Merk Alexander McQueen blijft bestaan

Het merk Alexander McQueen blijft bestaan. Dat liet de CEO van de Gucci Group weten.

Het merk Alexander McQueen blijft bestaan, ondanks de zelfmoord van zijn oprichter en creatief directeur. Dat zei Robert Polet, de grote baas van de Gucci groep waartoe het label behoort, donderdag bij de voorstelling van de bedrijfsresultaten.

Even werd gefluisterd dat met de dood van Alexander ‘Lee’ McQueen ook het gelijknamige kledingmerk zou ophouden. Maar dat wordt ontkracht door de CEO van de Gucci Groep Robert Polet: “We geloven in de toekomst van het merk. Lee was zeer trots op de mensen die voor hem werkten, en ik ook.” Hij voegde er meteen ook aan toe dat de volgende collectie wel degelijk zal getoond worden tijdens de modeweek van Parijs.

In 2000 kocht de Gucci groep een meerderheid van 51 procent van de aandelen van McQueens bedrijf. Daardoor stapte McQueen op bij modehuis Givenchy van grote rivaal en luxegroep LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. Het bedrijf groeide en zo kon het winkels openen in de grote modesteden Londen, New York en Milaan. McQueen kon ook nog een tweede lijn realiseren – McQ – waaronder mannenkleding en lederwaren verkocht werden. Daarnaast werkte hij samen met Puma, Samsonite en de Amerikaanse winkelketen Target.

Volgens de laatste cijfers, die van 2008, zat het merk Alexander McQueen in goede papieren: positieve cijfers resulteerden in de opening van twee nieuwe winkels, in Los Angeles en Las Vegas. Het doel van het merk McQueen was om een verkoop van 200 miljoen euro te halen tegen 2013, voornamelijk door de verkoop van de prêt-à-porter collectie, hoewel ook zijn accessoires het lang niet slecht deden. Ze waren goed voor één derde van de totale omzet van Alexander McQueen.

Ondertussen heeft een gerechtsarts bevestigd dat Alexander McQueen gestorven is door verstikking. Hij heeft zichzelf opgehangen in zijn dressing.

Aïsa Knockaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content