Dandy cool: dit is de mannenmode voor het najaar 2019

Dior - Marni - Off-White © Imaxtree

De luxemode heeft collectief het einde van de streetweartrend aangekondigd. Het najaar wordt, zo schijnt het, elegant als nooit tevoren.

Het huwelijk van luxe en street was altijd een beetje geforceerd: een T-shirt van 400 euro of meer is onder geen enkel voorwendsel verdedigbaar. Tenzij het in puur goud is gedoopt, en dan nog. In de collectie van Vetements – een merk dat groot is geworden met vaak hilarisch geprijsde herinterpretaties van kringloopkleren – zit dit seizoen een hoody met het opschrift ‘It’s my birthday and all I got was this overpriced hoodie from Vetements’.

Dandy cool: dit is de mannenmode voor het najaar 2019
© Imaxtree

Dat is grappig, en verfrissend oprecht (ook heel onnozel). Misschien is het ook een mooie epitaaf voor de mannenmode van de voorbije vijf jaar. Tijd, kortom, voor iets anders.

De teraardebestelling van sneakers en hoody’s is nochtans voorbarig. Terwijl er nog altijd een grote honger is naar luxe (vooral in China), boomt ook streetwear als nooit tevoren. Misschien moeten beide partners maar opnieuw elk hun eigen weg gaan. Een echtscheiding, kortom. De kids trekken hun plan wel.

Tegelijk lijkt de retour op de catwalks naar stijve, elitaire elegantie een stap terug. Als je kijkt naar het jonge publiek van de shows – en naar de soms nog jongere klanten in mannenmodeboetieks – dan kun je je toch moeilijk voorstellen dat die straks allemaal in een pak en das op hun skateboard of elektrische step springen. Al is dat pak dan ‘heruitgevonden’ voor de eenentwintigste eeuw.

Johnstons Cashmere - Joseph - Boss - Gucci
Johnstons Cashmere – Joseph – Boss – Gucci© GF

Trend 5: half-en-half

Goed nieuws voor eeuwige twijfelaars: ook de mode kan dit seizoen niet kiezen. Zwart of wit? Denim jasje of zwartleren perfecto? Waarom niet allebei, dacht Olivier Rousteing van Balmain. Chitose Abe van het Japanse label Sacai doet het al jaren, maar dit najaar wagen onder meer Fendi, Off-White en Juun J zich eveneens aan de hybrides.

Fendi - Balmain - Juun J
Fendi – Balmain – Juun J© Imaxtree

Het debuut

S.R. Studio LA. CA.

In de modewereld wordt de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby vooral geassocieerd met Raf Simons – en dan in het bijzonder de veelgeprezen collectie die de twee samen ontwierpen voor najaar 2014. Toen Simons enkele jaren later de scepter zwaaide bij Calvin Klein, figureerde een schilderij van Ruby in de eerste grote campagne van Calvin Klein205W39NYC. Intussen heeft Sterling Ruby zijn eigen modelabel. S.R. Studio LA. CA. debuteerde tijdens de mannenmodebeurs Pitti, in juni. Inspiratie? Ruby’s eigen artistieke experimenten. De show werd bijgewoond door Simons en Virgil Abloh. Suzy Menkes, de doyenne van de modecritici, vond het volgens Vogue de beste debuutcollectie die ze ooit had gezien.

srstudio.com en ssense.com

S.R. Studio LA. CA.
S.R. Studio LA. CA.© Courtesy Sterling Ruby Studio

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants

Christian Wijnants ontwierp enkele jaren geleden al eens een capsulecollectie voor mannen. ‘Dat was een succes en de vraag naar nieuwe stukken hield aan’, zegt de Antwerpse ontwerper. Er komt nu eindelijk een vervolg: een kleine maar fijne lijn met hoofdzakelijk breiwerk. ‘Ik speelde al langer met het idee, maar koos ervoor om mijn eigen tempo te volgen.’ Wijnants vertrok van de rondbreitechniek, zowat zijn handelsmerk. De inspiratie komt onder meer van Oezbekistan en de Zijderoute. In België zijn de truien – en enkele broeken – verkrijgbaar bij Stijl (Brussel), Uniform (Brussel), Graanmarkt 13 (Antwerpen), Hot Couture (Gent) en Obelisk (Oostduinkerke).

christianwijnants.com

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.
De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.© GF
De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.
De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.

Trend 4: gigasjaals

Vorige winter hielden we onszelf warm in oversized donsjassen. Die blijven populair (en gelukkig maar, want zo’n mantel met de proporties van een Michelin-mannetje neemt gemakkelijk een halve kleerkast in beslag). Maar ze krijgen dit seizoen wel concurrentie van de gigasjaal. Zie onder meer Acne Studios, AMI Alexandre Mattiussi, Les Hommes, Sunnei, Louis Vuitton en zelfs Walter Van Beirendonck.

Louis Vuitton - Walter Van Beirendonck - Sunnei - AMI Alexandre Mattiussi
Louis Vuitton – Walter Van Beirendonck – Sunnei – AMI Alexandre Mattiussi© Imaxtree

V-hals

Een simpele snit, in flashy kleuren.

Johnstons Cashmere - Joseph - Boss - Gucci
Johnstons Cashmere – Joseph – Boss – Gucci© GF

Trend 5: half-en-half

Goed nieuws voor eeuwige twijfelaars: ook de mode kan dit seizoen niet kiezen. Zwart of wit? Denim jasje of zwartleren perfecto? Waarom niet allebei, dacht Olivier Rousteing van Balmain. Chitose Abe van het Japanse label Sacai doet het al jaren, maar dit najaar wagen onder meer Fendi, Off-White en Juun J zich eveneens aan de hybrides.

Fendi - Balmain - Juun J
Fendi – Balmain – Juun J© Imaxtree

Het debuut

S.R. Studio LA. CA.

In de modewereld wordt de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby vooral geassocieerd met Raf Simons – en dan in het bijzonder de veelgeprezen collectie die de twee samen ontwierpen voor najaar 2014. Toen Simons enkele jaren later de scepter zwaaide bij Calvin Klein, figureerde een schilderij van Ruby in de eerste grote campagne van Calvin Klein205W39NYC. Intussen heeft Sterling Ruby zijn eigen modelabel. S.R. Studio LA. CA. debuteerde tijdens de mannenmodebeurs Pitti, in juni. Inspiratie? Ruby’s eigen artistieke experimenten. De show werd bijgewoond door Simons en Virgil Abloh. Suzy Menkes, de doyenne van de modecritici, vond het volgens Vogue de beste debuutcollectie die ze ooit had gezien.

srstudio.com en ssense.com

S.R. Studio LA. CA.
S.R. Studio LA. CA.© Courtesy Sterling Ruby Studio

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants

Christian Wijnants ontwierp enkele jaren geleden al eens een capsulecollectie voor mannen. ‘Dat was een succes en de vraag naar nieuwe stukken hield aan’, zegt de Antwerpse ontwerper. Er komt nu eindelijk een vervolg: een kleine maar fijne lijn met hoofdzakelijk breiwerk. ‘Ik speelde al langer met het idee, maar koos ervoor om mijn eigen tempo te volgen.’ Wijnants vertrok van de rondbreitechniek, zowat zijn handelsmerk. De inspiratie komt onder meer van Oezbekistan en de Zijderoute. In België zijn de truien – en enkele broeken – verkrijgbaar bij Stijl (Brussel), Uniform (Brussel), Graanmarkt 13 (Antwerpen), Hot Couture (Gent) en Obelisk (Oostduinkerke).

christianwijnants.com

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.
De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.© GF
We Fashion - Camel Active - Church's - Arket - Terre Bleue
We Fashion – Camel Active – Church’s – Arket – Terre Bleue© GF

Trend 3: ggggrrr!

