Kledinglijn Nelson Mandela doet Westerse intrede

Dankzij een samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Company b zal de kleding van Mandela’s organisatie 466/64 vanaf 2013 ook in Amerika en Europa verkrijgbaar zijn.

Op Nelson Mandela’s 94e verjaardag maakte zijn kledinglijn 466/64 haar intrede in het Westerse modelandschap via een presentatie in New York. dankzij een samenwerking met het Amerikaanse Company b zal de kleding van Mandela’s organisatie vanaf 2013 ook in Amerika en Europa verkrijgbaar zijn. Dat meldt Women’s Wear Daily.
De 466/64 (four double six six four) kledinglijn is doorweven met felle kleuren, opvallende prints, subtiele details en erg moderne styling. Ze bevat chinos, jurken, denom, blazers, T-shirts en knitwear en werd aan Amerika voorgesteld via het internationale model Sam Sarong en de Zuid-Afrikaanse zangeres Lira.

De zangeres, die van heel dichtbij de overgang van de apartheid naar de vrijheid heeft meegemaakt, vertelde aan het verzamelde modejournaille hoe ze sindsdien “een baken van hoop” is. “Nu ik de vrijheid heb om mijn droom waar te maken als zangeres wil ik dat graag kunnen doorgeven aan de volgende generatie”, aldus Lira. “Als een jonge Zuid-Afrikaanse vrouw kan ik nu een merk dragen dat me trots maakt op mijn afkomst”, besloot ze.

466/64 is een non-profit organisatie die werd opgericht door Nelson Mandela om zijn volk te herinneren aan de apartheidstrijd en het feit dat de toekomst maakbaar is. De naam kent zijn oorsprong in het gevangenisnummer waarmee Mandela tijdens zijn periode in gevangenschap op Robbeneiland mee geassocieerd werd. Mandela, die 27 jaar gevangen zat omdat hij een gewapende anti-apartheidcampagne leidde, is de voormalige president van Zuid-Afrika (van 1994 tot 1999) en zet zich nog dagelijks in voor het welzijn van zijn volk.

Waar de organisatie eerst enkel bezig was met het bestrijden van HIV en aids, zet ze zich nu ook in voor andere humanitaire projecten via acties, optredens en welzijnswerk. Sinds twee jaar is er ook een kledinglijn aan gekoppeld, waarvan de opbrengsten voornamelijk naar de organisatie zullen gaan. De 466/64 kleding werd voor het eerst in Zuid-Afrika voorgesteld in 2011 en nu maakt de lijn dus ook haar intrede in het Westerse landschap met de hulp van het Amerikaanse bedrijf Company b dat de verdeling van de kleding in Amerika en Europa zal leiden.

Deze globale uitbreiding zou de fondsen en het aantal jobs in de textielsector van Zuid-Afrika moeten doen stijgen. 60% van de collectie wordt namelijk in Zuid-Afrika geproduceerd. Momenteel kan je de kleding enkel online kopen maar zal allicht verdeeld worden over verschillende multimerkenwinkels in meer dan 20 landen. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content