Het is al de achttiende samenwerking van H&M met een groot modehuis. Waarom hebben ze ditmaal voor jou gekozen?

Jeremy Scott: 'De collecties van Moschino zijn behalve iconisch ook gewoon heel leuk. Maar er zijn wereldwijd veel fans die nog nooit de kans hadden om iets van het label te dragen. Dankzij deze samenwerking kunnen zij ook delen in de pret.'

© GF

Was dat extra bereik een doorslaggevende factor om met de keten in zee te gaan?

'Zeker, want H&M is heel democratisch. Ik ben een people's designer en ik geloof dat mode toegankelijk én betaalbaar moet zijn voor zijn publiek. Niets maakt me gelukkiger dan mijn ontwerpen in het straatbeeld te zien. Ik kan dus ook niet wachten tot de collectie overal verkrijgbaar is.'

Wat is het idee achter de lijn?

'Ik weet tijdens het ontwerpen exact welke richting ik uit wil. Voor deze collectie kon ik maar aan één ding denken: street, street en street. Ik wilde een mix van urban attitude, highstreet en luxe, wat blingbling en popcultuurinvloeden, een streepje Italiaanse glamour... en humor, uiteraard.'

Ditmaal heb je vooral gewerkt met Disneyfiguren. Ben je een grote fan?

'Disney is legendarisch. Al sinds ik klein was, hou ik enorm van hun cartoons en animatiefilms. Een paar weken geleden heb ik zelfs mijn verjaardag gevierd in Disneyland! Het was heel belangrijk voor mij dat Mickey en co een plekje op de kledij zouden krijgen, dus verwerkten we hen in de streetwear. Wie houdt er níét van Disney?'

© GF

Hoe moeilijk was het om binnen een beperkt budget te werken?

'Het wonderlijke aan deze samenwerking was dat ik mijn stem heb vertaald naar een H&M-budget, zonder te moeten inboeten op mijn ontwerpen. Wanneer dat wel gebeurt bij dergelijke collecties, ligt dat volgens mij gewoon aan een gebrek aan verbeelding. Ik probeer vanuit mijn hart te ontwerpen en de puurste essentie van mezelf te vatten. Dat zijn namelijk de kleren die het meest in de smaak vallen bij de fans.'

De mannequins voor de kledinglijn zijn zeer divers. Een ideetje van jou?

'Diversiteit is altijd een van mijn stokpaardjes geweest, al vanaf mijn eerste collecties in de jaren negentig. Mode draait om zelfexpressie en het recht om te zijn wie je wilt zijn. Daarom heb ik altijd geknokt voor diversiteit. Daar zit geen politieke agenda achter, het is gewoon mijn levensstijl. Ik vind het dan ook geweldig om via mijn collectie die boodschap de wereld in te sturen.'

Vanaf 8 november in de winkel. H&M.com

© GF