Antwerpse skateshop Lockwood ontwerpt schoen voor Nike SB

© Lockwood x Nike SB

Jubelt ende kickflipt want de Antwerpse skateshop Lockwood heeft in samenwerking met Nike SB de befaamde Stefan Janoski schoen in een nieuw, feestelijk jasje gestoken. Een primeur voor België, maar Lockwood is dan ook niet zomaar een winkel.

Wie ooit al eens een deck onder zijn of haar voeten heeft gehad, heeft vast en zeker al van Lockwood gehoord. Lockwood is het geesteskind van skateboarder Sven Aerts, die op 21-jarige leeftijd besloot een eigen skateshop te openen na een inspirerende trip langs enkele van de beste skatelocaties van Amerika. “Ik spreek over het jaar1996; in België was skaten écht nog niet doorgebroken”, vertelt Aerts. “Ik stond op een knooppunt in mijn leven waarop ik moest kiezen tussen pro-skater worden en naar de States verhuizen, of hier blijven en een skateshop uitbouwen naar de buitenlandse voorbeelden waarmee ik tijdens mijn carrière in aanraking ben gekomen. Het was dus zeker geen gemakkelijke beslissing, maar het was duidelijk wel de juiste”, zegt hij lachend. Zijn eerste winkel in de Jezusstraat werd al snel een hang-out voor jonge skaters die voor of na het skateboarden kwamen kwijlen op het nieuwe materiaal of gewoon, wilden vertellen over hun nieuwste trick.

“Echt iets speciaals”

Toen de skatecultuur aan aanhang begon te winnen kon Aerts zijn Lockwood uitbouwen naar de twee shops die het vandaag omvat: een hardwarestore in de Lange Klarenstraat en een winkel in de IJzerenwaag, waar Aerts vakkundig merken als Vans, Palace, Huf, Fourstar, Ripndip, The Quiet Life en dus ook Nike stockeert. “Eigenlijk waren wij de eerste Belgische shop die Nike in het assortiment opnam nadat de sportgigant in 2002 met een eigen skateboardlijn op de proppen kwam”, vertelt Aerts. “Veel van de mensen die nu voor Nike SB werken ken ik uit het skatemilieu, en op die manier is er een band ontstaan.”

Een band die dit jaar resulteerde in een eigen sneaker. De Lockwood x Nike SB Stefan Janoski is een herwerking van de populaire Janoski schoen, genoemd naar de Amerikaanse pro-skater Stefan Janoski. De sneaker draagt de naam en het logo van de shop en kreeg een make-over in lakleder met infrarode zool. De zwarte versie zal over de beste skatewinkels van over heel de wereld verkocht worden, terwijl de witte versie exclusief te koop bij is Lockwood en in beperkte mate bij een handvol bevriende skateshops in Europa. Naar aanleiding van de lancering van deze exclusieve sneaker presenteert Lockwood ook een capsule kleding collectie en een gelimiteerde reeks skateboards.

“We wilden met deze samenwerking echt wel iets speciaals doen en niet gewoon een bestaande schoen in verschillende kleuren verven”, zegt Aerts. “Het idee van het lakleder is eigenlijk spontaan gekomen, maar was zo vernieuwend dat we daarop zijn doorgegaan. De perforaties in de neus verwijzen ook naar een meer geklede schoen zoals een brogue -wat ik wel geschikt vond voor de aanstormende feestdagen- maar de rode zool houdt het geheel toch een beetje sportief.”

De pleegouders van het Antwerpse skatemilieu

De samenwerking is een hele eer voor ons klein Belgenland, want hoewel Nike eerder al samenwerkingen aanging met skateshops in grote steden als Londen en Parijs, is het voor Antwerpen een primeur die ongetwijfeld te danken is aan de bijzondere positie die Lockwood in deze stad vervult.

Lockwood is immers zoveel meer dan een winkel. Het is een verzamelplaats voor sneakerfreaks, een ruggensteuntje voor jong skatetalent, een geloofsbelijdenis voor kleinere labels. Jong en oud verbroedert in er over de nieuwste sneakerreleases of de beste decks. Enthousiaste verkopers staan iedere koop- of kijklustige bij met professioneel advies en het Lockwood skateteam kan rekenen op de talenten van Phil Zwijsen en Jarne Verbruggen. Tijdens de zomermaanden worden er ook de populaire Lockwood skatekampen voor jongeren tussen de 12 en 16 jaar georganiseerd.

“Dat communitygevoel dat in skateshops hangt heeft me over de streep getrokken om zelf een winkel te beginnen, dus ik vind het heel belangrijk dat Lockwood ook als een familie aanvoelt, niet alleen voor mezelf, maar voor iedereen die erbij betrokken is”, zegt Aerts. Hij en zijn vrouw Lina (Fredriksson), die naast de Lockwoodlocatie in de IJzerenwaag de premium sneaker- en kledingzaak Avenue uitbaat, fungeren zo een beetje als de pleegouders van het Antwerpse skatemilieu.

Vrijheid blijheid

Maar ook niet-skaters weten de aangrenzende shops van Aerts en Frederiksson goed te vinden. Bij elke nieuwe release staat er voor openingstijd een ongeduldige rij wachtenden voor de deur die hun klauwen en instagramaccount zo snel mogelijk in aanraking willen laten komen met de hipste merken. Het mag wel duidelijk wezen dat de skatestijl een veel bredere markt aanboort dan vijftien jaar geleden. Bovendien proberen ook high end merken zich de laatste jaren te verbinden met de vrijheid blijheid van de decks en 360s.

Hermès adverteerde met een fingerskatevideo, BMX’er Matthias Dandois sierde een cover van GQ magazine in kostuums van Bottega Veneta, de samenwerking tussen Kenzo en Vans verkoopt als zoete broodjes en zelfs Marc Jacobs bracht skateboards op de markt. Steeds meer labels willen elementen van de skatewear incorporeren in hun collecties (Hallo Alexander Wang en DKNY) en de outfitblog Skartorialist bulkt van de kiekjes van mensen die de skaterlook weten te perfectioneren in combinaties van Palace, Angelboy en Imperium met de ietwat angstaanjagende (althans voor mensen met een lispel) tagline ‘skate-chique’.

Lees hier meer over de 180 van de skatecultuur van underground naar highbrow

Aerts geeft toe dat skaten, of althans de stijl rond het skaten, steeds meer mainstream aan het worden is. “Dat heeft natuurlijk ook zijn nadelen, maar ik wil me liefst focussen op de voordelen. En dat zeg ik niet omdat ik er toevallig mijn brood mee verdien” lacht hij. “Hoe meer skaten in de kijker komt te staan, hoe meer er in de sport geïnvesteerd wordt, zowel op vlak van infrastructuur als op vlak van sponsorships. Als de popularisering van het skaten als gevolg heeft dat jong talent vandaag meer in het oog springt en meer kansen heeft op een professionele skatecarrière, dan is dat een heel positief verhaal”, besluit Aerts. (KS)

De Lockwood X Nike SB gaat over de toonbank voor €100. De lancering vindt plaats op 18 december vanaf 16h in de shop aan de IJzerenwaag te Antwerpen, waar voor de gelegenheid muziek, drank en een mini-skateramp voorzien zijn. Meer info op www.lockwood.be

Lees meer over Sven Aerts en Lockwood in dit uitgebreide interview op het digitale platform Knotoryus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content