Milaan: Marni, Cavalli en Gucci

Woensdag showden modehuizen Marni, Cavalli en Gucci hun zomercollectie 2009.

Marni flirt dit seizoen net als een aantal andere merken met kunst. Antonio Marras laat zich inspireren door beeldhouwster Camille Claudel, bij Iceberg dienen Jeff Koons en Damien Hirst als voorbeelden. Marni graaft iets dieper. Ontwerpster Consuelo Castiglioni gebruikt een kunstwerk van de oude Britse popkunstenaar Peter Blake (de ontwerper van de platenhoes van Sergeant Pepper’s van The Beatles) ? een redelijk discrete print op enkele t-shirts onder een stortvloed van details.

Marni houdt van pop. Dat blijkt onder meer uit de soms oogverblindende fluo rozes en groenen, tinten, het gebruik van transparantie (doorzichtige felgroene broeken en blouses in een gaassstof, bijvoorbeeld), opvallende materiaalcombinaties, en de stippen die Castiglioni dit seizoen veelvuldig gebruikt (als prints en geperforeerd).

De show is dynamisch, sterk en vrolijk: een welkom contrast met de meeste andere, dikwijls lichtjes vervelende shows in Milaan dit seizoen.

Na zijn evocatie van de Parijse Opéra Garnier vorig seizoen heeft Roberto Cavalli zijn tent getransformeerd in een klassieke Toscaanse tuin. Hebben de gewoonlijke junglepoezen van ItaliÔs meest schreeuwerige ontwerper plaatsgemaakt voor meer beschaafde schones? Niet echt: Cavalli blijft Cavalli: barok en maximalistisch, met details geput uit alle windstreken, stijlen en periodes (van Marie Antoinette over porseleinen urnes tot hedendaags Hollywood). Soms werkt het, soms niet.

Dat geldt ook voor Gucci. Ontwerpster Frida Giannini stapelt als vanouds de clichés op elkaar. Dat is logisch. Gucci is vooral een formule, met elk seizoen meer van het zelfde, telkens op een lichtjes andere manier. En dus heeft ook deze collectie (titel: Gucci Exotica) iets van een megamix ? net als de muziek op de klankband: Donna Summer (I Feel Love), Sister Sledge (Lost In Music) en George McCrae (Rock Me Baby, zij het in een coverversie).

Op de catwalk: ijzige blondines in weinig verhullende soiréejurken, minuscule bikini’s, Amerikaanse seventies caftans, roze palmboomprints en perfecto’s van bedrukt slangenleder ? plus gouden knopen à volonté, borsalino’s, opvallend veel pantalons en pakken, alles gecombineerd met vervaarlijke hakken. Giannini heeft commercieel instinct. Ze weet wat goed is voor Gucci, en wat niet. Vorig seizoen werd ze door de gezamenlijke pers de grond ingeboord, maar afgaande op het zakencijfer van Gucci vlogen de bohémien-meets-biker-jurkjes de winkels uit. Wellicht gebeurt straks precies hetzelfde.

Jesse Brouns

Voor een gedetailleerd fotoverslag:
www.knack.be/weekend/nl/mode/defiles/milaan

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content