Deze gifs zijn het werk van Superhero Productions in opdracht van Knackweekend.be. Meer info en medewerkers zie onderaan. Alle rechten voorbehouden.

Kenzo is het eerste merk onder het LVMH vaandel dat de samenwerking met H&M aangaat. Waarom is deze collab interessant voor jullie?

Carol Lim: "Humberto (Leon, nvdr) en ik voelden al van in het begin de impact van deze samenwerkingen met H&M - we gingen zelf regelmatig met andere merken in zee en we hadden een winkel, dus we beseften onmiddellijk wat een geniale zet het was."

"Toen we uiteindelijk zélf gevraagd werden door H&M om samen met hen een collectie te creëren waren we meteen heel enthousiast."

Humberto Leon: "Het is belangrijk voor ons dat mensen het merk Kenzo op verschillende manieren kunnen beleven, en de samenwerking met H&M ìs zo'n nieuwe manier."

Lim: "We werkten een idee uit waar niet enkel bestaande Kenzo-fans warm voor zouden lopen, maar waarmee we ook heel wat nieuwe potentiële klanten konden laten kennismaken met het label."

Wat was dat idee achter deze collectie?

Leon: "We wilden een soort conversatie creëren tussen Carol en ik, en Kenzo-oprichter Kenzo Takada. We zijn voor de eerste keer sinds onze aanstelling écht in de archieven gedoken en hebben enkele historische stuks en prints opgediept die we vandaag graag aan het publiek willen laten zien." "Tijdens het grasduinen viel het ons op hoeveel werk Kenzo Takada in de details stak. Zijn stuks waren altijd zo mooi afgewerkt dat je ze haast binnenstebuiten kon dragen, daarom hebben we besloten om een aantal stukken omkeerbaar te maken, die je dus langs beide kanten kan dragen."

Het is inderdaad opvallend hoeveel retro-Kenzo er in deze designercollab zit, meer dan in jullie huidige collecties voor het label. Kan je ons wat meer vertellen over de referenties in deze kledingstukken?

Lim: "De befaamde ribbon dress uit 1978 uiteraard, een jurk waarvan destijds maar twee exemplaren gemaakt waren. Eentje hing in een museum, eentje in de Kenzo-archieven. En die hebben we dus nu gemoderniseerd. Zo'n 300 meter lint is eraan te pas gekomen."

Leon: "Ook heel wat van de prints komen uit het archief: de bloemenprint, de luipaardprint, de tijgerprint... Een ander opvallend stuk dat rechtstreeks aan het brein van Takada was ontsproten is de lange harige jas, een knipoog naar één van de eerste dingen die Kenzo Takada ooit gemaakt heeft. Hij was gek op faux fur, en maakte er ook hoodies en korte jasjes van. Die lange mantel brengt ons echt terug naar de tijd waarin het voor Kenzo allemaal beginnen is, aan de manier waarop Takada werkte: naïef en rauw tegelijkertijd."

Lim: "De sweatshirts zijn dan weer onze legacy."

Leon: "Precies, al hebben we ze wel uitgerust met de rennende tijger, die rechtstreeks uit de jaren tachtig komt."

Lim: "De medaillonprint is een detail van een zijden sjaal, die we dan gedrukt hebben op silhouetten die vergelijkbaar zijn met wat Humberto en ik in ons eerste en tweede seizoen bij Kenzo over de runway stuurden."

Leon: "Een ander belangrijk element uit de Kenzo-geschiedenis is de knitwear en ook dat weerspiegelt in deze capsulelijn voor H&M. De two-pieces en losse broek met tijgerprint zijn gemaakt van een fantastisch soort wasbare wol, een modern materiaal waar Takada vast ook gebruik van zou hebben gemaakt."

Waarom hebben jullie gekozen voor zulke uitgesproken looks?

Leon: "We hebben de collectie benaderd als de fanatieke shoppers die we zelf zijn, vanuit het standpunt van de consument. Je kàn onmogelijk alles kopen, dus de stukken die je mee naar huis neemt moeten sterk genoeg zijn om het verhaal te kunnen vertellen. Wanneer designers straffe looks op de catwalk of in campagnes laten zien is dat vaak niet toegankelijk voor de doorsnee klant. De echte statement pieces kosten duizenden dollars. Op deze manier kunnen ze toch aan een aanvaardbare prijs een echt opvallend designerstuk kopen."

