Ik wist dat ik met Kristina wilde openen', zei Dries Van Noten in een interview met dit blad. 'Ze was er van in het begin bij. Als iemand het verdiende, dan zij wel.' De show bracht het Belgische model terug in de aandacht en leverde haar heel wat opdrachten op, waaronder de campagne van modeketen Zara. Twee jaar eerder verscheen De Coninck ook op de radar, toen een foto van haar uit 1990, backstage bij de show van Martin Margiela, het beeld werd van de overzichtstentoonstelling The Belgians: An Unexpected Fashion Story in Bozar. 'Kristina De Coninck is een groot deel van ...

Ik wist dat ik met Kristina wilde openen', zei Dries Van Noten in een interview met dit blad. 'Ze was er van in het begin bij. Als iemand het verdiende, dan zij wel.' De show bracht het Belgische model terug in de aandacht en leverde haar heel wat opdrachten op, waaronder de campagne van modeketen Zara. Twee jaar eerder verscheen De Coninck ook op de radar, toen een foto van haar uit 1990, backstage bij de show van Martin Margiela, het beeld werd van de overzichtstentoonstelling The Belgians: An Unexpected Fashion Story in Bozar. 'Kristina De Coninck is een groot deel van het Belgische verhaal', vertelde curator Didier Vervaeren destijds. 'Ze was erbij in Antwerpen in de jaren tachtig, en behoorde tot de groep met onder anderen make-up artist Inge Grognard en fotograaf Ronald Stoops (die ook de foto maakte, red.). De poster is een eerbetoon aan de mensen die toen iets sterks creëerden, en dat vandaag nog steeds doen.' 'Ik heb onverwacht veel reactie gekregen op die foto', zegt Kristina De Coninck. 'Na bijna twintig jaar als verkoopster in verschillende Parijse boetieks, heb ik anderhalf jaar geleden mijn job opgezegd en ben ik een modellenbureau binnengestapt. Ik voelde dat het het moment was voor een nieuw avontuur. Ik ben blij dat ik de moed heb gehad om die stap te zetten.' De Coninck was een laatbloeier in de modellenwereld. Ze was al 28 toen ze op vraag van Stoops een casting voor ontwerper Dirk Van Saene deed. Een dag later begon ze voor hem te werken. 'Ik had een saaie kantoorbaan in Brussel, floppy's overtikken, toen Ronald me belde. Het idee om als model te werken, trok me wel aan. Ook al wist ik niet waaraan ik begon. Ik droomde van de make-up en kleren die ik kende van in de magazines, terwijl de stijl van de Belgische ontwerpers net heel avant-garde was.' 'Het is fantastisch om nu ik wat ouder ben de draad weer op te pikken. De tijd dat schoonheid gelijkstond aan jeugdigheid is voorbij. De jeugd is fantastisch, maar elke leeftijd heeft zijn charmes. Ik ben niet bang om ouder te worden. C'est la vie. Ik heb mijn moeder altijd heel mooi gevonden. Omdat ze mijn moeder was, maar ook om wat ze uitstraalde. Er zijn nog zoveel oudere vrouwen die ik bewonder. Helen Mirren, bijvoorbeeld. L'Oréal organiseerde onlangs een defilé op de Champs-Elysées en zij mocht het openen. Dat is toch geweldig.' Zelf mocht Kristina De Coninck in maart de veelbesproken honderdste show van Dries Van Noten openen. 'Ik wist het pas een dag van tevoren. Na de fitting zag ik hen kaartjes met de nummers 1 en 57 aan mijn kleren prikken, maar ik had niet direct door wat dat betekende. Of ik zenuwachtig was? Ja, natuurlijk. Mijn hart klopte in mijn keel. De eerste stappen op de catwalk waren in het donker. Als dan het licht aangaat en je ziet iedereen in de zaal zitten, geeft dat een kick.'