Er is in de mode almaar minder ruimte voor beestjes. Bijna alle belangrijke merken zijn gestopt met authentiek bont – een opmerkelijk recente evolutie – en ook vals bont heeft geen al te beste reputatie (want slecht voor het milieu). Hoe drukken we het roofdier in ons dan uit? Met prints, natuurlijk. Zie onder meer Sacai, Versace, Raf Simons, Dior, Marni en Celine.

Raf Simons
Raf Simons © Imaxtree

Clare Waight Keller over de man van Givenchy

Givenchy was in juni eregast van Pitti, de mannenmodebeurs in Firenze. Artistiek directeur Clare Waight Keller showde er haar eerste toegewijde mannenshow in de tuinen van Villa Palmieri, in de Toscaanse heuvels net buiten Firenze. De show, voor zomer 2020, had iets magisch: een droomlocatie bij zonsondergang, een uitstekende casting, een geweldige soundtrack, en een reeks sublieme, heel draagbare kleren die perfect dit moment in de mannenmode samenvatten. Netjes, chic, met hier en daar een sporty element.

Clare Waight Keller
Clare Waight Keller

Waight Keller brak de voorbije seizoenen duidelijk met de esthetiek van haar voorganger Riccardo Tisci. Hij was destijds een van de eerste ontwerpers die streetwear adapteerden voor de luxesector. Waight Keller is niet bang van streetwear. Givenchy introduceerde in Firenze een collab met het Japanse merk Onitsuka Tiger. Maar ze ziet Givenchy toch meer als een traditioneel luxemerk. Tailoring is haar ding.

De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.
De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.

Trend 4: gigasjaals

Vorige winter hielden we onszelf warm in oversized donsjassen. Die blijven populair (en gelukkig maar, want zo’n mantel met de proporties van een Michelin-mannetje neemt gemakkelijk een halve kleerkast in beslag). Maar ze krijgen dit seizoen wel concurrentie van de gigasjaal. Zie onder meer Acne Studios, AMI Alexandre Mattiussi, Les Hommes, Sunnei, Louis Vuitton en zelfs Walter Van Beirendonck.

Louis Vuitton - Walter Van Beirendonck - Sunnei - AMI Alexandre Mattiussi
Louis Vuitton – Walter Van Beirendonck – Sunnei – AMI Alexandre Mattiussi© Imaxtree

V-hals

Een simpele snit, in flashy kleuren.

Johnstons Cashmere - Joseph - Boss - Gucci
Johnstons Cashmere – Joseph – Boss – Gucci© GF

Trend 5: half-en-half

Goed nieuws voor eeuwige twijfelaars: ook de mode kan dit seizoen niet kiezen. Zwart of wit? Denim jasje of zwartleren perfecto? Waarom niet allebei, dacht Olivier Rousteing van Balmain. Chitose Abe van het Japanse label Sacai doet het al jaren, maar dit najaar wagen onder meer Fendi, Off-White en Juun J zich eveneens aan de hybrides.

Fendi - Balmain - Juun J
Fendi – Balmain – Juun J© Imaxtree

Het debuut

S.R. Studio LA. CA.

In de modewereld wordt de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby vooral geassocieerd met Raf Simons – en dan in het bijzonder de veelgeprezen collectie die de twee samen ontwierpen voor najaar 2014. Toen Simons enkele jaren later de scepter zwaaide bij Calvin Klein, figureerde een schilderij van Ruby in de eerste grote campagne van Calvin Klein205W39NYC. Intussen heeft Sterling Ruby zijn eigen modelabel. S.R. Studio LA. CA. debuteerde tijdens de mannenmodebeurs Pitti, in juni. Inspiratie? Ruby’s eigen artistieke experimenten. De show werd bijgewoond door Simons en Virgil Abloh. Suzy Menkes, de doyenne van de modecritici, vond het volgens Vogue de beste debuutcollectie die ze ooit had gezien.