"Dus ja, het zijn behoorlijk uitgesproken looks, maar dat is bovendien ook inherent aan Kenzo. Het merk heeft altijd al opvallende prints en kleuren met elkaar vermengd, het was altijd al fun."

Lim: "Die fun, dat plezier zit ook in onze manier van werken, en we vinden het belangrijk dat we dat gevoel ook uitstralen. Dat mensen de winkel binnenkomen en ze hun glimlach niet kunnen onderdrukken wanneer ze deze kleding zien. Humberto heeft gelijk dat ieder stuk in deze collectie sterk genoeg is om op zichzelf te staan, en ik hoop dat mensen die stuks ook zullen koesteren. Misschien koop je iets dat je niet meteen aandoet, maar dat je wel mooi in de doos zult bewaren om het later nog eens boven te halen en misschien wél een plek te geven in je garderobe."

Welk soort klanten denken jullie hiermee te bereiken?

Leon: "Verschillende. Ik denk dat mensen die Kenzo al lang kennen heel veel zullen herkennen in deze collectie, dat het voor hen haast nostalgisch zal aanvoelen. Anderzijds zitten er voor de jongere generaties ook wat 'makkelijkere' stuks in, sweatshirts en hemden die rechttoe rechtaan zijn en die makkelijk te combineren zijn met je garderobe. Kenzo Takada zei altijd dat hij zich niet richtte op een bepaalde leeftijd, maar op een bepaalde spirit. En dat doen wij ook."

Welke obstakels hebben jullie moeten overwinnen bij het creëren van deze collectie?

Lim: "H&M was echt een fantastische partner om mee samen te werken. Ze zijn erin geslaagd om alles te vervaardigen op de manier waarop wij dat wilden, zelfs de kleine knoopjes die we speciaal hebben laten maken, of de prijskaartjes tot zelfs het touwtje waarmee die prijskaartjes bevestigd moesten worden: ze begrepen onze visie."

Leon: "Carol en ik denken ontzettend na over details. Neem nu de winkeltassen; dat zijn stuk voor stuk collector's items, er zijn wel tien verschillende prints in omloop, net als de dozen voor de accessoires. Het was echt heerlijk om onze gedetailleerde waanzin te mogen doorvoeren."

Jullie mixen ook verschillende culturen. Zo zijn er de sandalen en de 'teensokken', de kimono,..

Leon: "Zowel Carol en ik als Kenzo Takada hebben onze reizen vaak als uitgangspunt voor onze creativiteit genomen, het is waar onze inspiratie ontstaat. Ik denk dat we de authenticiteit van de verschillende culturen proberen omarmen, maar tegelijk hebben we er ook respect voor: we doen er ons eigen ding mee, we verwerken die invloeden op onze eigen manier."

"Onze kimono's zijn bijvoorbeeld geen kopie van de standaard Japanse kimono, het is een modieuze benadering van dat kledingstuk. De onze zijn bijvoorbeeld omkeerbaar, doorstikt en cropped. Het is belangrijk om niet gewoon over te nemen, een cultuur is geen 'look', maar je mag je er wel door laten leiden. Steek er gewoon voldoende van je eigen persoonlijkheid in."

Het lookbook en de campagnebeelden voor deze samenwerking bulken anders ook wel van de persoonlijkheid

Leon: "Dat was ook exact onze bedoeling. We zochten mensen die ergens voor stonden, die authentiek zijn in alle situaties. Niet per se mensen met een fantastisch stijlgevoel of een prachtig uiterlijk, maar mensen die in iets geloven. Onze selectie omvat ontzettend veel diversiteit, op ieder vlak. Er zijn journalisten, muzikanten, politiek activisten,... Tegelijk zijn het allemaal sterke persoonlijkheden en hebben ze echt iets te vertellen, mensen waarmee je graag eens aan een eettafel zou willen zitten om een gesprek te voeren. Het feit dat ze ook nog eens fantastisch stonden met de collectie en de kleding ownden was mooi meegenomen."

Hoe is Jean-Paul Goude betrokken geraakt bij dit project?

Lim: "Humberto en ik zijn al jarenlang fan van het werk van Goude, tijdens onze studentenjaren droomden we ervan om met hem samen te werken."

Leon: "Ik weet nog hoe ze ons tijdens het sollicitatiegesprek voor Kenzo vroegen wie onze eerste campagne zou mogen shooten. Wij antwoordden natuurlijk onmiddellijk 'Jean-Paul Goude'. "Wow!" was de reactie. "Ken je hem dan?" We kenden hem toen nog niet persoonlijk, maar we zeiden dat we dat gingen proberen voor elkaar te krijgen. En zo geschiedde..."

