3 vragen aan Luc Duchêne

Ontwerper Luc Duchêne heeft besloten zijn luxelabel Luc.Duchene -voorheen gekend als Chine- op te doeken. Knackweekend legde hem De Drie Vragen voor.


Waarom heeft u ervoor gekozen om precies nu te stoppen? September is nu eenmaal de maand waarin de zomercollecties besteld worden. Zo’n collectie produceren kost geen geld; de bank kon ons niets meer lenen omdat onze cijfers te slecht waren. Er was gewoon geen andere oplossing.

Wat was volgens u -afgezien van het moeilijke economische klimaat- het probleem?Ik ben ervan overtuigd dat het probleem enkel bij onze economische situatie ligt. De klanten en internationale markten zijn uitzonderlijk voorzichtig geworden; ze verkiezen gekende merken en kopen steeds minder. Risico’s worden niet meer genomen. Het was dus zeker niet het moment om een nieuwe naam te lanceren, ook al hebben we steeds veel steun van de pers en het publiek gehad.

Als gevestigde waarden als Chine/Luc.Duchene, Christophe Coppens en Olivier Strelli al in de problemen komen, hoe ziet u dan de toekomst voor jonge onafhankelijke labels? Ik denk dat het voor iedereen een moeilijke periode is, of het nu mensen zijn die een of ander merk willen lanceren of hun eigen restaurant willen opendoen. De modesector is op dit moment echter helemaal aan het veranderen; internet, fast-fashion, outlets, online shopping, … De mensen kopen niet zoals vroeger en de merken moeten zich daaraan aanpassen. We gaan dus nu al onze energie steken in Mer du Nord, dat nog steeds een sterk merk is, en investeren heel hard in de toekomst. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content