srstudio.com en ssense.com

S.R. Studio LA. CA.
S.R. Studio LA. CA.© Courtesy Sterling Ruby Studio

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants

Christian Wijnants ontwierp enkele jaren geleden al eens een capsulecollectie voor mannen. ‘Dat was een succes en de vraag naar nieuwe stukken hield aan’, zegt de Antwerpse ontwerper. Er komt nu eindelijk een vervolg: een kleine maar fijne lijn met hoofdzakelijk breiwerk. ‘Ik speelde al langer met het idee, maar koos ervoor om mijn eigen tempo te volgen.’ Wijnants vertrok van de rondbreitechniek, zowat zijn handelsmerk. De inspiratie komt onder meer van Oezbekistan en de Zijderoute. In België zijn de truien – en enkele broeken – verkrijgbaar bij Stijl (Brussel), Uniform (Brussel), Graanmarkt 13 (Antwerpen), Hot Couture (Gent) en Obelisk (Oostduinkerke).

christianwijnants.com

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.
De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.© GF
Arket - Marciano Guess - Howlin' - PS Paul Smith
Arket – Marciano Guess – Howlin’ – PS Paul Smith© GF

Trend 2: fin de siècle

De jaren tachtig waren prachtig en de nineties ook niet slecht. De grootste nostalgicus van het moment is Hedi Slimane, die voor de eerste toegewijde mannencollectie van Celine de Jeunes gens modernes van de Franse new wave – circa 1981 – uit hun met formol gevulde bokalen haalde. Bij Louis Vuitton verwees Virgil Abloh naar Michael Jackson in dezelfde periode, al neigt de hierbij afgebeelde purperen look eerder naar Prince. In de collectie van Facetasm duikt Roger Rabbit op, en Etudes Studio heeft een collab met Keith Haring. Kidill, nieuw Japans merk op de officiële kalender van de Parijse modeweek, wijdde een volledige collectie aan punklegende Siouxsie Sioux, zangeres van The Banshees.

Louis Vuitton - Etudes Studio - Facetasm
Louis Vuitton – Etudes Studio – Facetasm© Imaxtree

Camel kameleon

De ‘altijd in de mode’-kleur, in al haar gedaantes.

We Fashion - Camel Active - Church's - Arket - Terre Bleue
We Fashion – Camel Active – Church’s – Arket – Terre Bleue© GF

Trend 3: ggggrrr!

Er is in de mode almaar minder ruimte voor beestjes. Bijna alle belangrijke merken zijn gestopt met authentiek bont – een opmerkelijk recente evolutie – en ook vals bont heeft geen al te beste reputatie (want slecht voor het milieu). Hoe drukken we het roofdier in ons dan uit? Met prints, natuurlijk. Zie onder meer Sacai, Versace, Raf Simons, Dior, Marni en Celine.

Raf Simons
Raf Simons © Imaxtree

Clare Waight Keller over de man van Givenchy

Givenchy was in juni eregast van Pitti, de mannenmodebeurs in Firenze. Artistiek directeur Clare Waight Keller showde er haar eerste toegewijde mannenshow in de tuinen van Villa Palmieri, in de Toscaanse heuvels net buiten Firenze. De show, voor zomer 2020, had iets magisch: een droomlocatie bij zonsondergang, een uitstekende casting, een geweldige soundtrack, en een reeks sublieme, heel draagbare kleren die perfect dit moment in de mannenmode samenvatten. Netjes, chic, met hier en daar een sporty element.

Clare Waight Keller
Clare Waight Keller

Waight Keller brak de voorbije seizoenen duidelijk met de esthetiek van haar voorganger Riccardo Tisci. Hij was destijds een van de eerste ontwerpers die streetwear adapteerden voor de luxesector. Waight Keller is niet bang van streetwear. Givenchy introduceerde in Firenze een collab met het Japanse merk Onitsuka Tiger. Maar ze ziet Givenchy toch meer als een traditioneel luxemerk. Tailoring is haar ding.

