Komrad-sneakers zetten Belgische invasie voort

© Danil Lavrovski

De eigenzinnige Komradsneakers met Sovjetverleden zijn langzaam maar zeker aan een subtiele opmars bezig. Voor hun meest recente campagne koos het label voor drie Belgische fotografen die elk hun eigen interpretatie van de schoen in hun sfeerschepping verwerkten.

Er zijn schoenen die een tijdperk markeren en een zekere spirit met zich meedragen. De 5210 CEBO -of foempie- was zo’n schoen.

De sneaker werd in de jaren vijftig door de Oost-Europese fabriek Czech Boots (CeBo) ontwikkeld als antwoord op de populaire Converse All Stars, die symbool stonden voor het kapitalistische Amerika. De Sovjets wilden hun eigen ‘sneaker voor het volk’ en de 5210 was geboren. Niet enkel Oost-Europa viel als een blok voor deze canvas sneaker, in de jaren tachtig en negentig was de “foempie” ook bij ons uitgegroeid tot een vaste waarde.

De reanimatie van een cultklassieker

Hoewel iedere zelfverklaarde scenekid een Cebo aan zijn voeten had, stopte het Czech Boots in 2009 toch met de productie om zich uitsluitend toe te leggen op het fabriceren van werkmanschoenen en regenlaarzen. Een groot verlies voor de sneakerwereld, en ware het niet voor twee dappere Belgen dan was deze cultklassieker zonder meer uit het straatbeeld verdwenen.

Knack Weekend wist Content Cowboy Mark Vandevelde te strikken voor een interview.

“Ik ben altijd al fan geweest van de CEBO’s; het was mijn ultieme festivalschoen”, aldus Mark Vandevelde. “In 2010 – ik werkte toen nog voor MTV- had ik 100 witte schoenen nodig voor een actie en ik dacht meteen aan de foempies. De Belgische importeur wist me echter te vertellen dat de productie al een tijdje geleden definitief was stilgelegd. Ik was stomverbaasd! Zo’n iconische schoen, die mocht gewoon niet verdwijnen vond ik.”

Vakmanschap en kwaliteit

Vandevelde voegde daad bij zijn woord en verwondering en nam contact op met de voormalige fabriek in Partizan, waar hij de originele mallen heeft kunnen bemachtigen om zo zelf de productie van deze sneaker nieuw leven in te blazen. “We dachten eerlijk gezegd dat het iets simpeler zou gaan”, lacht Vandevelde.

“Maar de 5210 was een model dat teerde op vakmanschap en kwaliteit, dat is dus niet zomaar een machine en een productieband weer in het stopcontact steken. Die rode zool wordt bijvoorbeeld helemaal apart gemaakt en gegoten vanuit een koperen ketel vol rode pasta, bijzonder indrukwekkend. Bovendien had de schoen in de loop der jaren wat aan zijn oorspronkelijke kwaliteit verloren. Aangezien we de 5210 echt in ere wilden herstellen wilden we ook die kwaliteit terug opkrikken door het gebruik van degelijk hard canvas en een dikke rubberen zool.”

Vandevelde slaagde erin de schoen te reanimeren en gaf hem een tweede thuis onder de naam Komrad. Hij bleef trouw aan de originele colorway van zwart-wit en rood maar gaven enkele versies ook een update door te spelen met de kleuren groen en blauw. Vandaag zijn er ook andere modellen en colorways beschikbaar in het Komrad-assortiment.

Komrad-sneakers zetten Belgische invasie voort
© Dennis Ravays

Een herkenbaar product

België begint langzaam maar zeker overstag te gaan – je spot de Komrads onder andere aan de voeten van de muzikanten van Sir Yes Sir en dEUS- maar in het buitenland zijn ze al helemaal mee. Zo liggen de Komrads in Nieuw Zeelandse boetieks naast ontwerpen van Stella McCartney! Toch wil de Komrad Invasion de wereld niet via massaproductie overnemen. “Dat is gewoon niet waar wij voor staan”, legt Vandevelde uit. “We willen de markt niet overspoelen, we willen gewoon geleidelijk aan groeien en de mensen laten zien dat de Komrad een degelijk en eerlijk product is.”

Een marktstrategie die wel eens haar vruchten zou kunnen afwerpen. De dag van vandaag staat de mode-industrie immers onder zware druk en worstelt ze met de moeilijke spreidstand tussen de stijgende vraag naar luxeproducten enerzijds en de devaluatie van het logo anderzijds. Enkel kwalitatieve producten met een herkenbaar design die ontsproten zijn aan vakmanschap overleven zulke koorddansen en Komrad bezit alvast het hele pakket. De herkenbare rode zool, het zwart-witte canvas en de verbeterde productiemethode maakt van deze schoen opnieuw een winnaar.

“We wilden die authenticiteit van de originele 5210 niet verliezen”, zegt ook Vandevelde. “Het is een schoen met gigantisch veel karakter en een verhaal. Wij brengen via Komrad dat verhaal terug naar de 21e eeuw en voegen er onze eigen interpretatie aan toe door bijvoorbeeld de originals te vergezellen van enkele colorblocking modelletjes. Ook voor de winter hebben we al heel wat ideeën en wie weet wat de toekomst brengt.”

Waar de CEBO 5210 het antwoord was op de Converse sneaker van de kapitalistische Amerikanen is de Komrad zonder meer het antwoord op de wegwerpmaatschappij van vandaag: een degelijke schoen, een rijke geschiedenis, een betrouwbare productie en een straf design; deze waarden gaan lang, heel lang mee. (KS)

Komrad-sneakers zetten Belgische invasie voort
© Tine Dugardein

Bij de overname van de CEBO 5210 vond Vandevelde een hele catalogus met allerlei Sovjet-retrosneakers. Daaraan zijn de drie hi-top modellen Partizan, zijn broertje Belgrado, en Stalingrad, en ook de lagere basketschoen Lenin ontsproten die vandaag te koop zijn. Voor de campagne van 2016 koos Komrad er ook voor om met drie verschillende Belgische fotografen in zee te gaan die elk hun eigen visie op de sneaker in hun beelden verwerkten om de veelzijdigheid te benadrukken.

De Komrads zijn te koop via de webshop en in de geselecteerde verkooppunten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content