5 labels om te onthouden van de modeweek in Stockholm

De hoofdstad van Zweden werd omgetoverd tot het decor voor de Mercedes-Benz Fashion Week. Op drie dagen tijd toonden gevestigde waarden, zoals Marimekko en Odd Molly, hun A/W ’13 collecties aan publiek en pers, maar ook kleinere labels en nieuwe talenten mochten hun ontwerpen tonen tijdens deze Scandinavische modeweek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De hoofdstad van Zweden werd omgetoverd tot het decor voor de Mercedes-Benz Fashion Week. Op drie dagen tijd tonen gevestigde waarden, zoals Marimekko en Oddy Molly, hun A/W ’13 collecties aan publiek en pers, maar ook kleinere labels en nieuwe talenten mochten hun ontwerpen tonen tijdens deze Scandinavische modeweek. We verzamelden vijf modelabels, die een goede indruk hebben nagelaten na hun doortocht op de modeweek in Stockholm.
1. Dagmar

Dagmar werd acht jaar geleden opgericht door drie zussen – Kristina, Karin en Sofia. Dit is dé show waar iedereen wil bij zijn op de modeweek in Stockholm. De eerste rij wordt bevolk door ultra-coole mensen, de show heeft een mooie plaats op het schema en de collectie ready-to-wear A/W 2013 is helemaal a-oke. De collectie bevat draagbare stuks die makkelijk met elkaar zijn te combineren. Zo zien we militair-geïnspireerde jassen, breigoed en jurken met een split aan het bovenbeen. De collectie bevat onder meer een jas en broek in smaragdkleur, wat dé trendkleur is voor het najaar.

2. MINNAPALMQVIST

In 2009 richtte de Finse ontwerpster Minna Palmqvist haar eigen modelabel op dat zich vooral focust op conceptuele mode. Op vier jaar tijd heeft ze al verschillende prijzen in de wacht gesleept, waaronder de Who’s Next Young Designer Conest in Parijs . Sinds vorig jaar heeft de ontwerpster zich ook toegelegd op het ontwerpen van meer draagbare kledij en maakt ze niet enkel meer conceptuele kledij.

Voor de A/W 2013 collectie laat de ontwerpster zich inspireren door het vrouwelijke lichaam. Ze gaat in op de idee dat vrouwen hebben over hun eigen lichaam en de manier waarop ze proberen passen in de norm die hen wordt opgedragen. Geen lichte thematiek en de kleuren zijn dan ook donkerder dan we van de ontwerpster gewoon zijn.

3. Cheap Monday

Cheap Monday zag het levenslicht in 2004 en bracht vooral betaalbare denim op de markt, als alternatief voor de duurdere jeans. Door de jaren heen is het label geëvolueerd naar een volledige ready-to-wear collectie en brengen ze ook accessoires, ondergoed, zonnebrillen, schoenen en babykleding op de markt. Maar er is één constante gebleven: het merk herken je aan een afbeelding van een schedel. Intussen is Cheap Monday verkrijgbaar in 35 verschillende landen.

De wintercollectie 2013 staat in het teken van ‘grunge’ en de jaren negentig. De kleuren zijn donker, de stoffen contrasterend en er wordt geëxperimenteerd met prints die in de jaren negentig het straatbeeld domineerden. Zo zien we ruitjes, strepen en scheuren. De hoofdkleuren van de collectie zijn grijs, bordeauxrood en fluo-geel. De nieuwe collectie van Cheap Monday brengt vooral een boodschap van ‘experimenteren mag’ naar buiten. Breng verschillende, soms contrasterende, prints bij elkaar, ga voor onconventionele kleuren en vooral: doe je zin. Een collectie waarvan de jeugd zal smullen.

4. Hunkydory

Hunkydory brengt een stijl van ‘bohemian-chic’ met een streepje rock n’ roll. Het modehuis wil elke keer verrassend uit de hoek komen, zonder de filosofie van het label ‘hou de stijl herkenbaar’ uit het oog te verliezen. Voor de A/W 2013 collectie laat Hunkydory zich inspireren door de jaren zestig en dat zien we terug in het gebruik van kleuren, prints en ‘franjes’. De hoofdkleuren zijn zwart, wit en bordeauxrood.

5. H&M Design Awards: Minju Kim

De winnaar van deze wedstrijd, die jong talent wil ondersteunen op weg naar een carrière in de mode, mocht zijn of haar collectie tonen op de modeweek van Stockholm. De winnaar werd geselecteerd uit een totaal van 19 scholen uit 8 verschillende Europese landen.

Dit jaar won Minju Kim de prestigieuze award en mocht zij haar collectie tonen aan het grote publiek. En daar mogen we trots op zijn, want Minju Kim is studente Mode aan de Koninklijke Academie voor Schone kunsten in Antwerpen. Daarnaast won ze ook een geldprijs en zullen sommige stuks uit haar winnende collectie verkocht worden in filialen van H&M. De collectie van Minju Kim toont outfits samengesteld uit verschillende lagen, een fluffy jumpsuit, luchtige jurkjes en speciale helmen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content