De jury: Yasmin Sewell (Style.com), Pernille Teisbaek (Social Zoo), Zanita Whittington (Azalle and Zanita Studio), Imran Amed (Business of Fashion), Hannah Jinkins (Winnaar van de HMDA 2016 editie), Margareta van den Bosch (H&M) en Ann-Sofie Johansson (H&M).

De keuze was niet gemakkelijk, het was een zeer sterk jaar. De finalisten overtroffen volgens verschillende juryleden en aanwezigen alle voorgaande jaren. De kwaliteit en creativiteit van de deelnemers was van een topniveau. Richard Quinn, de winnaar, mag dus extra vreugdedansjes doen, want hij werd uit een fantastische selectie als meest beloftevol talent gekozen. De jury kondigde de jonge ontwerper aan als iemand die doordrongen is van creativiteit, de commerciële kant van de zaak beheerst én een ethische manier van werken hanteert.

Lees ook ons interview met de winnaar, Richard Quinn

Hannah Jinkins, winnaar van de vorige editie, heeft alle vertrouwen in haar opvolger: 'Ik ben blij met onze keuze, Richard gaat fantastische dingen doen. Hij heeft een stevig stel hersenen en alles in huis om succes te oogsten. Hij heeft mijn raad eigenlijk niet nodig, ik geloof in zijn eigen talent.'

We polsten bij de juryleden naar hun mening over de winnaar, het belang van sociale media, de toekomst van de mode en de rol van modescholen hierin. Een unieke kijk in hun persoonlijke bedenkingen en verwonderingen.

Richard Quinn en jury, LP
Richard Quinn en jury © LP

Zanita Whittington (social influencer, Zanita Studio)

'Er zijn zoveel redenen waarom Richard Quinn onze winnaar is. Toen ik zijn collectie voor het eerst zag, was ik meteen geïntegreerd. Het is een collectie die in het oog springt. Ik denk dat hij visie heeft en dat is belangrijk als ontwerper. De manier waarop hij praat over zijn merk is ook heel inspirerend en dat hij erg bewust mode maakt, vind ik aantrekkelijk. Zijn ontwerpen zijn heel erg 'fashion'. Je ziet dat zijn collecties in de markt zullen passen en dat er trends uit zullen groeien. En tegelijk zijn de stuks zeer draagbaar. Hij hecht duidelijk veel waarde aan wat vrouwen willen dragen en dat is ook belangrijk vind ik. Het is één ding om iets heel artistiek en creatief te dragen, maar we willen ons er ook goed in voelen. Kleren moeten goed aanvoelen op je lichaam, je moet je goed in je vel voelen dankzij kledij. Richard denkt actief na over hoe materialen aanvoelen en hoe silhouetten zullen vallen.

Je ziet dat de collecties van Richard Quinn in de markt zullen passen en dat er trends uit zullen groeien.

Ik heb heel veel innovatie gezien in deze jonge ontwerpers. Ik zie heel veel passeren, maar vaak zijn gewoon dezelfde zaken opnieuw herkauwd. Echte creativiteit spreekt niet altijd iedereen aan, het is niche. De massa begrijpt creativiteit niet altijd. Het is dus fantastisch om te zien wat deze jonge ontwerpers maken en hoe uniek en creatief ze zijn. Het is heel mooi om te ontdekken dat dit jong talent manieren vindt om te vernieuwen, ondanks het feit dat het meeste in de mode al gedaan is.

Ik zie hem als een grote leider op het gebied van duurzame mode. Niet alleen heeft hij respect voor het milieu, maar ook voor de mensen die de kleren maken. Dat is de toekomst en ik geloof dat hij en andere jonge ontwerpers met een hart voor duurzaamheid de mode-industrie gaan heruitvinden.

Instagram
© Instagram

Als ik kijk naar wat deze acht geselecteerden hebben verwezenlijkt, denk ik dat de modescholen hun job goed doen. Het is niet gemakkelijk voor de scholen, aangezien de mode zo snel evolueert en ze hun lessen dus constant moeten aanpassen. Wat de studenten moeten weten en leren verandert echt snel, soms al om de vier maanden. Ik werk in deze sector en zelfs ik kan niet altijd volgen.

Van alle acht finalisten was er wel iets dat ik onmiddellijk zou dragen. Mijn denkoefening gaat als volgt: 'Kan ik hier iets van dragen met jeans? Of met sneakers?' Van Richards collectie vond ik de groene jumpsuit en de trenchcoat met bloemen echt fantastisch, die zou ik onmiddellijk aantrekken.

Ik denk dat Richard eigenlijk geen raad van mij nodig heeft. Hij heeft een plan, hij heeft visie, ik zie hem in staat tot grootse dingen. Hij kent zijn merk vanbinnen en vanbuiten. Je moet echt weten welke richting je uit wil en dat weet hij. Daarom verdient hij deze prijs. Mijn advies luidt daarom: je bent in de juiste richting aan het gaan en blijf alsjeblieft je ding doen.'

Ann-Sofie Johansson (Hoofd van Ontwerp bij H&M)

'Richard Quinn is super creatief en heeft een neus voor zaken. Zijn sterke en duidelijke visie maken van hem een winnaar. Bovendien is Richard ook gewoon een heel aardig persoon. Bij zijn collectie kregen we allemaal een waw-gevoel, je voelt het in de onderbuik en in je hart. Hij maakt nieuwsgierig en dat gevoel moet je kunnen oproepen als ontwerper.

Het is voor ons als bedrijf ook een grote meerwaarde dat Richard zo actief bezig is met duurzaamheid. Ik denk dat je als jong talent, om te slagen in de toekomst, echt duurzaam moet werken. Toch hoor ik niet altijd dat de jonge ontwerpers er actief mee bezig zijn; dus dat hij ethiek zo hoog in het vaandel draagt is een groot pluspunt. Mensen zullen vragen stellen over duurzaamheid, en terecht, dus wees er klaar voor als ontwerper.

Ik denk dat je als jong talent, om te slagen in de toekomst, echt duurzaam moet werken.

De nieuwe generatie is heel innovatief als het aankomt op stoffen en materialen. Heel wat van de deelnemers hebben een nieuw materiaal bedacht en dat is bewonderenswaardig. Stoffen zijn wat mode vooruitstuurt. Alle silhouetten hebben we nu al gezien, maar de stoffen en afwerking, daar kan je jezelf mee onderscheiden. De jonge generatie is echt heel precies in de afwerking van hun producten, alles is goed gemaakt. Zes jaar geleden, toen we startten met deze Award, was dat nog veel minder het geval. De nieuwe generatie is super ambitieus. Ze leggen de lat heel hoog.

Zowel de scholen als de jonge ontwerpers evolueren. De competitie is zwaar, je moet echt goed zijn in alles. Soms weet ik niet of dat goed of slecht is. Nu ja, dat ze zo vaardig zijn is natuurlijk heel goed, maar er wordt heel veel druk op hen gelegd. Soms vraag ik me af hoe ver we daarin kunnen gaan. Ze zijn net van de schoolbanken, ze zijn nog zo jong en onervaren.

LP
© LP

Die druk en gejaagdheid is een reflectie van de maatschappij van vandaag de dag. Alles gaat zo snel en via sociale media kan je snel roem vergaren. Een beetje druk is goed, maar er moet een evenwicht zijn. Weet je, het is ook niet duurzaam om 24 op 7 te werken, dan ga je eronderdoor. Waar gaat dit eindigen? Je moet aan je gezondheid denken wanneer je een duurzaam bedrijf wil leiden.

