Ze leerden elkaar beter kennen toen ze twee uur te sparen hadden op een werkevent en hadden meteen een klik. Zo'n goede klik, dat ze samen in zee gingen. Nu proberen ze hun plaats in de modewereld op te eisen.

Voor Alizée en Ysaline straalt de naam Âme ('ziel' in het Frans) kracht, vrouwelijkheid en rust uit. Die rust past in de huidige tijdsgeest die zich steeds verder verwijdert van fast fashion. 'De ziel wordt belangrijker', vertelt Ysaline. 'Onze spreuk lose your mind, find your soul vonden wij dan ook toepasselijk omdat je vandaag de dag zot moet zijn om een eigen kledingmerk op te starten, maar we wilden iets waar we onze ziel in konden steken.'

Moeiteloze mode

Ysaline en Alizée werkten voordien bij het Antwerpse modemerk Essentiel, Alizée als junior stilist en Ysaline als marketingmanager. 'We maken de collectie samen, maar door onze vorige functies richt ik me meer op budgetten en marketing, terwijl Alizée de collectie realiseert. We zijn zeer complementair.'

Vandaag de dag moet je zot zijn om een eigen kledingmerk op te starten.

Alizée en Ysaline willen ervoor zorgen dat vrouwen er elegant uitzien, maar dat ze zich ook comfortabel voelen. Ze ontwerpen daarom minimalistische stukken met een ontspannen, moeiteloze uitstraling. 'Ik kocht vroeger modieuze, maar ongemakkelijke kleding waardoor ik die stukken uiteindelijk niet droeg', verklaart Ysaline. Dat wil ze andere vrouwen besparen en hen comfortabele, tijdloze luxe bieden.

Nieuw Belgisch merk Âme zet in op minimalistische kwaliteit. © âme

Geen compromissen

Âme's stukken zijn gemaakt van wol, kasjmier, katoen en viscose. Die stoffen en de gedetailleerde afwerkingen zorgen ervoor dat het merk niet goedkoop is. 'We hebben al geprobeerd om andere fabrikanten en stoffen te zoeken, maar dan zijn de stukken niet van dezelfde kwaliteit. Daar sluiten we zeker geen compromissen over. Als we iets maken wat van ons is, willen we daar fier op zijn.' Ze zien hun kleding dan ook als een investering en richten zich op vrouwen die meerdere jaren doen met een kledingstuk. 'We willen dat je onze stukken over vijf jaar nog steeds kan dragen.'

Toch is ecologie binnen Âme geen basisprincipe. 'We gebruiken alleen ecologische varianten als de kwaliteit hetzelfde blijft. Voor ons vertaalt duurzaamheid zich in de levensduur van onze kleding.'

Nieuw Belgisch merk Âme zet in op minimalistische kwaliteit. © âme

Eigenheid

Alizée en Ysaline willen dat je binnen hun collectie gemakkelijk kan combineren en dat alles bij elkaar past. Ze binden zich ook niet aan seizoenen en willen dat de overgang van dag naar avond vlekkeloos verloopt: 'Het zijn allemaal stijlvolle stukken, maar door te combineren bekom je een casual outfit. Daardoor kan je de stukken zowel overdag als 's avonds dragen. Overdag draag je dan een viscose kleedje met een oversized sweater, en 's avonds speel je die trui gewoon uit. Die eigenheid onderscheidt ons van de concurrentie', vindt Ysaline.

We gebruiken alleen ecologische varianten als de kwaliteit hetzelfde blijft.

Hun stukken bestaan voornamelijk uit zwart, wit en grijs, maar ze introduceren per collectie één of twee andere kleuren. Hun lente en zomercollectie bevat een aantal lichtroze en donkergroene stukken.

Je kan Âme vinden in achttien filialen verspreid over België, waaronder Kure in Brussel, Billierose in Gent en Just Julia in Knokke, of via hun website ame-antwerp.com/

.