A.F.Vandevorst in de ban van het schoolbord
A.F Vandevorst leek in de ban van het schoolbord bij het ontwerpen van de collectie voor het najaar van 2010 die het duo gisteren in Parijs voorgestelde.
Filip Arickx en An Vandevorst, samen A.F.Vandevorst, kozen voor een veel realistere aanpak dan vorig seizoen en begaven zich met de collectie voor het najaar van 2010, die ze donderdag in Parijs voorstelden, op vertrouwd terrein. Gestructureerde en getailleerde jasjes met metalen sluiting combineerden ze met vloeiende lange broeken of gedrapeerde jersey rokken en leggings. Daaronder lieslaarzen met geaccentueerde knieën. Alles zag er monochroom uit in beige, wijn-, pruim, -en fuchsia-tinten met als enige uitzondering zwart. Het Belgische echtpaar leek trouwens gefascineerd door het oude schoolbord. Ze bedrukten hun zwarte shirtjurken met abstracte schoolbordtekens en hulden zwarte rolkraagtruien in een kalkachtige stof. Sommige kledingstukken werden zelfs opgevrolijkt met tientallen krijtjes.
Nicolas Ghesquière presenteerde voor Balenciaga gisteren een collectie die het midden hield tussen zijn eigen futuristische streven en een reverence aan het respectabele huis. Verleden en toekomst zijn thema’s waarmee Ghesquière bij Balenciaga wel vaker speelt. Zo opende hij met een reeks hoekige, volumineuze ensembles in bont en zware stoffen waarvan de jassen bestikt waren met een soort vleugels die zowel vooraan of achteraan gedragen konden worden. Maar hij bracht dit snel in evenwicht met gesofisticeerde knitwear, asymmetrische, mouwloze jurken en tunieken over precies gesneden broeken. De streepjesmotieven en gekleurde ruiten glansden even sterk als de geruite glazen vloer onder de voeten van de modellen. Die werd speciaal geïnstalleerd voor de show en was volgens Ghesquière geïnspireerd op de set van Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey. Wanneer Ghesquière de 40 jaar oude visie op hoe de toekomst er zou uitzien toepaste op vandaag vertaalde zich dat in strakke sweaters, mini-rokken en geperforeerde, zijden jurken. Hij nam ook ruimte voor experimenten met exuberante schoenen (in groen en blauw en met hakken in hars en formica), gevleugelde sponsen jurken en opengeritste jumpsuits met slogans uit kunsttentoonstellingen.
Bij Balmain heeft Decarnin zijn obsessie voor de schouder nog altijd niet losgelaten. Toch evolueerde hij weg van zijn militaire silhouet van vorig seizoen. Dit keer geen vechter, maar een minnares, al was het dan wel eentje van het rock and roll type met gevederde jasjes, sjaals met pailletten, eenvoudige blouses en smalle lederen jeans.
Peter Copping, die vorige lente Olivier Theyskens opvolgde bij Nina Ricci, showde zijn tweede collectie en maakte een duidelijke stijlbreuk met de wat donkere, dramatische romantiek van de Belg. Copping koos voor vrolijke, romantische bloemenmotieven en satijnen jurkjes tot net onder de knie. Veel van de dingen leken echter afkooksels van zijn ontwerpen voor Vuitton, waar hij tien jaar lang aan de zijde van Marc Jacobs instond voor de cruise-en pre-collecties.
Ann Heylens.
Bekijk alle defilés in Parijs op Catwalk Weekend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier