Alexandra Verschueren legt uit waarom ze noodgedwongen moet stoppen met modelabel

De Antwerpse modeontwerpster heeft beslist om (tijdelijk) de stekker uit haar modelabel te trekken. Knack Weekend vroeg de ontwerpster om een reactie.

De Antwerpse modeontwerpster heeft beslist om (tijdelijk) de stekker uit haar modelabel te trekken. Knack Weekend vroeg de ontwerpster om een reactie.

Het nieuws viel in als een bom. Plots kregen we een mailtje van Alexandra Verschueren, een jonge modeontwerpster uit Antwerpen, met het bericht dat ze stopt met haar eigen modelabel.

Al enkele jaren timmert Verschueren heel hard om het te maken in de modewereld. Ze studeerde af aan de modeacademie van Antwerpen, liep stage bij Proenza Shouler in New York en deed ervaring op bij Derek Lam. Bovendien won ze ook nog de Grote Prijs op het Festival van Hyères, wat een carrièreboost betekent voor jonge ontwerpers. Stilaan begonnen de eigen collecties van Alexandra vorm te krijgen, waarin ze zich steeds liet inspireren door Japanse stoffen en origami. Ze maakte van speciaal geplooide kledingstukken haar handelsmerk.

Door het steeds verder te ontwikkelen van haar eigen stijl, besloot ze op een mooie dag om haar eigen modelabel op te zetten. Aanvankelijk liep dit heel goed, zo werden haar collecties ook verkocht bij onder meer Opening Ceremony in New York en ging ze elk seizoen naar Parijs om haar nieuwe collecties voor te stellen, maar toch heeft Alexandra nu beslist om te stoppen met haar eigen label. En dit nieuws komt toch een beetje onverwacht, aangezien ze net nog een pop-upwinkel opende in het hartje van Antwerpen.

Knack Weekend vroeg Alexandra Verschueren dan ook om een reactie bij de beslissing om te stoppen met haar eigen label.

1. Je stopt met je eigen modelabel. Vanwaar komt die (plotse) beslissing?

Het is vooral vanuit financieel oogpunt dat het niet langer houdbaar was om mijn eigen label in leven te houden. De bank weigerde om collecties op voorhand te financieren, waardoor er telkens een ‘financiële leegte’ van zes maanden zou ontstaan. Financiële instellingen zijn minder flexibel geworden en ze hebben geweigerd om mijn productiekosten nog langer voor te schieten, waardoor het niet haalbaar is voor mij om te blijven functioneren als ontwerpster van mijn eigen label. Als deze grote investeerder wegvalt, kan mijn label niet langer het hoofd boven water houden. Uiteindelijk zet ik even een pauze achter mijn label, misschien dat er ooit wel betere tijden komen.

Het was dan ook een grote stap voor mij om dit slechte nieuws te delen met mijn familie, vrienden en klanten. Maar uiteindelijk nam iedereen het bijzonder goed op en lieten me weten dat ze het erg jammer vinden dat ze mijn verhaal niet meer in hun winkel kunnen hebben. Maar ze respecteren mijn beslissing en dat betekende heel erg veel voor mij.

2. Enkele jaren geleden heb je de grote prijs van Hyères gewonnen, wat een enorme boost moet geweest zijn. Bovendien worden je kleren verkocht bij onder meer Opening Ceremony en ging je elk seizoen naar Parijs om je collectie voor te stellen. Een mooie evolutie in je carrière en dan toch moeten stoppen. Is het in het huidige modelandschap (te) moeilijk om nog een eigen label op te starten?

Ik ben er steevast van overtuigd dat het altijd al moeilijk is geweest om een eigen collectie uit te bouwen. Onze generatie heeft het voordeel dat er heel wat ’tools’ zijn bijgekomen, waaronder sociale media als Facebook of Instagram, die onze promotie een stuk makkelijker maken. Maar deze snelle communicatie kan ook een omgekeerd effect hebben: zo raak je misschien sneller in de vergetelheid. Want dat is een van de grootste uitdagingen van de ontwerpers van vandaag: jezelf in de kijker blijven werken, je hoofd boven water weten te houden. Je moet interessant genoeg blijven voor je publiek, of mensen gaan je gewoon vergeten. Dit impliceert ook dat je steeds sneller moet werken, alles is vergankelijker geworden. Ik ben iemand die altijd geloofde in de aanpak van ‘stapje per stapje’ en we komen er wel. Maar achteraf gezien had ik mezelf misschien meer in de kijker moeten werken.

Naast de snelheid van de modewereld, is voorfinanciering ook nog een groot issue als zelfstandig modeontwerper. Omdat er elk seizoen een nieuwe collectie in de winkelrekken moet liggen, heb je een zwaar cash flow probleem. Ikzelf ben met een beperkt budget gestart met mijn label, misschien iets te beperkt om te kunnen doorgroeien.

3. Hoe zie je de toekomst en zeg je de modewereld vaarwel, of niet?

Mijn eigen label gaat nu een tijdje de koelkast in. Wanneer ik ooit terug met dit label wil beginnen, wil ik voldoende ervaring hebben opgedaan en wil ik een goede uitvalsbasis achter me hebben. Bovendien is een goed team ook cruciaal voor het slagen van een modelabel. Ik ben dan ook geen pessimist naar de toekomst toe, maar ik ben wel realistischer geworden. Ook al heb ik nu even tegenslag, ik ben niet van plan mijn leven in de mode op te geven. Momenteel ben ik aan het solliciteren in binnen- en buitenland en we zien wel wat er uit de bus komt. Bovendien werk ik ook nog mijn doctoraat in de kunsten af en werk ik aan een spannend project in samenwerking met een architect uit Londen, in samenwerking met het Londen College of Fashion en ShowStudio.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content