Brussel bruist weer: de heropleving van de luxesector in de Louizabuurt

Natan © GF

Brussel wordt weer een aantrekkelijke winkelstad, de Louizabuurt herleeft. Luxemerken openen of heropenen er een boetiek, waarbij een fijne shopervaring centraal staat. ‘Klanten doen moeite en trotseren files om hier te shoppen. We willen dat daar iets tegenover staat.’

Een paar jaar geleden kende de buurt een dip, die vooral te maken had met de werken aan de tunnels en deels ook met de aanslagen’, zegt Edouard Vermeulen van Natan. ‘Nu de werken bijna achter de rug zijn, voelen we dat de buurt herleeft. Luxemerken openen nieuwe boetieks en bestaande boetieks vernieuwen hun interieur.’

‘Ook wij hebben in februari onze boetiek een nieuwe look gegeven. Het is belangrijk om te blijven vernieuwen, om de klanten te triggeren. Hier in de buurt wordt binnenkort een nieuwe concept- store, genre Colette, geopend.’

Ik merk dat veel consumenten Brussel na de aanslagen verlaten hebben en in andere steden zoals Antwerpen zijn gaan winkelen. Nu komen ze terug naar Brussel.

Elisa, Prada

Je voelt die positieve vibes. We komen geregeld samen met de collega’s die lid zijn van de Belgian Exclusive Labels, onder meer om te overleggen over hoe we de buurt zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken.’

‘Naast een aangename buurt wordt ook service belangrijker dan ooit. Als we het hoofd willen bieden aan de concurrentie van e-commerce, moeten we de klant een aangename shopervaring bieden. Daarom spelen we bijvoorbeeld met het idee om samen met enkele winkels in de buurt een service voiturier te organiseren. Deze extra’s maken het verschil.’

Dior
Dior© GF/KRISTEN PELOU

Prada voor de hele familie

Een belangrijke nieuwkomer in de buurt is Prada, dat in oktober 2017 een ruime boetiek opende op de Waterloolaan. De opening was eigenlijk eerder voorzien, maar door de werken aan de tunnels en na de aanslagen werd het project even on hold gezet.

De boetiek is met haar vierhonderd vierkante meter toch niet overdonderend, dankzij de verschillende cosy corners met fluwelen sofa’s. ‘Het is belangrijk dat mensen hier in alle rust kunnen kiezen en dat ze met een goed gevoel buitenstappen’, zegt Elisa in keurig Nederlands met een zacht Limburgs accent.

Sinds kort hebben de millennials de luxesector ontdekt. Ze kopen de hipste stukken. Ze zijn de hier-en-nu-generatie: als ze iets zien op social media dat ze leuk vinden, komen ze het hier meteen kopen.

Elisa, Prada

Elisa heeft heel wat ervaring als verkoopster in de luxesector. ‘Ik heb jaren voor grote namen op de Waterloolaan gewerkt. Na de aanslagen ben ik in Antwerpen gaan werken, het voelde hier niet meer goed aan. Ik merk dat veel consumenten Brussel toen verlaten hebben en in andere steden zoals Antwerpen zijn gaan winkelen. Nu komen ze terug naar Brussel.’

‘Er is ondertussen veel veranderd in de buurt: de boetieks zijn groter en aangenamer geworden en er heeft ook een verschuiving plaatsgevonden op het vlak van het cliënteel. Sinds kort hebben de millennials de luxesector ontdekt. Ze kopen de hipste stukken. Ze zijn de hier-en-nu-generatie: als ze iets zien op social media dat ze leuk vinden, komen ze het hier meteen kopen. Sommigen spenderen alles wat ze verdiend hebben met hun vakantiejob aan een mooie tas. Ook sneakers verkopen als zoete broodjes.’

‘De drempel is hier sowieso vrij laag: ons aanbod start met kleine, betaalbare accessoires en reikt tot maatpakken.’

We zijn ons ervan bewust dat de klanten moeite doen en files trotseren om hier te shoppen. We willen dat daar iets tegenover staat: een vriendelijk onthaal, een drankje, een goede service, persoonlijk stijladvies.

Elisa, Prada

‘We trekken alle generaties aan. Zo krijgen we hele families over de vloer die hier komen shoppen voor een speciale gelegenheid, zoals een familiefeest. We hebben een groot cliënteel uit Vlaanderen, ze spenderen vaak een mooi budget.’

‘We zijn ons ervan bewust dat de klanten moeite doen en files trotseren om hier te shoppen. We willen dat daar iets tegenover staat: een vriendelijk onthaal, een drankje, een goede service, persoonlijk stijladvies.’

‘Sommige klanten staan erop om telkens door dezelfde verkoper bediend te worden. Van mijn vaste klanten weet ik exact wat ze de vorige keren gekocht hebben en ik bied hun stukken aan die ze met hun vorige aankopen kunnen combineren. Die persoonlijke aanpak wordt gewaardeerd.’

