio Bertelli, en stapte vervolgens op. De merknaam Helmut Lang werd later verkocht aan een Amerikaans bedrijf. Het label bestaat nog steeds, maar is intussen niet meer dan een schaduw van zijn oude zelf. Lang zelf heeft jarenlang voor de media geschuild, maar duikt nu plotseling op in de Britse stijlbijbel i-D. Lang, intussen 51, werkt sinds 2005 nog uitsluitend als kunstenaar. Deze zomer heeft hij zijn eerste belangrijke tentoonstelling, bij het Kestnergesellschaft in de Duitse stad Hannover. “Ik heb altijd kunst gemaakt,” aldus Lang, “en ik wou altijd meer tijd steken in kunst, maar als je een van de tien of twaalf belangrijkste ontwerpers wilt zijn, dan heb echt wel een voltijdse baan.” In het interview praat Lang voluit over kunst en mode, in respectievelijk in tegenwoordige en verleden tijd.
Nog in het augustusnummer van i-D: een gesprek met Ole Scheeren, de Duitse architect die het Chinese hoofdkwartier leidt van OMA, verantwoordelijk voor de spectaculaire zetel van televisiemaatschappij CCTV in Beijing. En een portret van Stefano Pilati, artistiek directeur van Yves Saint Laurent, die op de cover poseert met Naomi Campbell.
Jesse Brouns
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier