Carte blanche voor Guillaume Henry
Met de komst van Guillaume Henry in 2009 veranderde de koers van Carven en groeide het Franse merk uit tot een jong en ‘hot’ label. Carven doet vandaag een frisse wind waaien doorheen het modelandschap, met unieke maar betaalbare mode.
Carven – in ’45 opgericht door Madame Carven – heeft een drastische imagowending meegemaakt. Hoe ga je daar als ontwerper mee om? Guillaume Henry: In de late jaren 40 was de kleding van Carven bedoeld voor de dochter van de haute-coutureklant: iemand die geld had en haar eigen leven wilde leiden op een leuke, maar elegante manier. En dat is eigenlijk nog steeds het doel.
Toch hoeft Carven vandaag geen duplicaat te zijn van vroeger. Vrouwen wisselden toen wel 4 keer per dag van outfit en stonden uren voor de spiegel. Vandaag moet alles sneller gaan en mixen we het nonchalante van daywear met de finesse van eveningwear in één outfit.
Bij Carven maken we kleding voor meisjes met een frisse persoonlijkheid en houding. Omdat we het kwaliteitsvolle, preppy erfgoed van Carven willen bewaren, duwen we ons concept echter nooit te ver door. Zo zorgen we voor een subtiele aanpak, met bijvoorbeeld in onze laatste zomercollectie een ‘gemarmerde’ stof om het idee van een standbeeld op te wekken.
De ziel van het merk moet bewaard blijven. Henry: Inderdaad. Bij de comeback van het label 2 jaar geleden in Parijs maakte La Durée (een bekende Parijse patisserie) voor ons een cake in de kleuren van Carven – groen en wit – met ingrediënten zoals anijs en chlorofyl. Een oude verpakking met een ongelooflijk frisse smaak. Zo zien we Carven vandaag.
Je maakt graag de vergelijking met de culinaire wereld. Henry: Er zijn ook zo veel overeenkomsten. Een collectie is zoals een menu, je maakt iets wat mensen kunnen beleven. Tijdens onze defilés zit ik ook altijd tussen het publiek, nooit backstage. Als je mensen uitnodigt om te komen eten, sta je toch ook niet heel de tijd in de keuken.
Je bent een heel jonge ontwerper. Waar haal je jouw inspiratie vandaan? Henry: Vooral vrienden en cinema inspireren mij. Mijn vriendinnen zijn net als ik rond de 33. Ze hebben niet overdreven veel geld maar willen zich wel uniek voelen. Dat is exact het type vrouw waarvoor ik ontwerp. Ook films, zoals die van de Franse regisseur Maurice Pialat, inspireren mij. Zijn films draaien rond normale mensen die tegelijk ook uitzonderlijk zijn. Daar hou ik van.
Het volledige interview naar aanleiding van de lente/zomer 2011 collectie in de Brusselse winkel Hunting and Collecting vindt u hier.
Vincent Fobelets en Elke Lahousse
Fotoshoot Artistieke directie: Guillaume Henry Foto’s: Benoît Béthume Stylist: Guillaume Henry en Benoît Béthume Productie: Carla Marboeuf en Kéty Nhek Haar: Romina Manenti @ Airport Make-up: Tiina Rovainen @Airport Modellen: Anouk Féral, Lisa Arbellot, Pauline @ Elite, Tosca @ Viva en Jlynn @ Marylin
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier