Antwerpse Modeacademie op vierde plaats in ranking Business of Fashion

© Pierre Debusschere

De opleiding Mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen haalde net geen plaatsje in de top drie in de ranking van de beste internationale modescholen.

Zowel de bachelor- als de masteropleiding aan de Antwerpse Modeacademie behaalde de vierde plaats in de ranking van BoF. Een mooie erkenning voor Walter Van Beirendonck, hoofd van de opleiding. Het is het tweede jaar op rij dat BoF een ranking van de beste internationale modescholen opstelt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Britse overheersing

Central Saint Martins, de beroemde modeschool in Londen, mag zich net zoals vorig jaar de beste modeschool van de wereld noemen. En ook de tweede plaats wordt ingenomen door een Britse school: het Royal College of Art in Londen veroverde deze plaats. Voor de masteropleidingen is de ranking hetzelfde, daar stootte CSM het RCA van de troon. De Britse scholen in de metropool Londen zijn dus de crème de la crème van de modewereld volgens BoF. Hopelijk strooit Brexit geen roet in het eten voor deze befaamde scholen.

De lijst wordt opgesteld aan de hand van enquêtes, die worden ingevuld door huidige studenten en alumni. In totaal werden meer dan 10.000 studenten bevraagd. Ook baseerde BoF zich op gesprekken met professionelen werkzaam in de mode-industrie en gedetailleerde informatie over de scholen.

Praktische vaardigheden

Een heikel punt in de meeste opleidingen is het gebrek aan lessen met praktische, toepasbare vaardigheden. De verwachtingen van de studenten in verband met lessen over hun carrière komen vaak niet overeen met het aangeboden lessenpakket van de modescholen. Maar 69 procent van de studenten duidde aan tevreden te zijn met de diensten die hun school aanbiedt om op de professionele modemarkt een job te vinden. Slechts 55 procent gaf aan tevreden te zijn met de aandacht voor de zakelijke kant van de mode op hun school.

Vorig jaar, na een enquête over dit onderwerp, reageerde Walter van Beirendonck dat modescholen zich moeten focussen op het creatieve. ‘Ze kunnen de zakelijke kant van de job later nog wel leren’, klonk het.

BoF start ook een eigen, online leerschool.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content