Christophe Coppens voor JBC
Christophe Coppens ontwierp een accessoirecollectie voor JBC.
Ze leerden mekaar kennen via Walter Vanbeirendonck die de ZulupaPUWA-collectie voor de Belgische modeketen JBC ontwierp en het klikte meteen tussen JBC-aankoopdirecteur Ann Claes en accessoire-ontwerper Christophe Coppens. Een gemeenschappelijke collectie lag dan ook haast voor de hand. “CC for JBC” werd gisteren onthuld in Bozar in Brussel. Op 29 september liggen de accessoires in de winkels.
Iedereen mooi Christophe Coppens ontwierp zowel voor vrouwen als mannen en voor het eerst ook voor kinderen. Vrouwen kunnen kiezen uit sjaals in jacquard en breiwerk,, oversized kragen en mutsen en hoedjes in zacht, harig mohair en wol. Kleine accessoires als kettingen, broches en diadeems met gekleurde glazen stenen maken de lijn compleet. De mannencollectie omvat hoedenklassiekers, petten, berenmutsen in breiwerk en sjaals met geometrische prints. Het kleurenpalet is sober zwart en grijs. “Ik heb mij gewoon afgevraagd wat heb een mens nodig heeft in de winter” aldus Coppens. “En ik ben gekomen tot goede basics”. “Ik had trouwens gewone mensen voor ogen, die je elke dag kan tegenkomen”. Om dat idee kracht bij te zetten wordt de collectie gepresenteerd op 20 “echte’ mensen” in “echte omstandigheden” taart etend, op de fiets of achter de boodschappentas. “Iedereen mooi”.
Primeur De kindercollectie is een primeur voor Christophe Coppens. Maar aangezien JBC Belgisch marktleider is in kinderkleding, was het een logische stap. “Hierbij heb ik gedacht aan wat ik zelf als kind zou willen. Moeders kiezen vaak praktische kleren. Ik wou dat het meer speelgoed dan kleding zou worden”, aldus de ontwerper, en de kinderaccessoires hebben dan ook veel weg van knuffelberen, draken en monsters.
Voor herhaling vatbaar
Coppens is erg enthousiast over de samenwerking met JBC. “Het is altijd een beetje mijn frustratie geweest dat de drempel om mijn stukken te kopen hoog ligt. Ik vond het dus leuk voor een groot publiek te kunnen werken. Want voor mij is het belangrijkste dat mensen mijn spullen dragen”, zo zegt hij. “Ik vind dit zeker niet minderwaardig. Vandaag wordt goedkoop en duur trouwens sowieso vlot gemengd. Mijn collectie voor JBC zal mijn klassieke klanten zeker niet afschrikken.”
Wat Christophe Coppens betreft, is ontwerpen voor een keten dan ook voor herhaling vatbaar. “Het was bijzonder comfortabel werken. Ik kreeg hulp van zes designers en de ondersteuning was enorm. Uiteraard waren er bepaalde marges, maar het voelde niet aan als een beperking. Integendeel, het opende net nieuwe mogelijkheden” .
Ann Heylens.
Christophe Coppens ontwerpt twee seizoenen voor JBC en brengt telkens twee capsule-collecties. CC for JBC wordt verkocht via speciale corners in de winkel. Ze is beschikbaar vanaf 29 september.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier