Cruisecollectie Louis Vuitton 2018: een ode aan traditioneel Japan

© .

Begin november ligt de cruisecollectie van Louis Vuitton in de winkel. De show vond afgelopen mei al plaats, in Kyoto. Een hommage aan het traditionele Japan én een lokale modeheld: Kansai Yamamoto.

Louis Vuitton weet wat feesten is. Voor de opening van een 1400 vierkante meter groot nieuw vlaggenschip op de hoek van Place Vendôme en rue de Rivoli eerder deze maand, trakteerde het Franse luxehuis de genodigden van de show de dag erna op champagne, hapjes en een optreden van wereldster Will Smith en zijn sidekick Jazzy Jeff. Maar dat was niets in vergelijking met de drie dagen durende feestelijkheden die Vuitton begin mei in Kyoto, Japan, organiseerde voor de presentatie van zijn cruisecollectie. Op de agenda: onder andere een avondje uit met de geisha’s in Shimbashi Street, in het hart van Kyoto’s middeleeuws district. Vuitton privatiseerde voor de gelegenheid, en voor het eerst in de geschiedenis van de stad, de straat en vijftien van zijn historische restaurants. De dag ervoor namen ze ook al drie tempels over voor een ontspannen diner, waaronder de prestigieuze tempel Sennyu-ji, die keizer Akihito vaak bezoekt en die nog nooit was opengesteld voor het publiek.

Links: de logo's op de Vuitton-tas zijn ontworpen door Kansai Yamamoto. Midden en rechts: volop Japanse elementen in de collectie.
Links: de logo’s op de Vuitton-tas zijn ontworpen door Kansai Yamamoto. Midden en rechts: volop Japanse elementen in de collectie.© .

Het hoogtepunt van de driedaagse en de reden waarom naast de internationale modepers ook actrices als Michelle Williams, Jennifer Connelly en Isabelle Huppert naar Japan afreisden, was het defilé in het Miho Museum. Het museum, gelegen in de bergen van Shigaraki op een uur rijden van Kyoto, is het werk van architect I.M. Pei, die ook de piramide van het Louvre in Parijs heeft ontworpen, waar Vuitton zijn laatste twee prêt-à-portershows hield. Nicolas Ghesquière, artistiek directeur van Vuitton, heeft duidelijk een zwak voor sterke architectuur. Het Miho Museum is dan ook een goede opvolger voor het Bob and Dolores Hope Estate van architect John Lautner voor de cruise 2015 in Palm Springs en het Niteroi Contemporary Art Museum van Oscar Niemeyer vorig jaar in Brazilië. Het museum moet Peis versie van de Shangri-La voorstellen, een mythische hemel op aarde uit het boek Lost Horizon van de Engelse schrijver James Hilton, en is enkel bereikbaar via een tunnel door de bergen en een metershoge hangbrug over de vallei. De weg ernaartoe is meteen ook een deel van de charme, alsof je een andere dimensie betreedt.

Cruisecollectie Louis Vuitton 2018: een ode aan traditioneel Japan
© .

‘Ik bezocht het Miho Museum enkele jaren geleden en was gefascineerd door de manier waarop I.M Pei harmonie creëert tussen architectuur en natuur’, zei Nicolas Ghesquière vooraf. ‘Japan is een land dat ik goed ken. Het was een van de eerste landen waar ik twintig jaar geleden al naartoe reisde als ik inspiratie zocht, en ik ben sindsdien een frequent bezoeker. Het heeft me altijd verbaasd hoe zij erin slagen om het erfgoed en de geschiedenis van het land te bewaren en te vieren en tegelijk naar de toekomst kijken. Het is heel technologisch en modern. Deze collectie is de culminatie van wat Japan me al die tijd heeft gegeven. Het was een hele uitdaging om mijn liefde voor het land uit te drukken in één collectie. Daarom is het ook de grootste collectie die ik tot nu toe voor Vuitton ontworpen heb.’

Lokale modeheld

Als het decor zo indrukwekkend is, loop je het risico dat de kleren overschaduwd worden. Maar de collectie hield meer dan stand. Ghesquière bracht niet alleen een hommage aan het gastland, hij slaagde er ook in om de jonge, ‘stoere grieten’-esthetiek die hij sinds zijn aanwerving in 2013 uitdraagt, kracht bij te zetten.

