Black of Green Friday: exuberante koopjes versus aandacht voor eerlijke prijzen

De deals vliegen ons om de oren met Black Friday. Maar wie betaalt de werkelijke kost? © Getty

Op 26 november is het opnieuw Black Friday. Een koopjesdag die uit Amerika is komen overwaaien. Door de coronacrisis zetten sommige winkels en modemerken extra in op deze kortingsperiode, anderen gaan er net tegenin en dopen de dag om tot Green Friday.

Black Friday vindt traditiegetrouw plaats na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. Het wordt beschouwd als de start voor het shoppen van kerstcadeautjes. Heel wat winkels hopen klanten te lokken met aanbiedingen. Het blijft meestal niet bij één dag, maar werd intussen uitgebreid tot een vierdaagse. Ook Cyber Monday zag het levenslicht: de maandag na Thanksgiving worden consumenten aangemoedigd om online te shoppen aan scherpe prijzen. De voorbije jaren won deze prijzenslag eind november ook aan populariteit in ons land.

Tegenreacties

Toch staan niet alle merken en winkels ervoor te trappelen. Black Friday werkt immers overconsumptie in de hand. Niet goed voor de planeet, maar ook niet per se voor de makers en verkopers van de producten. De prijs gaat zodanig naar omlaag, dat er geen winst meer uit te halen valt. De waarde van het product keldert en consumenten leren dat de échte prijs van deze items veel lager ligt dan de prijs die erop plakt wanneer er geen kortingen worden aangeboden.

Daarom kiezen sommige merken voor Green of Slow Friday: een dag om na te denken over de impact van ons consumptiegedrag. Dit kan resulteren in niets nieuws kopen of bewust kiezen voor een lokaal en duurzaam merk.

Groene vrijdag

Zo laat het Belgische label Xandres laat Black Friday links liggen en trekt hiermee de kaart van de Green Friday beweging die oproept om bewuster te consumeren. In plaats van kortingen biedt Xandres gratis herstellingen aan zodat de consument langer van zijn kledingstukken kan genieten. Ook het merk ARMEDANGELS gaat volop voor Green Friday met als motto: ‘Let’s grow together.’ Tot 30 november krijgen hun klanten 25% korting op een select aantal producten om fair fashion nog toegankelijker te maken voor iedereen. Daarnaast doneren ze bij elke bestelling €10 aan kleinschalige katoenboeren, om hen te ondersteunen bij de overgang van conventioneel naar biologisch katoen.

De webshop van het Belgische sneakermerk Komrads is op Black Friday zelfs gesloten. In de plaats krijg je als consument tips aangereikt krijgen om meer te weten te komen over duurzaamheid, het klimaat en onze planeet. Dat is ook het geval bij Häglofs Brand Store in Stockholm. Wie hun website bezoekt zal de volgende boodschap krijgen: ‘Not this year, not next year, not any year. We are closed because of Black Friday.’

Terwijl kortingscodes en hysterische reclames ons om de oren vliegen, lanceert Fair Wear Foundation rondom Black Friday voor de derde keer de #peoplefriendlyfashion campagne met een groep kledingmerken, waaronder Zeeman en Kuyichi. Urgenter dan ooit, volgens Fair Wear. ‘Door Covid-19 verloren meer dan 200 miljoen kledingarbeiders hun baan’. Die urgentie wordt ook gevoeld door vier expert die Fair Wear interviewde over dit onderwerp.

Lokaal shoppen

Naast Green Friday werd er nog een andere duurzame reactie op Black Friday gelanceerd: ‘Circular Monday’, waar in België de organisatie Netwerk Bewust Verbruiken z’n schouders onder zet. In plaats van aan te moedigen om veel te shoppen, wil de beweging ideeën voor duurzame, circulaire consumptie uitwisselen. Zo viert COSH!, het online platform voor duurzame mode, elke week Circular Monday en Green Friday. Zo willen ze een duidelijke tegenreactie bieden op Black Friday.

Ook Harvest Club, Plant Corner, Stoffen Eclips en Boetiek3B reageren tegen Black Friday met een eigen initiatief: bij elke aankoop van minimum €50 doneren de zaakjes €4 euro aan de Natuurpunt-actie “Bos voor Iedereen”. Met de inkomsten gaat Natuurpunt aan de slag om op verschillende plekken in België bomen aan te planten. Voor elke € 100 die je in de winkels spendeert, schenken ze ook een boom aan Natuurpunt.

Enkele Belgische merken (waaronder Helder (l) en Ophelia (r)) dopen Black Friday om tot Belgian Friday
Enkele Belgische merken (waaronder Helder (l) en Ophelia (r)) dopen Black Friday om tot Belgian Friday© GF

De Belgische merken zelf blijven ook niet bij de pakken zitten. Zo’n 30 Belgische brands verzamelen zich in de vorm van ‘Belgian Friday’. Op vrijdag zullen deze merken hun vijf favoriete zwarte Belgische ontwerpen delen om elkaar te steunen. Bovendien nodigen ze anderen uit om hetzelfde te doen, om zoveel mogelijk Belgische ontwerpen te verspreiden. Deelnemende merken zijn Aesaert, Atelier Content, An Buermans, Anna Rosa Moschouti, Atelier Bossier,, Barelli Manon, Bonnie & The Gang, Cara Rosa, Elisa Lee, Fig., Ida&Volta, Janne Landuyt, Jo De Visscher, Kaai, Kuyckxmeers, La Femme Garniture, Line Vanden Bogaerde, Lore Van Keer, Maiwe, Marlies Huybs, Mieke Dierckx, Mon Col, Ms. Bay, Nauwau, Ophelia lingerie, RectoVerso, Sil, Woche, Wolvis; Zoë Detrez

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content