De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.
De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.

Trend 4: gigasjaals

Vorige winter hielden we onszelf warm in oversized donsjassen. Die blijven populair (en gelukkig maar, want zo’n mantel met de proporties van een Michelin-mannetje neemt gemakkelijk een halve kleerkast in beslag). Maar ze krijgen dit seizoen wel concurrentie van de gigasjaal. Zie onder meer Acne Studios, AMI Alexandre Mattiussi, Les Hommes, Sunnei, Louis Vuitton en zelfs Walter Van Beirendonck.

Louis Vuitton - Walter Van Beirendonck - Sunnei - AMI Alexandre Mattiussi
Louis Vuitton – Walter Van Beirendonck – Sunnei – AMI Alexandre Mattiussi© Imaxtree

V-hals

Een simpele snit, in flashy kleuren.

Johnstons Cashmere - Joseph - Boss - Gucci
Johnstons Cashmere – Joseph – Boss – Gucci© GF

Trend 5: half-en-half

Goed nieuws voor eeuwige twijfelaars: ook de mode kan dit seizoen niet kiezen. Zwart of wit? Denim jasje of zwartleren perfecto? Waarom niet allebei, dacht Olivier Rousteing van Balmain. Chitose Abe van het Japanse label Sacai doet het al jaren, maar dit najaar wagen onder meer Fendi, Off-White en Juun J zich eveneens aan de hybrides.

Fendi - Balmain - Juun J
Fendi – Balmain – Juun J© Imaxtree

Het debuut

S.R. Studio LA. CA.

In de modewereld wordt de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby vooral geassocieerd met Raf Simons – en dan in het bijzonder de veelgeprezen collectie die de twee samen ontwierpen voor najaar 2014. Toen Simons enkele jaren later de scepter zwaaide bij Calvin Klein, figureerde een schilderij van Ruby in de eerste grote campagne van Calvin Klein205W39NYC. Intussen heeft Sterling Ruby zijn eigen modelabel. S.R. Studio LA. CA. debuteerde tijdens de mannenmodebeurs Pitti, in juni. Inspiratie? Ruby’s eigen artistieke experimenten. De show werd bijgewoond door Simons en Virgil Abloh. Suzy Menkes, de doyenne van de modecritici, vond het volgens Vogue de beste debuutcollectie die ze ooit had gezien.

srstudio.com en ssense.com

S.R. Studio LA. CA.
S.R. Studio LA. CA.© Courtesy Sterling Ruby Studio

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants

Christian Wijnants ontwierp enkele jaren geleden al eens een capsulecollectie voor mannen. ‘Dat was een succes en de vraag naar nieuwe stukken hield aan’, zegt de Antwerpse ontwerper. Er komt nu eindelijk een vervolg: een kleine maar fijne lijn met hoofdzakelijk breiwerk. ‘Ik speelde al langer met het idee, maar koos ervoor om mijn eigen tempo te volgen.’ Wijnants vertrok van de rondbreitechniek, zowat zijn handelsmerk. De inspiratie komt onder meer van Oezbekistan en de Zijderoute. In België zijn de truien – en enkele broeken – verkrijgbaar bij Stijl (Brussel), Uniform (Brussel), Graanmarkt 13 (Antwerpen), Hot Couture (Gent) en Obelisk (Oostduinkerke).

christianwijnants.com

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.
De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.© GF

Trend 1: pakken voor een nieuwe generatie

Na vijf jaar veredelde streetwear op de catwalks is de gentleman opnieuw aan zet. De laatste keer dat pakken hip waren was rond de eeuwwisseling, toen Hedi Slimane bij achtereenvolgens Yves Saint Laurent Rive Gauche (zoals het label toen nog heette) en Dior Homme magere jongens in opvallend krappe outfits stopte. Dit najaar wordt de renaissance van het pak opnieuw geleid door Dior, thans met artistiek directeur Kim Jones. Het pak van het moment is losser – dus meer vergevingsgezind – en in de eerste plaats bestemd voor futuristische dandy’s. Zie ook Berluti, waar Kris Van Assche dit seizoen debuteert, Hermès, Off-White en Marni.

