De CEO van H&M vindt zijn modellen te mager
Karl-Johan Persson, de CEO van de Zweedse kledinggigant zegt dat het merk werkt aan meer diversiteit in zijn campagnes.
Karl-Johan Persson, de CEO van de Zweedse kledinggigant zegt dat het merk werkt aan meer diversiteit in zijn campagnes maar hij vindt ook dat ze in het verleden te magere modellen hebben gebruikt. Dat schrijft Metro US. In april 2013 pakte H&M nog uit met het plus-size model Jenny Runk, die poseerde voor hun badpakkenlijn. Nu geeft de CEO toe dat sommige modellen uit hun vorige campagnes te mager waren. “We hebben een grote verantwoordelijkheid. We zijn een groot bedrijf en we maken veel reclame. Ik denk niet dat we altijd de goede richting uitgingen. Sommige modellen die we gebruikten waren te mager”, zegt Karl-Johan Persson tegen de Amerikaanse krant Metro.
Meer diversiteit
Persson zegt dat H&M bezig is om meer diversiteit in hun campagnes te brengen, zodat ze niet de indruk wekken dat vrouwen er alleen maar op een bepaalde manier mogen uitzien. “We hebben veel verschillende modellen met verschillende etnische achtergronden. In onze laatste campagne hadden we een molliger model en nu hebben we Beyoncé, die ook voluptueuzer gevormd is. Ik vind dat modellen er altijd gezond moeten uitzien”, verklaart Persson. “Er zijn modellen die te mager en onder hun gewicht zijn, maar er zijn ook modellen die gewoon slank zijn. Met die modellen moeten we werken zolang ze er gezond uitzien. We kunnen nog meer ons best doen want er zijn soms fouten gemaakt”.
Minimumlonen
Persson had het ook over de ramp in een kledingfabriek in Bangladesh die het leven kostte aan meer dan 1000 arbeiders. Alhoewel de fabriek in kwestie niet gebruikt werd door H&M tekenden ze wel het charter voor veiligere werkomstandigheden. Persson zegt dat H&M meer dan honderd veiligheidsinspecteurs heeft, die de verschillende fabrieken van H&M wereldwijd inspecteren.
Hij sprak ook met de eerste minister van Bangladesh over de minimumlonen in het land. “Ik heb haar al eerder gevraagd om de minimumlonen te verhogen en dat is gelukt! Ik klink misschien verwaand, maar ik durf te zeggen dat geen enkel ander kledingbedrijf ter wereld zoveel doet als H&M. Ook is hij zeer sceptisch over de prijs-kwaliteit verhouding van de duurdere kledingmerken. “Ze boeken enorm veel winst. Het is een groot misverstand dat goedkope merken en duurdere merken andere fabrikanten gebruiken”, aldus Persson. (AV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier