Belgische webshop Avail wil nieuwe manier van online shoppen introduceren

Het Belgische e-commerceplatform Avail verbindt opkomende modemerken via curators met online shoppers. Het platform wordt gerund vanuit Antwerpen, door een jong team onder leiding van Noëmie Haverhals. ‘Door te werken met micro-stores, aanstormend talent en curators bieden we een vernieuwende manier van online winkelen aan.’

Avail is een nieuw Belgisch social e-commerceplatform dat modeliefhebbers en jonge designers dichter bij elkaar brengt via micro-stores die curators samenstellen. Het concept is een combinatie van een webshop en een inspiratieplatform. Een soort Pinterest waarop je rechtstreeks kunt shoppen.

Het idee achter het concept is dat een jong Belgisch merk op deze manier ook een fanbase kan uitbouwen in andere landen en Belgische klanten aanstormend talent uit het Verenigd Koninkrijk, Zweden of elders in de wereld kunnen ontdekken. Op Avail vind je bijvoorbeeld merken zoals Essen, House of Sunny, Paper London, De La Vali en het Belgische NONA. Curatoren kiezen uit het aanbod stuks die helemaal bij hun stijl passen en bouwen zo een micro-store waarop fans met een gelijkaardige stijl inspiratie opdoen en items kunnen aankopen.

Noëmie Haverhals, CEO van Avail
Noëmie Haverhals, CEO van Avail© Jef Jacobs

Grenzen verleggen

De naam Avail is afgeleid van het werkwoord to avail (begeleiden), een verwijzing naar de ambitie van het platform om consumenten onbekende merken te laten ontdekken via inspirationele profielen. ‘Aangezien mode een manier is om je persoonlijkheid uit te drukken en verhalen te vertellen, is social selling volgens ons een goede manier om aan e-commerce te doen,’ licht Noëmie Haverhals toe. ‘Avail werd opgericht door Belgische schoenenretailer Torfs, en het corporate joint venture capital fund 9.5 Ventures. Zij hebben de markttrends onderzocht en op basis daarvan de eerste lijnen van het concept uitgetekend. De verdere invulling hebben ze aan mij overgelaten’, klinkt het.

Jonge merken krijgen bij ons een platform, geruggesteund door de curatoren die oprecht fan van hen zijn.

Noëmie Haverhals

De twee belangrijkste aspecten die Avail volgens Noëmie anders maken dan de conventionele webshop zijn het sociale luik en het aanbod van opkomende merken uit binnen- en buitenland. ‘Social selling is een nieuwe vorm van direct selling. Je verkoopt via een micro-store items waar jij fan van bent binnen je eigen cirkel. Het is een concept dat kan bestaan dankzij sociale mediaplatformen, waar mensen hun persoonlijke stijl op delen met hun volgers. We richten ons voornamelijk op millennials en Gen Z, die de wereld van online content creëren en cureren goed aanvoelen. Het leuke is dat jonge merken bij ons een platform krijgen, geruggesteund door de curatoren die oprecht fan van hen zijn. Het is voor deze merken niet altijd simpel om buiten de landgrenzen publiek aan te trekken. Daar helpen we hen bij.’

Winkeltje spelen

Vrouwen die hun eigen stijl willen vertalen naar een micro-store, kunnen een profiel aanmaken op Avail. ‘We hebben de webshop gelanceerd met een dertigtal curatoren die we zelf hebben geselecteerd uit België, Scandinavische landen, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. We wilden natuurlijk niet starten met een witte pagina, maar meteen inspiratie bieden. Sinds de lancering staat het iedereen vrij om een eigen pagina aan te maken, zoals op Instagram of Pinterest.’ Het verschil met andere platformen? Via Avail kunnen modefans shoppen op de pagina’s van de curatoren. ‘Als er iets verkocht wordt, krijg je er commissie op. Je wordt dus beloond voor je goede smaak,’ aldus Noëmie.

Curatos op Avail prijzen merken aan waar ze fan van zijn
Curatos op Avail prijzen merken aan waar ze fan van zijn© GF

Slow fashion

De merken worden geselecteerd door het team van Avail. ‘Daar zijn we strikt in. We willen niet de zoveelste webshop zijn waar je een allegaartje van merken vindt. Bij Avail kijken we specifiek naar nieuwe, jonge merken. We zijn begonnen vanuit onze eigen interesses en kringen en gaan steevast op zoek naar merken met een sterke identiteit.’ De labels bevinden zich niet in de fast fashion-categorie, maar ook niet in het luxe designersegment met prijzen zoals op Net-à-Porter: ‘We kiezen niet voor de goedkoopste merken, maar wel voor jonge high end labels die kwaliteit aanbieden. De gemiddelde prijs voor een stuk bij ons ligt rond de 250 euro’, legt Noëmie uit. ‘We spelen ook in op de wens van veel millennials om bewuster om te gaan met mode. We bieden duurzame merken aan en heel wat labels uit ons aanbod werken niet volgens seizoenen en soldenperiodes. Kwalitatieve materialen en een goede prijs-kwaliteitverhouding zijn erg belangrijk voor ons.’

Als curator word je beloond voor je goede smaak

Marktplaats

Avail is een soort marktplaats, waarbij het platform een commissie krijgt per verkoop. ‘We hebben geen eigen stock en je koopt dus eigenlijk rechtstreeks bij het merk. Om alles in goede banen te leiden hebben we ook zelf een contract met DHL zodat de reis van de producten mee door ons begeleid kan worden. Ook onze klantendienst kan te hulp schieten.’

Belgische webshop Avail wil nieuwe manier van online shoppen introduceren
© GF

Wat zit erin voor de merken? ‘Het is een vrij risicoloze plaats om te verkopen,’ vindt Noëmie. ‘Er zijn geen vaste kosten en onze merken hebben toegang tot allerlei interessante data: ze kunnen opvolgen wie hun klanten zijn en welke curatoren hun stuks aanprijzen.’

Voorlopig richt het platform zich uitsluitend op vrouwen en biedt het enkel mode aan, maar daar kan volgens Noëmie in de toekomst verandering in komen. ‘We hebben kritisch gekeken naar het concept en bij wie het zou aanslaan. Daarom zijn we gestart met vrouwenmode. We sluiten echter niet uit dat er ooit ook mannenmode wordt aangeboden via Avail. In de nabije toekomst zie ik een uitbreiding met design en beauty ook wel zitten’, verklapt ze ons. Hou Avail dus in de gaten als je houdt van onafhankelijke, jonge merken met een focus op kwaliteit, duurzaamheid en creativiteit.

avail.store

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content