Maak mode moslimaproof

Als modehuizen en winkelketens meer rekening zouden houden met de wensen van moslimmeisjes, dan kunnen ze veel meer verkopen.

Als modehuizen en winkelketens meer rekening zouden houden met de wensen van moslimmeisjes, dan kunnen ze veel meer verkopen. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.

Volgens Anet van Haaster van bureau Nijman + Van Haaster, dat het onderzoek uitvoerde, valt er heel wat te winnen. “In totaal gaat het in Nederland om zo’n 85.000 jonge moslima’s. Als je ervan uitgaat dat zij minimaal 50 euro per maand uitgeven aan kleding dan spreken we toch over een jaarlijks bedrag van 50 miljoen euro. Die schatting is aan de lage kant”, zo zegt ze aan de Nederlandse modesite FashionUnited.nl.

Modieuze hoofddoekenDe meisjes geven in het onderzoek aan dat het niet makkelijk is om er trendy uit te zien en toch de moslimvoorschriften te volgen. Ze zijn vooral op zoek naar modieuze hoofddoeken in de nieuwste kleuren en dessins. Vooral bij merkkleding is het voor hen moeilijk om iets te vinden.

Van Haaster wil voorts enkele vooroordelen over de kledingsmaak van moslima’s onderuit halen. “Het is bijvoorbeeld een misvatting dat jonge moslima’s alleen houden van lange rokken en veel ‘bling- bling’.” Verder geeft ze tips over hoe merken een modieus silhouet ‘moslimaproof’ kunnen maken en hoe kleine aanpassingen in de winkel de zaak voor hen interessant kan maken.

Ann Heylens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content