Via Nike SNEAKRS kunnen fans van het merk felbegeerde limited edition sneakers scoren zonder uren aan te schuiven, het verhaal achter het ontwerp van hun favoriete schoen lezen en meldingen krijgen van langverwachte releases. De app verwacht ook heel wat technische snufjes, zoals AR om de jacht allemaal wat meer 2017 te maken.
...

Via Nike SNEAKRS kunnen fans van het merk felbegeerde limited edition sneakers scoren zonder uren aan te schuiven, het verhaal achter het ontwerp van hun favoriete schoen lezen en meldingen krijgen van langverwachte releases. De app verwacht ook heel wat technische snufjes, zoals AR om de jacht allemaal wat meer 2017 te maken. 'Het was voor ons heel belangrijk om de sneakerheads erbij te betrekken', zegt Ron Faris (global GM van SNEAKRS app). De afgelopen jaren hebben hij en zijn team iedere maand focusgroepen uitgenodigd in de Nike Digital studio in New York om hen te vragen wat ze tof vonden en niet tof vonden, om te praten over sneaker culture, muziek, mode en het leven. 'Die inzichten hebben ons gegidst naar een stukje software dat echt inspeelt op wat onze fans bezighoudt en verwachten van zo'n app.'Ben je niet bang dat een drop minder bijzonder wordt wanneer je limited edition sneakers gewoon zoals pizza kan kopen en bestellen via een app? Faris: 'Ik snap wat je bedoelt, dat wanneer het allemaal te gemakkelijk wordt dat de spanning van de jacht een beetje verloren gaat. Maar daarom hebben we ook speciale 'belevenissen' zoals Stash of Shock Drop geïmplementeerd - die binnenkort bovendien ook in Europa beschikbaar zullen zijn.' Sneakerheads vonden steevast een zeker gemeenschapsgevoel door samen in de rij te staan of te kamperen op straat op drop day - een app devalueert die ervaring toch? Faris: 'Ik ben ervan overtuigd dat dat niet per se hoeft. In onze wereld gebruiken we technologie om een community fysiek samen te brengen op organische wijze. Wacht maar tot de Sneakrs Stash Spots lanceert in Europa. Fans kunnen de app gebruiken om de locatie van felgegeerde producten vrij te geven - een soort schattenjacht voor sneakerheads die zich ook effectief buiten afspeelt. Wanneer ze de schoen gevonden en aangekocht hebben, is het het doel om anderen te helpen. Dat is voor mij ook de toekomst van die 'line culture' waar jij het over hebt. In plaats van een lineaire rij verveelde, uitgeputte mensen ga je nu groepjes van drie, vier sneakerfans "in het wild" tegenkomen, doorheen de hele stad, die samen sneakers in AR proberen te pakken te krijgen. Dat versterkt net het gemeenschapsgevoel, en soms wordt de jacht haast leuker dan de aankoop zelf.' Heel wat mensen die nu gewoon meesurfen op de sneakerhype waren haast gedwongen een meerprijs te betalen voor limited editions omdat ze niet de toewijding hadden m in de rij te gaan staan. Sommige sneakerheads zeggen dat je met de app de laatste horde tussen de echte fans en de hipsters verwijderd hebt. Faris: 'Integendeel! Net door features als Stash en Sneakrs Camera geven we de echte fans verwend en maken we terug een ervaring van het verzamelen van sneakers. We hebben ook ondervonden dat de hardcore fans de app graag gebruiken om hun kennis te etaleren bij nieuwe fans. Ik vind dat een bloeiende sneaker community die beide segmenten nodig heeft.' Er zijn al verschillende apps die gebruikers indirect doorverwijzen naar de kicks van hun dromen. Zo brengt de 'buy' button in de Sneaker Crush app je naar secundaire veilingsites met producten die nog gereleased moeten worden. Garandeert een aankoop via de SNEAKRS app je daadwerkelijk dat je de schoenen hebt aangekocht? Faris: 'Jep. Eens je scherm zegt 'GOT EM', dan heb je ze.' Zullen je servers het aankunnen wanneer een wel heel langverwachte sneaker dropt? Faris: 'Dat is iets waar we heel hard mee bezig zijn. We hebben zelfs een volledig team bij Nike dat zich uitsluitend daarmee bezig houdt - ze zijn constant bezig met manieren om de stroom van klanten te optimaliseren en bots af te schrikken.'Hoe zit het met de verschillende tijdzones? Vroeger moest men wachten tot de winkel daadwerkelijk open ging. Zullen de drops per regio gereguleerd worden of hoe zie je het werken? Faris: 'Dat hangt af van de sneaker. Als het een globale release is zou het wel eens kunnen dat die overal ter wereld op hetzelfde tijdstip beschikbaar wordt. Andere keren zal dat van de regiomanagers afhangen.' Gaan jullie ook sneakers exclusief in de app lanceren die niet in de winkels komen? Faris: 'Reken maar. Het is onze bedoeling om voorspelbaar onvoorspelbaar te zijn wanneer we lanceren in de app. Dus we moedigen mensen aan om goed op te letten.' Mijn persoonlijke favoriet in de app is de 'behind the design' feature: krijgen jullie vaak vragen van mensen die geïnteresseerd zijn in de unieke verhalen achter hun dierbare sneakers? Faris: 'Zeker. En terecht. Nike sneakers hebben zo'n rijke geschiedenis en folklore en voor ons is het dan ook echt heel fijn om die verhalen te kunnen vertellen en bundelen via de SNEAKRS app.' Is mensen in contact brengen met die verhalen een manier om meer loyaliteit te creëren? Faris: 'We vinden dat het verhaal, het product en de manier waarop je dat product lanceert allemaal samen moeten werken om een authentieke en emotionele reactie en connectie op te wekken bij je fans.'Wat is de volgende stap voor Nike mobile? (Hoe) Gaan jullie bijvoorbeeld al jullie mobiele apps zoals NTC+ en Sneakrs met elkaar verbinden of hoe zien jullie dat? Faris: 'Goede vraag. Het is nog een beetje vroeg om daar al uitspraken over te doen - we moeten eerst zien hoe de SNEAKRS app het zal doen in Europa. Als je een sneakerfanaat bent, is SNEAKRS de Nike-app voor jou.'