Cathy Horyn is genadeloos voor collectie Saint Laurent Paris

© Reuters

Het ziet ernaar uit dat Cathy Horyn en Hedi Slimane nooit vriendjes zullen worden

Niets beter om uw weekend mee in te zetten dan een smakelijke twitterrel. Zij die vanavond leuk leesvoer willen bij hun rode chianti raden wij alvast aan een aparte lijst aan te maken voor monsieur Hedi Slimane, die tot dusver nog niet reageerde op Cathy Horyns (verwachtte) vernietigende bespreking van zijn laatste prêt-à-portercollectie voor modehuis Yves Saint Laurent – pardon; Saint Laurent Paris.

Hedi verwijderde immers niet enkel de Yves; volgens heel wat modejournalisten wist hij ook alles wat klasse en vernieuwing uitstraalde ver van de kleding vandaan te houden. Cathy Horyn liet even op zich wachten – ze was zoals gewoonlijk niet uitgenodigd voor de show- maar heeft na het bestuderen van de foto’s dan toch haar ongezouten mening gegeven.

In de New York Times schreef ze een stuk met de veelbelovende titel ‘Clothes Worthy of Their Label‘, maar al snel wordt duidelijk dat Horyn de labels in de neklijn van Slimanes creaties er liefst eigenhandig uit zou willen knippen.

Ze begint haar Saint Laurent paragraaf door nogmaals aan te halen hoe gewaagd? arrogant? het was van Slimane om de Yves uit de merknaam te schrappen.

(…)to remove “Yves” from the label, thereby severing a symbolic connection to the founder, and everything he stood for, like good taste and feminine power.

Auw.

Daarna bespreekt ze de grungy collectie aan de hand van meningen van haar collega’s. Ze vertelt hoe sommigen het Saint Laurent-onwaardige stukken vonden die evengoed in Topshop in de rekken hadden kunnen hangen, maar ze haalt eveneens aan dat andere modejournalisten aan die toch iets zagen in de collectie.

Ze gebruikt deze brede waaier van meningen om Slimane een snoeiharde klap in het gezicht te geven:

(…) the controversy is good for Saint Laurent. But mainly it was clear to me how strong the name is. In terms of design, the clothes held considerably less value than a box of Saint Laurent labels. Without the label attached to them, Mr. Slimane’s grunge dresses wouldn’t attract interest — because they’re not special. But a box of labels is worth a million. Vervolgens gaat Horyn gewoon door met haar verslag en begint ze aan haar bespreking van de Hermès show die volgens haar een schril contrast was met de ‘lazy values‘ van Saint Laurent Paris.

Wij kennen alvast een PR-team dat de komende dagen de klok rond in shiften zal werken om de iPhone van Mr. Slimane bij hem vandaan te houden. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content