Marni kreeg deze week een storm van kritiek over zich heen voor campagnebeelden die door veel fans als racistisch ervaren worden. Nu komt het Italiaanse luxelabel met excuses over de brug.
De beelden in de campagne in kwestie zijn tamelijk ongelukkig en stereotiep. Ter promotie van z'n nieuwe flipflops huurde het Franse merk enkele zwarte modellen in. Die werden uitgedost met etnische accessoires, zoals geweven hoeden en houten kettingen. Bij een van de modellen werden die kettingen rond de enkels gebonden op verschillende foto's prijken slogans als 'jungle mood' en 'barefood in the jungle'.
De beelden, die nochtans gemaakt werden door de Braziliaanse fotograaf Edgard Azevedo, schoten bij veel modefans in het foute keelgat. 'Stereotyp' en 'racistisch' waren de commentaren. Ook Diet Prada, het Instagram-account dat de modesector regelmatig op het matje roept, liet van zich horen.
Geen alleenstaand geval
Het kritische account verwijst naar een H&M-campagne uit 2018, waar een zwart jongetje een trui droeg die bedrukt was met de woorden 'Coolest monkey in the jungle'. Ook Prada, Gucci en Dolce & Gabbana gingen in het verleden al in de mist met racistische campagnes of ontwerpen.
'We bieden onze excuses aan voor de schade die onze laatste campagne heeft veroorzaakt', klinkt het bij Marni. 'Wat bedoeld was als een campagne die de schoonheid van de Afro-Braziliaanse cultuur viert, had het tegenovergestelde effect. Onze onoplettendheid is onaanvaardbaar en dat spijt ons ongelofelijk', zo staat er te lezen op Instagram.
Intussen is de volledige campagne offline gehaald.
De beelden in de campagne in kwestie zijn tamelijk ongelukkig en stereotiep. Ter promotie van z'n nieuwe flipflops huurde het Franse merk enkele zwarte modellen in. Die werden uitgedost met etnische accessoires, zoals geweven hoeden en houten kettingen. Bij een van de modellen werden die kettingen rond de enkels gebonden op verschillende foto's prijken slogans als 'jungle mood' en 'barefood in the jungle'. De beelden, die nochtans gemaakt werden door de Braziliaanse fotograaf Edgard Azevedo, schoten bij veel modefans in het foute keelgat. 'Stereotyp' en 'racistisch' waren de commentaren. Ook Diet Prada, het Instagram-account dat de modesector regelmatig op het matje roept, liet van zich horen. Het kritische account verwijst naar een H&M-campagne uit 2018, waar een zwart jongetje een trui droeg die bedrukt was met de woorden 'Coolest monkey in the jungle'. Ook Prada, Gucci en Dolce & Gabbana gingen in het verleden al in de mist met racistische campagnes of ontwerpen. 'We bieden onze excuses aan voor de schade die onze laatste campagne heeft veroorzaakt', klinkt het bij Marni. 'Wat bedoeld was als een campagne die de schoonheid van de Afro-Braziliaanse cultuur viert, had het tegenovergestelde effect. Onze onoplettendheid is onaanvaardbaar en dat spijt ons ongelofelijk', zo staat er te lezen op Instagram. Intussen is de volledige campagne offline gehaald.
Knack Weekend Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden de toegang tot het netwerk van Knack Weekend. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.