De Japanse actrice Rila Fukushima, bekend van haar rol in The Wolverine, opende de show in een patchworkjasje van bont op een oversized gestreept katoenen hemd en witte laarsjes. ‘Enkele jaren geleden zag ik de film Stray Cat Rock over vrouwelijke bikers in het Tokio van de jaren zeventig’, vertelde Ghesquière na de show op het terras van het museum. ‘Ik herinner me dat ik toen zo verrast was door die personages dat ik mijn eerste silhouetten op hen heb gebaseerd.’

Cruisecollectie Louis Vuitton 2018: een ode aan traditioneel Japan
© .

Wat volgde was een collectie vol referenties naar het traditionele Japan: van de opvallend getekende wenkbrauwen en handtassen versierd met kabuki-maskers, figuratieve graveringen als prints en avondjurken in No-theater-goud tot geweven jersey en leren sweaters als een verwijzing naar de Japanse samoeraistrijders. ‘Elke cruisecollectie is een ontdekking en een spel om de cultuur van het land dat we bezoeken te combineren met een visie die heel Frans is’, aldus de ontwerper.

Naast het traditionele Japan stond ook modeontwerper Kansai Yamamoto centraal in de collectie. Yamamoto, die ook aanwezig was op de show, effende het pad voor een hele generatie Japanse ontwerpers in Parijs, maar is vooral bekend van de kostuums die hij voor David Bowies Ziggy Stardust en Aladdin Sane-tournees ontwierp. ‘Ik wilde een vreugdevolle visie op Japan,’ zei Ghesquière, ‘en Yamamoto is die visie. Hij heeft fantastische kostuums voor Bowie ontworpen, maar hij was ook de eerste Japanner die in Parijs showde. Het leek me interessant om dat te vieren en hem te vragen om wat dingen voor deze collectie te ontwerpen.’

big in japan

Niet alleen de liefde van Nicolas Ghesquière voor Japan bracht de Vuitton-karavaan naar het land van de rijzende zon. Het merk heeft sinds het einde van de negentiende eeuw een sterke band met Japan en verwijst naar de Japanse mon, emblemen om een familieschild aan te duiden, als inspiratie voor zijn monogram. De eerste winkel van Vuitton in Tokio opende al in 1978. En dan zijn er ook de samenwerkingen met Japanse artiesten en designers zoals Takashi Murakami, Yayoi Kusama, Rei Kawakubo en Hiroshi Fujiwara.

De locatie: het Miho Museum, alleen bereikbaar via een metershoge hangbrug over de vallei.
De locatie: het Miho Museum, alleen bereikbaar via een metershoge hangbrug over de vallei.

Japan is bovendien een groeiende markt en een aantrekkelijke bestemming voor klanten uit de naburige landen, meent Michael Burke, voorzitter en CEO van Louis Vuitton. ‘Dit is in de eerste plaats een evenement voor klanten’, zei Burke in het modevakblad Women’s Wear Daily. ‘Een reden waarom we Japan hebben gekozen voor deze show, is dat iedereen – de Chinezen, Taiwanezen en Indonesiërs – tegenwoordig naar Japan wil reizen. Dat is een groot verschil met enkele jaren geleden, toen niemand dat wilde.’

Volgens Burke doet Vuitton het beter in Japan dan andere grote luxemerken, een gevolg van hun blijvende aanwezigheid in het land, met ongeveer vijftig winkels en een focus op de lokale klant, niet afhankelijk van het fluctuerende toerisme. ‘We zijn hier al een lange tijd en we zullen hier nog lang blijven, ongeacht of het goede of slechte tijden zijn. We zijn blijven investeren, ook na het uitbarsten van de crisis. We openen en heropenen en renoveren ongeveer acht winkels per jaar in Japan.’

Wat is een cruisecollectie?

Een extra collectie die uitgebracht wordt in het midden van het seizoen, tussen de halfjaarlijkse hoofdcollecties in: lente/zomer en herfst/winter. Oorspronkelijk ontworpen voor de jetsetklant, die het hele jaar door naar andere klimaten reist. Een selectie van de cruisecollectie 2018 van Louis Vuitton ligt begin november in de winkel en wordt in België verkocht in de vestiging op de Waterloolaan in Brussel. De accessoires worden ook verkocht in de winkel in Knokke.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content