Bloggers verkopen kleerkastinhoud op Antwerp Fashion Night

Onder de wimpel van Antwerp Fashion Night, verdeeld over twee historische panden, besloten tien modeblogsters een deel van hun garderobe te verkopen. Kleding die ze nooit meer dragen, kleding die te veel plaats inneemt in hun toch al uitpuilende kleerkast, kleding die hun fans al voorbij hebben zien komen in outfitposts.

Het is een beetje zoals bieden op de gitaar van je favoriete rockster. Ontzettend veel jonge meisjes waren afgezakt naar de Happaertstraat om een kledingstuk van The Styling Dutchman, Brunetteblogging, Shark Attack, The Fashion Folio, Dogs & Dresses, Polienne, Fashion Fabrice, Insomnia, Absolutely Mrs K of It Girl te kunnen bemachtigen. Deze tien modeblogsters besloten immers een deel van hun rijkelijk gevulde garderobe te verkopen om deel te nemen aan Antwerp Fashion Night, maar vooral om de orde in hun hoofd en kleerkast te herstellen.

Een vliegende start“Ik wilde eigenlijk al lang van een heleboel kleding af”, vertelt Elien van Dogs & Dresses. “We organiseren soms wel eens verkopen op onze blogs, maar het leek me wel fijn om zoiets in real life met z’n allen te organiseren.” Jurkjes, blazers, jassen, schoenen, accessoires, jeansbroeken, hoeden en tassen werden voorzien van democratische prijskaartjes en aangeboden aan het lezerspubliek. We komen hemdjes tegen die we eerder al in blogposts spotten, en de meisjes geven geïnteresseerde koopsters goed stylingadvies. Portefeuilles worden bovengehaald en de blogsters kennen een vliegende start.

Of het niet pijn gaat doen om deze geliefde items van de hand te doen? Kim van Brunetteblogging is overtuigd van niet. “Ik heb de stuks die ik verkoop heel lang bijgehouden omdat ik ze nog steeds mooi en stijlvol vind, maar ik merkte dat ik ze niet meer droeg. Ik paste er niet meer in, ik was de kleur beu of het waren ronduit miskopen. Een beetje zonde om die spullen dan in de kast te laten verstoffen als je er iemand anders plezier mee kan doen, toch?”

Ook het rek van collega Annebeth, op het wereldwijde web beter gekend als The Styling Dutchman, is mooi gevuld. “Mijn lezers zullen wel gemerkt hebben dat ik een styleswitch ondergaan heb”, lacht ze. Waar ze vroeger meisjesachtige jurken met retromotiefjes droeg heeft ze nu de broek, de grunge en de haarverf ontdekt. Hoewel veel van haar kleding echte vintagevondsten zijn doet ook Annebeth er makkelijk afstand van.

Bijna alles werd al eens gedragen. Bijna alles.Het is algemeen geweten dat de Belgische modeblogsters regelmatig de bankkaart bovenhalen in al dan niet virtuele kledingshops. Toch weet een goed verstaander ook dat deze meisjes, als ambassadrices van bepaalde merken, af en toe kleding aangeboden krijgen. “Die spullen zal je hier niet vinden”, verzekert Elien ons. “We hebben het daar even over gehad maar dat zou niet fair zijn. Alles wat hier hangt hebben we zelf betaald en gedragen, al durf ik dat laatste niet over alles zeggen”, lacht ze.

We komen inderdaad enkele schoenen tegen waar de zool nog niet van is afgesleten of shirtjes waar het oude prijskaartje van de winkel nog aanhangt. Het tactiele voorbeeld van de consumptiemaatschappij zou iemand het wel eens durven noemen, maar enkel zij die onschuldig is werpe de eerste tot op de naad afgedragen handtas.

Diversiteit als succesformuleHet volk blijft toestromen en geniet van de gratis cupcakes en drankjes. Een van de redenen van het grote succes is allicht de diversiteit. De blogsters hebben verschillende maten, verschillende stijlen, een verschillend lezerspubliek en verschillend kledingbudget. Die variatie is net interessant, bevestigt ook Absolutely Mrs K die met haar merkenaanbod behoorlijk wat aantrek heeft. “Mensen hebben me wel gevraagd waar mijn accessoires zijn. (Mrs K ofte Kim stond voobije week nog in het Knack Weekend accessoirenummer vanwege haar voorliefde voor onder meer Christophe Coppens nvdr.) Maar die kan ik echter niet gewoon verkopen; mijn accessoires zijn voor het leven, dat zijn investeringen. Maar dit Marc Jacobsshirt bijvoorbeeld, tja, dat heeft ook geld gekost maar als ik het niet meer aandoe wil ik andere Marc-fans er wel mee plezieren”, aldus Mrs K.
Ook blogster Polienne, (Paulien voor de niet-digitale vrienden) die naast haar studies professioneel model is, showt gemakkelijk haar garderobe met de iets minder lange medeblogsters. “Je moet namelijk niet denken dat ik een reus met maatje 34 ben. Ik éét”, maakt ze ons duidelijk terwijl ze demonstratief een cupcake naar binnen duwt. Effectief, er zijn meisjes die met haar jurkjes in het paskamertje verdwijnen en er met een smile weer buitenkomen. “Zie je wel!”, roept ze met de make-up van haar laatste fotoshoot nog op haar gezicht.

Gezonde concurrentie versus vruchtbare collegialiteit
Hoevéél de Blogger Closet Sale precies heeft opgebracht is nog niet bekend, maar dat het een succes is geweest was na een uurtje al duidelijk. Hoewel ze in zekere zin rivalen zijn is de Belgische blogosfeer bijzonder hecht. Ze verenigen zich in facebookgroepen waar ze elkaar helpen met verschillende blogdilemma’s, zien elkaar op events en spreken ook in het echte leven regelmatig af.

Ja, gezonde concurrentie wakkert ambitie en creativiteit aan, maar als collegialiteit zulke succesvolle projecten als vrucht heeft organiseren wij alvast een volgende teambuilding. (KS)


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content