Japans modebedrijf Uniqlo test vierdaagse werkweek

Uniqlo © REUTERS

Om werknemers meer tijd te gunnen met hun familie, start Uniqlo een proefproject waarbij men vier dagen in plaats van vijf dagen werkt. Op deze vier dagen dienen de werknemers wel tien uur paraat te zijn.

Een weekend dat drie dagen duurt is een droom voor velen. Het Japanse bedrijf Uniqlo luisterde naar de noden van hun werknemers die vaak parttime gaan werken om meer tijd te kunnen doorbrengen met hun familie. In plaats van deeltijds werken, kan een vijfde van de werknemers vanaf oktober kiezen voor een vierdaagse werkweek en zo een extra vrije dag winnen. Dit kan wat druk van de ketel nemen en meer tijd maken voor ontspannende uitjes met het gezin of vrienden.

Aangezien het hier ook gaat om winkelbediendes zullen ze in de meeste gevallen nog steeds op zaterdag en zondag moeten werken en tien uur per dag aanwezig zijn in plaats van acht.

Als het project vlot verloopt, wil het bedrijf de vierdaagse werkweek introduceren bij verschillende winkels wereldwijd en management.

Evolutie in het werklandschap

Deze proefperiode kadert in een evolutie in Japan waarin verschillende bedrijven de traditionele werkdag heruitvinden. Momenteel werkt ongeveer tweeëntwintig procent van de Japanse werknemers meer dan negenveertig uren per week. Als reactie op stress omwille van te veel en te zwaar werk hebben sommige Japanse bedrijven bijvoorbeeld avondwerk verbannen. Toch staat Japan nog bekend om de hoge druk die rust op werknemers.

In het verleden kwam Uniqlo onder vuur te liggen voor bedenkelijke werkomstandigheden in fabrieken in China. Na onderzoeken, beloofde de retailer om er strenger op toe te zien dat ook hun leveranciers goede werkomstandigheden voorzien. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content