Berluti
Berluti © Imaxtree

De microtas

De mannenmode is de voorbije jaren flink geëvolueerd. Heren mogen tegenwoordig naar hartenlust accessoires dragen – en niet alleen een polshorloge en een kettinkje. Omdat de samenleving toleranter geworden is? Dat zeker. Maar ook omdat er voor de industrie natuurlijk heel veel geld te verdienen valt met accessoires. Een kloeke man bag blijft voorlopig grotendeels een Aziatisch fenomeen, maar de fanny pack is ook in onze contreien populair, en de aan een snoer om de hals gedragen microtas heeft ongetwijfeld hitpotentie. Gepionierd door Jacquemus en intussen opgepikt door onder meer Dior en Prada. Mini, maar wel graag met plek voor sleutels, bankkaarten en telefoon.

Dior
Dior © Imaxtree

Paarse coalitie

De kleur van macht, royalty en van dit seizoen.

Arket - Marciano Guess - Howlin' - PS Paul Smith
Arket – Marciano Guess – Howlin’ – PS Paul Smith© GF

Trend 2: fin de siècle

De jaren tachtig waren prachtig en de nineties ook niet slecht. De grootste nostalgicus van het moment is Hedi Slimane, die voor de eerste toegewijde mannencollectie van Celine de Jeunes gens modernes van de Franse new wave – circa 1981 – uit hun met formol gevulde bokalen haalde. Bij Louis Vuitton verwees Virgil Abloh naar Michael Jackson in dezelfde periode, al neigt de hierbij afgebeelde purperen look eerder naar Prince. In de collectie van Facetasm duikt Roger Rabbit op, en Etudes Studio heeft een collab met Keith Haring. Kidill, nieuw Japans merk op de officiële kalender van de Parijse modeweek, wijdde een volledige collectie aan punklegende Siouxsie Sioux, zangeres van The Banshees.

Louis Vuitton - Etudes Studio - Facetasm
Louis Vuitton – Etudes Studio – Facetasm© Imaxtree

Camel kameleon

De ‘altijd in de mode’-kleur, in al haar gedaantes.

We Fashion - Camel Active - Church's - Arket - Terre Bleue
We Fashion – Camel Active – Church’s – Arket – Terre Bleue© GF

Trend 3: ggggrrr!

Er is in de mode almaar minder ruimte voor beestjes. Bijna alle belangrijke merken zijn gestopt met authentiek bont – een opmerkelijk recente evolutie – en ook vals bont heeft geen al te beste reputatie (want slecht voor het milieu). Hoe drukken we het roofdier in ons dan uit? Met prints, natuurlijk. Zie onder meer Sacai, Versace, Raf Simons, Dior, Marni en Celine.

Raf Simons
Raf Simons © Imaxtree

Clare Waight Keller over de man van Givenchy

Givenchy was in juni eregast van Pitti, de mannenmodebeurs in Firenze. Artistiek directeur Clare Waight Keller showde er haar eerste toegewijde mannenshow in de tuinen van Villa Palmieri, in de Toscaanse heuvels net buiten Firenze. De show, voor zomer 2020, had iets magisch: een droomlocatie bij zonsondergang, een uitstekende casting, een geweldige soundtrack, en een reeks sublieme, heel draagbare kleren die perfect dit moment in de mannenmode samenvatten. Netjes, chic, met hier en daar een sporty element.