Lim:"Jean-Paul kende Kenzo Takada eigenlijk goed, maar hun agenda's kwamen nooit overeen, waardoor ze nooit hebben samengewerkt. We hebben hem benaderd toen we net aangesteld waren bij het modehuis, en gelukkig heeft hij toegestemd. Hij heeft onze eerste campagne voor ons gemaakt, net zoals we beloofd hadden. Daaruit is een warme vriendschap ontstaan, dus het leek ons niet meer dan normaal dat hij ons ook tijdens dit project zou ondersteunen."

Wat zou Kenzo Takada gezegd hebben over deze samenwerking met H&M?

Leon: "Ik denk dat hij het geweldig zou vinden. Hij is een fan van wat we met zijn label doen. Hij vindt dat we de energie en de sfeer van wat hij deed in de jaren zeventig en tachtig terug tot leven hebben gewekt. We delen heel wat dezelfde waarden en normen. Wat hem altijd het meeste plezier deed was mensen zijn kleding te zien dragen, dus dan is een samenwerking met een grote partner als H&M toch de ideale manier om zijn designs nog wijder te verspreiden?"

"Carol en ik hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat wat we doen steeds een soort hommage aan hem is. Hij zal zo opgetogen zijn om na drie november zoveel mensen te zien die zijn prints, zijn proporties weer tot leven brengen."

Lim: "Kenzo Takada staat bekend om zijn vrijgevigheid, hij is een warm en sympathiek persoon die altijd grote feesten gaf bij hem thuis en na zijn shows. Hij hield ervan om zijn vrienden met elkaar te mixen, om hun talenten aan elkaar te koppelen door hen aan elkaar voor te stellen. Nog voor de term 'collaboration' de lading dekte die ze vandaag dekt, deed Kenzo Takada er al organisch aan mee. Ik denk dus dat hij héél opgetogen zou zijn met dit project."

GIF-shoot Kenzo X H&M - Superhero Productions

Concept & styling: Zoë Hordies

Photography: Koen Vernimmen

Graphic design: Toykyo

Hair & mua: Freya Gendera (met MUD Cosmetics)

Models: Elie (rebelmanagement) & Mirthe (ullamodels)

Assistant: Layna Isle

Kenzo X H&M ligt vanaf drie november in geselecteerde winkels en is ook online te verkrijgen.

Kenzo is het eerste merk onder het LVMH vaandel dat de samenwerking met H&M aangaat. Waarom is deze collab interessant voor jullie? Carol Lim: "Humberto (Leon, nvdr) en ik voelden al van in het begin de impact van deze samenwerkingen met H&M - we gingen zelf regelmatig met andere merken in zee en we hadden een winkel, dus we beseften onmiddellijk wat een geniale zet het was.""Toen we uiteindelijk zélf gevraagd werden door H&M om samen met hen een collectie te creëren waren we meteen heel enthousiast."Humberto Leon: "Het is belangrijk voor ons dat mensen het merk Kenzo op verschillende manieren kunnen beleven, en de samenwerking met H&M ìs zo'n nieuwe manier."Lim: "We werkten een idee uit waar niet enkel bestaande Kenzo-fans warm voor zouden lopen, maar waarmee we ook heel wat nieuwe potentiële klanten konden laten kennismaken met het label."Wat was dat idee achter deze collectie?Leon: "We wilden een soort conversatie creëren tussen Carol en ik, en Kenzo-oprichter Kenzo Takada. We zijn voor de eerste keer sinds onze aanstelling écht in de archieven gedoken en hebben enkele historische stuks en prints opgediept die we vandaag graag aan het publiek willen laten zien." "Tijdens het grasduinen viel het ons op hoeveel werk Kenzo Takada in de details stak. Zijn stuks waren altijd zo mooi afgewerkt dat je ze haast binnenstebuiten kon dragen, daarom hebben we besloten om een aantal stukken omkeerbaar te maken, die je dus langs beide kanten kan dragen."Het is inderdaad opvallend hoeveel retro-Kenzo er in deze designercollab zit, meer dan in jullie huidige collecties voor het label. Kan je ons wat meer vertellen over de referenties in deze kledingstukken? Lim: "De befaamde ribbon dress uit 1978 uiteraard, een jurk waarvan destijds maar twee exemplaren gemaakt waren. Eentje hing in een museum, eentje in de Kenzo-archieven. En die hebben we dus nu gemoderniseerd. Zo'n 300 meter lint is eraan te pas gekomen." Leon: "Ook heel wat van de prints komen uit het archief: de bloemenprint, de luipaardprint, de tijgerprint... Een ander opvallend stuk dat rechtstreeks aan het brein van Takada was ontsproten is de lange harige jas, een knipoog naar één van de eerste dingen die Kenzo Takada ooit gemaakt heeft. Hij was gek op faux fur, en maakte er ook hoodies en korte jasjes van. Die lange mantel brengt ons echt terug naar de tijd waarin het voor Kenzo allemaal beginnen is, aan de manier waarop Takada werkte: naïef en rauw tegelijkertijd." Lim: "De sweatshirts zijn dan weer onze legacy."Leon: "Precies, al hebben we ze wel uitgerust met de rennende tijger, die rechtstreeks uit de jaren tachtig komt."Lim: "De medaillonprint is een detail van een zijden sjaal, die we dan gedrukt hebben op silhouetten die vergelijkbaar zijn met wat Humberto en ik in ons eerste en tweede seizoen bij Kenzo over de runway stuurden."Leon: "Een ander belangrijk element uit de Kenzo-geschiedenis is de knitwear en ook dat weerspiegelt in deze capsulelijn voor H&M. De two-pieces en losse broek met tijgerprint zijn gemaakt van een fantastisch soort wasbare wol, een modern materiaal waar Takada vast ook gebruik van zou hebben gemaakt." Waarom hebben jullie gekozen voor zulke uitgesproken looks?Leon: "We hebben de collectie benaderd als de fanatieke shoppers die we zelf zijn, vanuit het standpunt van de consument. Je kàn onmogelijk alles kopen, dus de stukken die je mee naar huis neemt moeten sterk genoeg zijn om het verhaal te kunnen vertellen. Wanneer designers straffe looks op de catwalk of in campagnes laten zien is dat vaak niet toegankelijk voor de doorsnee klant. De echte statement pieces kosten duizenden dollars. Op deze manier kunnen ze toch aan een aanvaardbare prijs een echt opvallend designerstuk kopen.""Dus ja, het zijn behoorlijk uitgesproken looks, maar dat is bovendien ook inherent aan Kenzo. Het merk heeft altijd al opvallende prints en kleuren met elkaar vermengd, het was altijd al fun."Lim: "Die fun, dat plezier zit ook in onze manier van werken, en we vinden het belangrijk dat we dat gevoel ook uitstralen. Dat mensen de winkel binnenkomen en ze hun glimlach niet kunnen onderdrukken wanneer ze deze kleding zien. Humberto heeft gelijk dat ieder stuk in deze collectie sterk genoeg is om op zichzelf te staan, en ik hoop dat mensen die stuks ook zullen koesteren. Misschien koop je iets dat je niet meteen aandoet, maar dat je wel mooi in de doos zult bewaren om het later nog eens boven te halen en misschien wél een plek te geven in je garderobe."Welk soort klanten denken jullie hiermee te bereiken?Leon: "Verschillende. Ik denk dat mensen die Kenzo al lang kennen heel veel zullen herkennen in deze collectie, dat het voor hen haast nostalgisch zal aanvoelen. Anderzijds zitten er voor de jongere generaties ook wat 'makkelijkere' stuks in, sweatshirts en hemden die rechttoe rechtaan zijn en die makkelijk te combineren zijn met je garderobe. Kenzo Takada zei altijd dat hij zich niet richtte op een bepaalde leeftijd, maar op een bepaalde spirit. En dat doen wij ook."Welke obstakels hebben jullie moeten overwinnen bij het creëren van deze collectie?Lim: "H&M was echt een fantastische partner om mee samen te werken. Ze zijn erin geslaagd om alles te vervaardigen op de manier waarop wij dat wilden, zelfs de kleine knoopjes die we speciaal hebben laten maken, of de prijskaartjes tot zelfs het touwtje waarmee die prijskaartjes bevestigd moesten worden: ze begrepen onze visie." Leon: "Carol en ik denken ontzettend na over details. Neem nu de winkeltassen; dat zijn stuk voor stuk collector's items, er zijn wel tien verschillende prints in omloop, net als de dozen voor de accessoires. Het was echt heerlijk om onze gedetailleerde waanzin te mogen doorvoeren." Jullie mixen ook verschillende culturen. Zo zijn er de sandalen en de 'teensokken', de kimono,.. Leon: "Zowel Carol en ik als Kenzo Takada hebben onze reizen vaak als uitgangspunt voor onze creativiteit genomen, het is waar onze inspiratie ontstaat. Ik denk dat we de authenticiteit van de verschillende culturen proberen omarmen, maar tegelijk hebben we er ook respect voor: we doen er ons eigen ding mee, we verwerken die invloeden op onze eigen manier.""Onze kimono's zijn bijvoorbeeld geen kopie van de standaard Japanse kimono, het is een modieuze benadering van dat kledingstuk. De onze zijn bijvoorbeeld omkeerbaar, doorstikt en cropped. Het is belangrijk om niet gewoon over te nemen, een cultuur is geen 'look', maar je mag je er wel door laten leiden. Steek er gewoon voldoende van je eigen persoonlijkheid in."Het lookbook en de campagnebeelden voor deze samenwerking bulken anders ook wel van de persoonlijkheidLeon: "Dat was ook exact onze bedoeling. We zochten mensen die ergens voor stonden, die authentiek zijn in alle situaties. Niet per se mensen met een fantastisch stijlgevoel of een prachtig uiterlijk, maar mensen die in iets geloven. Onze selectie omvat ontzettend veel diversiteit, op ieder vlak. Er zijn journalisten, muzikanten, politiek activisten,... Tegelijk zijn het allemaal sterke persoonlijkheden en hebben ze echt iets te vertellen, mensen waarmee je graag eens aan een eettafel zou willen zitten om een gesprek te voeren. Het feit dat ze ook nog eens fantastisch stonden met de collectie en de kleding ownden was mooi meegenomen." Hoe is Jean-Paul Goude betrokken geraakt bij dit project? Lim: "Humberto en ik zijn al jarenlang fan van het werk van Goude, tijdens onze studentenjaren droomden we ervan om met hem samen te werken."Leon: "Ik weet nog hoe ze ons tijdens het sollicitatiegesprek voor Kenzo vroegen wie onze eerste campagne zou mogen shooten. Wij antwoordden natuurlijk onmiddellijk 'Jean-Paul Goude'. "Wow!" was de reactie. "Ken je hem dan?" We kenden hem toen nog niet persoonlijk, maar we zeiden dat we dat gingen proberen voor elkaar te krijgen. En zo geschiedde..."Lim:"Jean-Paul kende Kenzo Takada eigenlijk goed, maar hun agenda's kwamen nooit overeen, waardoor ze nooit hebben samengewerkt. We hebben hem benaderd toen we net aangesteld waren bij het modehuis, en gelukkig heeft hij toegestemd. Hij heeft onze eerste campagne voor ons gemaakt, net zoals we beloofd hadden. Daaruit is een warme vriendschap ontstaan, dus het leek ons niet meer dan normaal dat hij ons ook tijdens dit project zou ondersteunen." Wat zou Kenzo Takada gezegd hebben over deze samenwerking met H&M? Leon: "Ik denk dat hij het geweldig zou vinden. Hij is een fan van wat we met zijn label doen. Hij vindt dat we de energie en de sfeer van wat hij deed in de jaren zeventig en tachtig terug tot leven hebben gewekt. We delen heel wat dezelfde waarden en normen. Wat hem altijd het meeste plezier deed was mensen zijn kleding te zien dragen, dus dan is een samenwerking met een grote partner als H&M toch de ideale manier om zijn designs nog wijder te verspreiden?""Carol en ik hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat wat we doen steeds een soort hommage aan hem is. Hij zal zo opgetogen zijn om na drie november zoveel mensen te zien die zijn prints, zijn proporties weer tot leven brengen."Lim: "Kenzo Takada staat bekend om zijn vrijgevigheid, hij is een warm en sympathiek persoon die altijd grote feesten gaf bij hem thuis en na zijn shows. Hij hield ervan om zijn vrienden met elkaar te mixen, om hun talenten aan elkaar te koppelen door hen aan elkaar voor te stellen. Nog voor de term 'collaboration' de lading dekte die ze vandaag dekt, deed Kenzo Takada er al organisch aan mee. Ik denk dus dat hij héél opgetogen zou zijn met dit project."Kenzo X H&M ligt vanaf drie november in geselecteerde winkels en is ook online te verkrijgen.