In de kast van Naomi Timmerman: ‘Ik shop bewuster en dat maakt me oprecht gelukkig’

Naomi Timmerman © Lotte Philipsen

Naomi Timmerman runt de blog Dress Your Life en baat met Maxime Van Hees het Mechelse vegan ontbijt- en lunchplekje Bar Botanica uit. We doken in haar kledingkast voor een gesprek over duurzame mode en persoonlijke stijl.

Shop je graag? En hoe vaak ga je winkelen?

Ik heb altijd graag geshopt. Ik heb altijd in het centrum van een stad gewoond en vroeger ging ik alle winkels binnen om te kijken wat er in de aanbieding was.

Sinds ik actief heb beslist om duurzamer te shoppen doe ik dat niet meer. Als ik vergelijk met hoe vrienden en familie shoppen merk ik dat het voor mij een totaal andere beleving is geworden. Ik ga nog wel eens mee met hen, maar ik koop zelf niets in de gewone fast fashion ketens. Ik zoek op voorhand op welke winkels ik wil bezoeken en welke merken ze hebben. Voor duurzame merken kijk ik ook meer online. Er zijn in België wel enkele winkels met uitsluitend duurzame labels, zoals Supergoods, maar online heb je nog meer keuze.

Voor sommige mensen lijkt dat veel werk om op voorhand altijd na te gaan waar je wilt shoppen en naar welke stuks je specifiek op zoek bent, maar ik vind het eigenlijk wel leuk en aangenaam.

Ik winkel nog wel graag, maar ik koop veel minder.

Via sociale media kom ik ook veel nieuwe duurzame merken tegen en in mijn hoofd heb ik intussen een database van enkele favoriete duurzame merken en waar je ze kan shoppen. Ik winkel nog wel graag, maar ik koop dus veel minder. Mijn kleerkast wisselt veel minder snel nu. Ik zie tegenwoordig vaak closet sales opduiken en vraag me dan altijd af hoe ze aan zoveel kleren komen dat ze die kunnen verkopen.

In de kast van Naomi Timmerman
In de kast van Naomi Timmerman© Lotte Philipsen

Ik heb voor mezelf een experiment opgestart. In mijn kledingkast heb ik een systeem waardoor ik kan zien welke kledingstukken ik dit jaar al heb aangetrokken en welke niet. Door mijn kapstokken van richting te veranderen en mijn propere kleren onderaan de stapel te leggen kan ik zien welke kleren ik weinig draag en spoor ik mezelf aan om meer gebruik te maken van al mijn kleren. Soms dragen mensen bepaalde kledingstukken maar in één bepaalde combinatie en dat vind ik echt spijtig. Dat probeer ik te vermijden, als je kleding gemakkelijk combineerbaar is met elkaar heb je ook minder kleren nodig.

Heb je een bepaalde stijl en hoe zou je die omschrijven?

In de kast van Naomi Timmerman
In de kast van Naomi Timmerman© Lotte Philipsen

Dat vind ik heel moeilijk om van mezelf te zeggen. Ik zou zeggen: vrij basic. Zeker niet super gesofisticeerd. Meestal trek ik jeans, een T-shirt en sneakers aan. Ook al is dat wat not done, ik heb een erg praktische kledingstijl. Ik draag daarom ook zelden hakken. Het draagcomfort is voor mij echt heel belangrijk. Ik let er ook op dat ik mijn kleren kan dragen tijdens verschillende soorten gelegenheden. Af en toe koop ik wel eens wat specialere stuks en aangezien ik mijn kleren heel lang bewaar, heb ik tussen mijn basics ook genoeg meer opvallende stuks hangen.

Mensen vragen me vaak of ik mijn kleren van vroeger niet meer draag nu ik veganist ben geworden en meer op fair fashion focus. Hoewel ik nu geen leren schoenen en handtassen meer koop en niet meer shop bij fast fashion ketens, draag ik wel nog af wat ik al had. Spullen weggooien is ook niet duurzaam.

Voor leren schoenen heb ik al goede alternatieven gevonden overigens. De innovaties van de voorbije jaren werpen hun vruchten af.

Waar let je op tijdens het shoppen? Welke criteria zijn voor jou belangrijk vooraleer je overgaat tot een aankoop?

Ik lees veel over de ideologie van merken voor ik op pad ga. Als ik niets kan vinden over hun inspanningen op ethisch en ecologisch vlak, laat ik het merk voor wat het is. Als ze er actief mee bezig zijn, plaatsen ze openbare informatie op hun website voor hun consumenten. Je zou ervan verbaasd zijn hoeveel merken nog geen duidelijke, transparante informatie delen over hun productie.

In de kast van Naomi Timmerman
In de kast van Naomi Timmerman© Lotte Philipsen

Voor mij is het standpunt dat een merk inneemt heel belangrijk. Waarom ze kleding maken en hoe ze dat doen. Na deze check, zoek ik of er ergens dierlijke producten verwerkt zijn in het kledingstuk. Je wordt goed in het opsporen van eerlijke merken. Net zoals bij voeding weet ik snel of het oké is naar mijn maatstaven of niet.