Clare Waight Keller
Clare Waight Keller

Waight Keller brak de voorbije seizoenen duidelijk met de esthetiek van haar voorganger Riccardo Tisci. Hij was destijds een van de eerste ontwerpers die streetwear adapteerden voor de luxesector. Waight Keller is niet bang van streetwear. Givenchy introduceerde in Firenze een collab met het Japanse merk Onitsuka Tiger. Maar ze ziet Givenchy toch meer als een traditioneel luxemerk. Tailoring is haar ding.

De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.
De mannenshow van Givenchy in de tuinen van Villa Palmieri.

Trend 4: gigasjaals

Vorige winter hielden we onszelf warm in oversized donsjassen. Die blijven populair (en gelukkig maar, want zo’n mantel met de proporties van een Michelin-mannetje neemt gemakkelijk een halve kleerkast in beslag). Maar ze krijgen dit seizoen wel concurrentie van de gigasjaal. Zie onder meer Acne Studios, AMI Alexandre Mattiussi, Les Hommes, Sunnei, Louis Vuitton en zelfs Walter Van Beirendonck.

Louis Vuitton - Walter Van Beirendonck - Sunnei - AMI Alexandre Mattiussi
Louis Vuitton – Walter Van Beirendonck – Sunnei – AMI Alexandre Mattiussi© Imaxtree

V-hals

Een simpele snit, in flashy kleuren.

Johnstons Cashmere - Joseph - Boss - Gucci
Johnstons Cashmere – Joseph – Boss – Gucci© GF

Trend 5: half-en-half

Goed nieuws voor eeuwige twijfelaars: ook de mode kan dit seizoen niet kiezen. Zwart of wit? Denim jasje of zwartleren perfecto? Waarom niet allebei, dacht Olivier Rousteing van Balmain. Chitose Abe van het Japanse label Sacai doet het al jaren, maar dit najaar wagen onder meer Fendi, Off-White en Juun J zich eveneens aan de hybrides.

Fendi - Balmain - Juun J
Fendi – Balmain – Juun J© Imaxtree

Het debuut

S.R. Studio LA. CA.

In de modewereld wordt de Amerikaanse kunstenaar Sterling Ruby vooral geassocieerd met Raf Simons – en dan in het bijzonder de veelgeprezen collectie die de twee samen ontwierpen voor najaar 2014. Toen Simons enkele jaren later de scepter zwaaide bij Calvin Klein, figureerde een schilderij van Ruby in de eerste grote campagne van Calvin Klein205W39NYC. Intussen heeft Sterling Ruby zijn eigen modelabel. S.R. Studio LA. CA. debuteerde tijdens de mannenmodebeurs Pitti, in juni. Inspiratie? Ruby’s eigen artistieke experimenten. De show werd bijgewoond door Simons en Virgil Abloh. Suzy Menkes, de doyenne van de modecritici, vond het volgens Vogue de beste debuutcollectie die ze ooit had gezien.

srstudio.com en ssense.com

S.R. Studio LA. CA.
S.R. Studio LA. CA.© Courtesy Sterling Ruby Studio

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants

Christian Wijnants ontwierp enkele jaren geleden al eens een capsulecollectie voor mannen. ‘Dat was een succes en de vraag naar nieuwe stukken hield aan’, zegt de Antwerpse ontwerper. Er komt nu eindelijk een vervolg: een kleine maar fijne lijn met hoofdzakelijk breiwerk. ‘Ik speelde al langer met het idee, maar koos ervoor om mijn eigen tempo te volgen.’ Wijnants vertrok van de rondbreitechniek, zowat zijn handelsmerk. De inspiratie komt onder meer van Oezbekistan en de Zijderoute. In België zijn de truien – en enkele broeken – verkrijgbaar bij Stijl (Brussel), Uniform (Brussel), Graanmarkt 13 (Antwerpen), Hot Couture (Gent) en Obelisk (Oostduinkerke).

christianwijnants.com

De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.
De eerste toegewijde mannenlijn van Christian Wijnants.© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content