Liu Jo aan het woord

Kate Moss is dit seizoen het gezicht van de nieuwe campagne van Liu Jo. CEO Marco Marchi (48) lichtte een en ander toe tijdens de jongste Bread & Butter-vakbeurs in Berlijn.

Vanwaar uw samenwerking met een model dat voortdurend flirt met overexposure?

Marco Marchi: “Kate Moss is meer dan een model, ze is een icoon en een echte trendsetter. Ze draagt niet zomaar kleding maar heeft een sterke persoonlijkheid die afstraalt op haar garderobe. Ze heeft het gewicht dat nodig is voor een merk met internationale ambities. Voorlopig gaat het om een contract voor de campagne van twee seizoenen, maar een creatieve samenwerking voor een minicollectie is zeker niet uitgesloten.”

Welke indruk maakte ze op u?

Marchi: “Ik had een ster verwacht, maar ze is erg nederig en professioneel. Ze begrijpt heel goed waarom ze ingehuurd wordt en wat precies van haar verwacht wordt.”

Liu Jo viert dit jaar zijn vijftiende verjaardag. Het merk groeide snel op.

Marchi: “Die periode is zo voorbijgevlogen, en tegelijkertijd is er meer gebeurd dan ik kan opnoemen. We werden uiteraard geholpen door mijn afkomst uit de omgeving van Carpi, het centrum van de Italiaanse breigoedindustrie, maar het was toch een indrukwekkende rit. Een bedrijf kan ook te snel groeien, weet ik nu. Maandelijks vier à vijf nieuwe werknemers integreren, de bedrijfsvoering voortdurend aanpassen aan schaalvergroting: die uitdaging mag je niet onderschatten.

Nochtans bleef u een zelfstandig familiebedrijf.

Marchi: “Zonder externe investeerder kunnen we ons een meer serene aanpak veroorloven. Maar als Italiaanse onderneming hebben we vooral een totaal andere cultuur dan Amerikaanse bedrijven, die merken aan- en verkopen alsof er geen enkele persoonlijke band met de bedrijfsleiding is. Dat zie ik met Liu Jo niet snel gebeuren. De roots van het merk liggen bij mezelf en mijn broer, die de administratie voor zijn rekening neemt. Vannis is vijftien jaar ouder dan ik, zoiets kleurt een relatie. Alsof we vader en zoon zijn. Maar ondanks moeilijke beslissingen is het respect tussen ons altijd intact gebleven. Eenheid maakt macht. Wat de toekomst betreft? Ik heb uiteraard niet het eeuwige leven. Maar we zullen het generationele vraagstuk stapsgewijs moeten aanpakken. Ik heb een zoon, maar ik betwijfel of hij dezelfde roeping voelt als zijn vader. Als die ontbreekt, dan moet hij voor mij niet de verantwoordelijkheid dragen om het familieverhaal verder te zetten. Ik hoop vooral dat Andrea iets zal doen dat hem bevalt, net zoals ik dat kon.”

Liu Jo breidde zijn aanbod de voorbije jaren al gevoelig uit – wat nu?

Marchi: “Er komen nog grote uitdagingen. Zonder producten die van een sterke identiteit en creativiteit getuigen, hebben grootste communicatieplannen weinig nut – die fout maken al te veel anderen. Bovendien is er de internationalisering. Momenteel is de Italiaanse markt goed voor zestig procent van onze omzet. Wij willen de rollen omkeren, en van het buitenland onze belangrijkste markt maken. Een terrein waarop we eens zo hard geconfronteerd worden met extreem doorwinterde en kapitaalkrachtige concurrenten. Italianen overschatten ook al eens het belang van hun geroemde creativiteit. Ze hebben te weinig aandacht voor de methodische aanpak die onder meer de Scandinavische merken zo succesvol maakt. Onze uitgangspositie is dus die van David tegen Goliath. Maar je weet wie als overwinnaar uit die strijd kwam (lacht).”

Wim Denolf

Meer info: liujo.it

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content