Vipbehandeling bij Dior

Ook bij Dior voelen ze de verjonging van het cliënteel. ‘We krijgen steeds vaker twintigers over de vloer en dat is een positieve evolutie’, zegt Camille Le Moulec, shop assistant manager van de Brusselse boetiek. ‘We zien dat jonge mensen bewuster kopen en sparen voor dat ene iconische stuk, zoals een mooie tas om jaren te koesteren.’

Dior heropende zijn boetiek in juni van dit jaar op hetzelfde huisnummer, maar verdubbelde de oppervlakte. Ook hier heerst een gevoel van cosiness en discrete luxe. Klanten kunnen zich neervlijen in de zachte fauteuils op de eerste verdieping en krijgen een drankje aangeboden.

We zien dat jonge mensen bewuster kopen en sparen voor dat ene iconische stuk, zoals een mooie tas om jaren te koesteren.

Camille Le Moulec, Dior

De bovenste verdieping is enkel bereikbaar via een lift en is voorbehouden aan vipklanten die op afspraak ontvangen worden in een privésalon, met ruime paskamers en een groen zonneterras.

Een personal stylist bereidt de komst van de klant goed voor en zorgt dat er in de luxepaskamer al een aantal silhouetten met bijbehorende accessoires klaar hangen.

Service op het hoogste niveau waarover weinig gecommuniceerd wordt. Een vleugje mysterie is immers eigen aan de wereld van de ultieme luxe.

Chanel
Chanel© GF/Olivier Saillant

Bij Coco Chanel thuis

Chanel heropende in december 2017 de boetiek aan de Waterloolaan 64. Het interieur werd ontworpen door de New Yorkse architect Peter Marino, die zich liet inspireren door het privéappartement van mademoiselle Chanel aan de rue Cambon in Parijs.

Dankzij de vele kunstwerken aan de muur en de gezellige zitmeubels van Wendell Castle op de eerste verdieping, waan je je inderdaad eerder in een appartement dan in een boetiek.

Overal in de boetiek wordt verwezen naar de codes van het huis, zoals de poefs die bekleed zijn met de typische Chanel-tweeds.

Op de tweede verdieping is een aparte salon waar klanten in alle privacy ontvangen kunnen worden. ‘We hebben nu veel meer ruimte om ons aanbod overzichtelijk te presenteren. De reacties van de klanten zijn unaniem positief’, luidt het in de boetiek.

Carine Gilson
Carine Gilson© GF

Nieuwe start voor Carine Gilson

Onlangs opende Carine Gilson haar boetiek aan de Waterloolaan, een wereld van verschil tegenover de Dansaertbuurt waar ze jarenlang gevestigd was. ‘Ik ben ondertussen dertig jaar bezig. Ik houd heel goede herinneringen over aan mijn periode in de Dansaert. Het is een jonge, bruisende buurt, ook ’s avonds, maar de laatste tijd voelde ik mij er niet meer op mijn plaats.’

‘Voor mij is dit een nieuwe start die helemaal past bij de evolutie van mijn collectie, van lingerie tot haute-coutureavondkledij. Die uitbreiding van mijn aanbod vroeg om een nieuw concept en een andere sfeer. Ik word hier au sérieux genomen, als luxemerk met een jarenlange savoir-faire.’

Toen mijn zaak geopend werd, heb ik veel boetiekmanagers uit de buurt over de vloer gehad die me kwamen feliciteren. Die collegialiteit heeft me aangenaam verrast.

Carine Gilson

‘Mijn vaste klanten uit mijn Dansaertperiode reageren heel verrast, alsof ze een nieuwe collectie ontdekken. En uiteraard trekt deze locatie nieuwe klanten aan. Er is hier veel passage van toeristen en zakenlui die in de naburige hotels overnachten en hier ook shoppen, maar er zijn ook veel Vlamingen die in Brussel komen kopen. Hier heerst een positieve dynamiek. Toen mijn zaak geopend werd, heb ik veel boetiekmanagers uit de buurt over de vloer gehad die me kwamen feliciteren. Die collegialiteit heeft me aangenaam verrast.’

Aan de lange rij heropeningen komt nog geen eind: begin november opent Louis Vuitton weer zijn deuren, na een maandenlange verbouwing. De klanten kunnen sinds maart terecht in een tijdelijke boetiek, enkele huisnummers verder.

De vernieuwde boetiek zal het grootste aanbod uit de Benelux hebben en naast de accessoires ook de prêt-à-portercollecties voor mannen en vrouwen verkopen. Er zullen ook items te koop zijn uit Les Objets Nomades, de interieurcollectie van Louis Vuitton.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content