Wij in Scandinavië denken er soms niet over na, maar elders in de wereld is de druk nog veel hoger. Wij hebben een goede regeling voor moeder- én vaderschapsverlof, we hebben goede ziekteverzekeringen en een algemeen respect voor werknemers. Als ik kijk naar hoe het in Amerika gaat bijvoorbeeld, waar mensen amper vakantie hebben en zich blauw moeten betalen voor een ziekteverzekering, dan pas sta ik er bij stil hoeveel geluk wij hebben. Hoe overleven mensen? het verbaast me ook niet dat mensen uit landen waar de werkdruk en de maatschappelijk druk hoger ligt, er vaak ouders uitzien dan ze zijn. Dat komt gewoon door stress.

Duurzaamheid is een zeer allround begrip: respect voor het milieu, respect voor de mensen rond ons, maar ook respect voor onszelf.

Duurzaamheid is dus een zeer allround begrip: respect voor het milieu, respect voor de mensen rond ons, maar ook respect voor onszelf en onze mentale en fysieke gezondheid. Als dat allemaal snor zit, dan kan je spreken over duurzaamheid. En dat is hoe ik de toekomst van de mode zie.

De nieuwe generatie is slim, ze zijn zich bewust van dingen. Ze zijn veel volwassener. Maar ook hier moet de balans er zijn. Als ik kijk naar hoe ik was toen ik naar school ging. Ik was toen veel jonger en naïever. Maar misschien worden ze wel weer gedwongen. Ik denk ook in het algemeen dat generaties steeds slimmer worden. of dat hoop ik toch.

Samenwerkingen zijn super belangrijk. Ook met jong talent, want ze hebben zeer verfrissende ideeën. Ze openen bepaalde deuren waar je zelf niet aan zou denken. Wij zijn een mentor voor hen, maar zij leren ons ook zoveel. Ze dagen ons uit en inspireren ons. We leren veel door hun collecties te produceren. Ze hebben vaak heel speciale technieken, waar we in eerste instantie niet meteen van weten hoe we die gaan produceren. Maar uiteindelijk vinden we wel een manier, samen.

En ook in het algemeen moeten we in de mode ideeën en innovaties uitwisselen. Kennis uitwisselen is de toekomst. Om de toekomst van de mode duurzaam te maken, moeten we de handen in elkaar slaan.

Pernille Teisbaek (social influencer, Social Zoo)

'Toen ik de verschillende collecties onder ogen kreeg, vond ik de collectie van Richard interessant, maar ik was niet onmiddellijk volledig weggeblazen. Toen ik de kleding van naderbij bekeek en zijn verhaal hoorde, werd ik pas echt gegrepen. De combinatie van vrouwelijke haute couture en mannelijke concepten vond ik fantastisch. Toen ik hoorde dat de collectie bovendien duurzaam gemaakt was, ging ik helemaal overstag. Ik was heel verbaasd over de innovatieve stoffen. Ik wist niet dat er zo'n mooie, duurzame mogelijkheden waren. De kleuren en prints van Richard zijn gewoonweg prachtig.

Voor onze kinderen, hoop ik dat duurzaamheid mainstream wordt.

Wanneer mijn baby opgroeit (Pernille is momenteel hoogzwanger), gaat het hopelijk zeer normaal zijn dat mode duurzaam is. In de supermarkt kan je nu al kiezen tussen bio of conventioneel. Ik kies met plezier voor de bioproducten en die worden ook steeds populairder en alomtegenwoordiger. Voor onze kinderen, hoop ik dat duurzaamheid mainstream wordt.

LP
© LP

Ik hoop dat de modescholen hier genoeg op inzetten en dat er veel zijn studenten de uitdaging aangaan. Net zoals bij de zakelijke kant van de mode, zijn niet alle creatieve mensen even bekwaam in het vinden van duurzame, innovatieve oplossingen. Maar door samen te werken en partners te zoeken, kunnen die praktische beslommeringen opgelost worden.

Richard heeft deze talenten allemaal. Ik weet niet hoe hij het doet, maar hij weet alle talenten te verenigen. Ik ben er zeker van dat hij naam gaat maken met zijn modieuze, duurzame prints en interessante materialenmix.

Ik was super onder de indruk van het talent dat ik gezien heb bij de finalisten. Ik kwam met weinig verwachtingen binnen, maar ze bliezen me omver. Ik denk dat er langs alle kanten druk is om de beste, meest creatieve, getalenteerde, business savvy ontwerper te zijn. En handig zijn met sociale media is tegenwoordig ook een must. Je kan niet gewoon in een bubbel zitten en ontwerpen. Helaas, dat is zo voor iedereen. Of je nu ontwerper, journalist, of tandarts bent, je moet ervoor zorgen dat mensen je weten te vinden, mensen bewust maken van je aanwezigheid.

Sociale media creëert een bepaalde druk, maar ook energie en kansen. Het is een gratis manier van adverteren.'

(LP vanuit Londen)

De keuze was niet gemakkelijk, het was een zeer sterk jaar. De finalisten overtroffen volgens verschillende juryleden en aanwezigen alle voorgaande jaren. De kwaliteit en creativiteit van de deelnemers was van een topniveau. Richard Quinn, de winnaar, mag dus extra vreugdedansjes doen, want hij werd uit een fantastische selectie als meest beloftevol talent gekozen. De jury kondigde de jonge ontwerper aan als iemand die doordrongen is van creativiteit, de commerciële kant van de zaak beheerst én een ethische manier van werken hanteert. Hannah Jinkins, winnaar van de vorige editie, heeft alle vertrouwen in haar opvolger: 'Ik ben blij met onze keuze, Richard gaat fantastische dingen doen. Hij heeft een stevig stel hersenen en alles in huis om succes te oogsten. Hij heeft mijn raad eigenlijk niet nodig, ik geloof in zijn eigen talent.' 'Er zijn zoveel redenen waarom Richard Quinn onze winnaar is. Toen ik zijn collectie voor het eerst zag, was ik meteen geïntegreerd. Het is een collectie die in het oog springt. Ik denk dat hij visie heeft en dat is belangrijk als ontwerper. De manier waarop hij praat over zijn merk is ook heel inspirerend en dat hij erg bewust mode maakt, vind ik aantrekkelijk. Zijn ontwerpen zijn heel erg 'fashion'. Je ziet dat zijn collecties in de markt zullen passen en dat er trends uit zullen groeien. En tegelijk zijn de stuks zeer draagbaar. Hij hecht duidelijk veel waarde aan wat vrouwen willen dragen en dat is ook belangrijk vind ik. Het is één ding om iets heel artistiek en creatief te dragen, maar we willen ons er ook goed in voelen. Kleren moeten goed aanvoelen op je lichaam, je moet je goed in je vel voelen dankzij kledij. Richard denkt actief na over hoe materialen aanvoelen en hoe silhouetten zullen vallen. Ik heb heel veel innovatie gezien in deze jonge ontwerpers. Ik zie heel veel passeren, maar vaak zijn gewoon dezelfde zaken opnieuw herkauwd. Echte creativiteit spreekt niet altijd iedereen aan, het is niche. De massa begrijpt creativiteit niet altijd. Het is dus fantastisch om te zien wat deze jonge ontwerpers maken en hoe uniek en creatief ze zijn. Het is heel mooi om te ontdekken dat dit jong talent manieren vindt om te vernieuwen, ondanks het feit dat het meeste in de mode al gedaan is. Ik zie hem als een grote leider op het gebied van duurzame mode. Niet alleen heeft hij respect voor het milieu, maar ook voor de mensen die de kleren maken. Dat is de toekomst en ik geloof dat hij en andere jonge ontwerpers met een hart voor duurzaamheid de mode-industrie gaan heruitvinden. Als ik kijk naar wat deze acht geselecteerden hebben verwezenlijkt, denk ik dat de modescholen hun job goed doen. Het is niet gemakkelijk voor de scholen, aangezien de mode zo snel evolueert en ze hun lessen dus constant moeten aanpassen. Wat de studenten moeten weten en leren verandert echt snel, soms al om de vier maanden. Ik werk in deze sector en zelfs ik kan niet altijd volgen.Van alle acht finalisten was er wel iets dat ik onmiddellijk zou dragen. Mijn denkoefening gaat als volgt: 'Kan ik hier iets van dragen met jeans? Of met sneakers?' Van Richards collectie vond ik de groene jumpsuit en de trenchcoat met bloemen echt fantastisch, die zou ik onmiddellijk aantrekken. Ik denk dat Richard eigenlijk geen raad van mij nodig heeft. Hij heeft een plan, hij heeft visie, ik zie hem in staat tot grootse dingen. Hij kent zijn merk vanbinnen en vanbuiten. Je moet echt weten welke richting je uit wil en dat weet hij. Daarom verdient hij deze prijs. Mijn advies luidt daarom: je bent in de juiste richting aan het gaan en blijf alsjeblieft je ding doen.' 'Richard Quinn is super creatief en heeft een neus voor zaken. Zijn sterke en duidelijke visie maken van hem een winnaar. Bovendien is Richard ook gewoon een heel aardig persoon. Bij zijn collectie kregen we allemaal een waw-gevoel, je voelt het in de onderbuik en in je hart. Hij maakt nieuwsgierig en dat gevoel moet je kunnen oproepen als ontwerper.Het is voor ons als bedrijf ook een grote meerwaarde dat Richard zo actief bezig is met duurzaamheid. Ik denk dat je als jong talent, om te slagen in de toekomst, echt duurzaam moet werken. Toch hoor ik niet altijd dat de jonge ontwerpers er actief mee bezig zijn; dus dat hij ethiek zo hoog in het vaandel draagt is een groot pluspunt. Mensen zullen vragen stellen over duurzaamheid, en terecht, dus wees er klaar voor als ontwerper. De nieuwe generatie is heel innovatief als het aankomt op stoffen en materialen. Heel wat van de deelnemers hebben een nieuw materiaal bedacht en dat is bewonderenswaardig. Stoffen zijn wat mode vooruitstuurt. Alle silhouetten hebben we nu al gezien, maar de stoffen en afwerking, daar kan je jezelf mee onderscheiden. De jonge generatie is echt heel precies in de afwerking van hun producten, alles is goed gemaakt. Zes jaar geleden, toen we startten met deze Award, was dat nog veel minder het geval. De nieuwe generatie is super ambitieus. Ze leggen de lat heel hoog. Zowel de scholen als de jonge ontwerpers evolueren. De competitie is zwaar, je moet echt goed zijn in alles. Soms weet ik niet of dat goed of slecht is. Nu ja, dat ze zo vaardig zijn is natuurlijk heel goed, maar er wordt heel veel druk op hen gelegd. Soms vraag ik me af hoe ver we daarin kunnen gaan. Ze zijn net van de schoolbanken, ze zijn nog zo jong en onervaren. Die druk en gejaagdheid is een reflectie van de maatschappij van vandaag de dag. Alles gaat zo snel en via sociale media kan je snel roem vergaren. Een beetje druk is goed, maar er moet een evenwicht zijn. Weet je, het is ook niet duurzaam om 24 op 7 te werken, dan ga je eronderdoor. Waar gaat dit eindigen? Je moet aan je gezondheid denken wanneer je een duurzaam bedrijf wil leiden. Wij in Scandinavië denken er soms niet over na, maar elders in de wereld is de druk nog veel hoger. Wij hebben een goede regeling voor moeder- én vaderschapsverlof, we hebben goede ziekteverzekeringen en een algemeen respect voor werknemers. Als ik kijk naar hoe het in Amerika gaat bijvoorbeeld, waar mensen amper vakantie hebben en zich blauw moeten betalen voor een ziekteverzekering, dan pas sta ik er bij stil hoeveel geluk wij hebben. Hoe overleven mensen? het verbaast me ook niet dat mensen uit landen waar de werkdruk en de maatschappelijk druk hoger ligt, er vaak ouders uitzien dan ze zijn. Dat komt gewoon door stress. Duurzaamheid is dus een zeer allround begrip: respect voor het milieu, respect voor de mensen rond ons, maar ook respect voor onszelf en onze mentale en fysieke gezondheid. Als dat allemaal snor zit, dan kan je spreken over duurzaamheid. En dat is hoe ik de toekomst van de mode zie. De nieuwe generatie is slim, ze zijn zich bewust van dingen. Ze zijn veel volwassener. Maar ook hier moet de balans er zijn. Als ik kijk naar hoe ik was toen ik naar school ging. Ik was toen veel jonger en naïever. Maar misschien worden ze wel weer gedwongen. Ik denk ook in het algemeen dat generaties steeds slimmer worden. of dat hoop ik toch.Samenwerkingen zijn super belangrijk. Ook met jong talent, want ze hebben zeer verfrissende ideeën. Ze openen bepaalde deuren waar je zelf niet aan zou denken. Wij zijn een mentor voor hen, maar zij leren ons ook zoveel. Ze dagen ons uit en inspireren ons. We leren veel door hun collecties te produceren. Ze hebben vaak heel speciale technieken, waar we in eerste instantie niet meteen van weten hoe we die gaan produceren. Maar uiteindelijk vinden we wel een manier, samen. En ook in het algemeen moeten we in de mode ideeën en innovaties uitwisselen. Kennis uitwisselen is de toekomst. Om de toekomst van de mode duurzaam te maken, moeten we de handen in elkaar slaan. 'Toen ik de verschillende collecties onder ogen kreeg, vond ik de collectie van Richard interessant, maar ik was niet onmiddellijk volledig weggeblazen. Toen ik de kleding van naderbij bekeek en zijn verhaal hoorde, werd ik pas echt gegrepen. De combinatie van vrouwelijke haute couture en mannelijke concepten vond ik fantastisch. Toen ik hoorde dat de collectie bovendien duurzaam gemaakt was, ging ik helemaal overstag. Ik was heel verbaasd over de innovatieve stoffen. Ik wist niet dat er zo'n mooie, duurzame mogelijkheden waren. De kleuren en prints van Richard zijn gewoonweg prachtig. Wanneer mijn baby opgroeit (Pernille is momenteel hoogzwanger), gaat het hopelijk zeer normaal zijn dat mode duurzaam is. In de supermarkt kan je nu al kiezen tussen bio of conventioneel. Ik kies met plezier voor de bioproducten en die worden ook steeds populairder en alomtegenwoordiger. Voor onze kinderen, hoop ik dat duurzaamheid mainstream wordt. Ik hoop dat de modescholen hier genoeg op inzetten en dat er veel zijn studenten de uitdaging aangaan. Net zoals bij de zakelijke kant van de mode, zijn niet alle creatieve mensen even bekwaam in het vinden van duurzame, innovatieve oplossingen. Maar door samen te werken en partners te zoeken, kunnen die praktische beslommeringen opgelost worden.Richard heeft deze talenten allemaal. Ik weet niet hoe hij het doet, maar hij weet alle talenten te verenigen. Ik ben er zeker van dat hij naam gaat maken met zijn modieuze, duurzame prints en interessante materialenmix.Ik was super onder de indruk van het talent dat ik gezien heb bij de finalisten. Ik kwam met weinig verwachtingen binnen, maar ze bliezen me omver. Ik denk dat er langs alle kanten druk is om de beste, meest creatieve, getalenteerde, business savvy ontwerper te zijn. En handig zijn met sociale media is tegenwoordig ook een must. Je kan niet gewoon in een bubbel zitten en ontwerpen. Helaas, dat is zo voor iedereen. Of je nu ontwerper, journalist, of tandarts bent, je moet ervoor zorgen dat mensen je weten te vinden, mensen bewust maken van je aanwezigheid. Sociale media creëert een bepaalde druk, maar ook energie en kansen. Het is een gratis manier van adverteren.' (LP vanuit Londen)