Wanneer er nieuwe groene merken op de markt komen of merken brengen een groene collectie uit, probeer ik er kritisch naar te kijken. Ik ben natuurlijk blij als modemerken moeite doen, want dat zorgt ervoor dat meer mensen bewust worden van de problemen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze écht duurzaam te werk gaan.

Het is niet gemakkelijk om alles duurzaam te kopen. Sportkleding is nog een uitdaging, en dan vooral sportschoenen. Als ik iets nodig heb en ik heb nog geen echt duurzaam alternatief gevonden ben ik helaas aangewezen op wat er beschikbaar is. Ik promoot dat soort merken dan uiteraard niet via mijn blog. Als er aanvragen voor samenwerkingen binnenkomen van merken die niet binnen mijn levensstijl passen, weiger ik ze sowieso. Op Instagram zal ik ook geen foto’s meer plaatsen met tags van merken die ik niet steun. Als je dat wel doet, promoot je eigenlijk zaken die je liever niet wilt aanprijzen.

Wat zijn jouw favoriete kledingstukken? En waarom?

Duurzaam consumeren is voor mij geen beperking.

Ik ben echt een jeansmeisje en mijn favoriete item in mijn kledingkast is een jeanshemd. Ik heb het in een tweedehandswinkel gevonden toen ik samen met Joppe ging shoppen. Het heeft maar een paar euro’s gekost, maar ik doe het super vaak en graag aan.

Een ander favoriet item is een T-shirt van Akaso. Dat vind ik een fantastisch merk en de oprichter is echt een hele lieve, boeiende mens. Ik voel me super trots als ik een stuk van dit merk kan dragen. Het is een Belgisch merk, maar voor de prints werken ze samen met de Ethiopische Karastam. Een tijdje geleden is de Ethiopische kunstenaar die de print vanop mijn T-shirt heeft ontworpen overleden. Dat raakte me en ik draag het T-shirt nu als eerbetoon. Het verhaal van dit merk en de mensen achter de kleding maken het voor mij echt speciaal. Het doet je nadenken over wie je kleren maken. Dat doen we nog veel te weinig.

Het verhaal achter een kledingstuk of product vind je dus erg belangrijk?

Hoe verontwaardigd ik ook soms ben over de mode- of voedingsindustrie, boos mijn mening verkondigen heeft weinig zin.

Ja, het zijn de positieve verhalen die mensen zullen overtuigen. Hoe verontwaardigd ik ook soms ben over de mode- of voedingsindustrie, boos mijn mening verkondigen heeft weinig zin, want dan luistert er niemand. Enkele jaren geleden was ik zelf ook veel minder bewust. Het kost tijd om je aan te passen. Nu zou ik nooit meer terug willen naar hoe ik vroeger consumeerde. Ik voel me nu veel meer verbonden met onze aarde en ik sta echt bewuster in het leven. Dat maakt me eigenlijk ook heel gelukkig. Ik kan misschien wel boos zijn over de mistoestanden in de wereld, maar ik ben wel minder bitter. Je moet breder kijken, verder kijken dan je eigen neus lang is, en die verruimde blik zorgt voor een meer open en positieve manier van in het leven staan.

In de kast van Naomi Timmerman: haar favoriete jeanshemd en Veja sneakers.
In de kast van Naomi Timmerman: haar favoriete jeanshemd en Veja sneakers.© Lotte Philipsen

Duurzaam consumeren is voor mij geen beperking. In tegendeel, ik ben veel blijer met een aankoop als ik weet dat ik een merk heb gesteund dat niet aan uitbuiting doet of het milieu niet verwoest. Ik krijg vaak de vraag of het niet moeilijk is, maar eens je die klik hebt gemaakt om veganistisch te eten en duurzaam te winkelen gaat dat behoorlijk gemakkelijk. Anderen overtuigen gaat daarom niet alleen maar over informatie verspreiden, maar ook op een andere manier zaadjes planten. Je moet die zaadjes bij mensen rustig laten groeien zodat ze hun eigen conclusies kunnen maken en beslissingen kunnen nemen.

Als bioloog was ik altijd al begaan met het milieu, maar het was pas toen ik twee winters geleden documentaires zoals Cowspiracy zag dat ik echt de beslissing heb genomen om vlees en later zuivel van mijn menu te schrappen. Ik keek samen met mijn vriend naar de documentaire en we keken elkaar aan en namen ons samen voor om duurzaam te eten. We vroegen ons af waar we mee bezig waren. Voor ons was dat hét kantelmoment, hoewel we al jaren bezorgd waren om het milieu. Het negatieve gevoel ruimde al snel baan voor het positieve omdat je iedere dag tijdens het koken een bewuste beslissing kunt nemen en daar ook van kunt genieten.

Dat kantelmoment is voor iedereen anders, je kunt het niet forceren.

In de kast van Naomi Timmerman
In de kast van Naomi Timmerman© Lotte Philipsen

Waar ga je voornamelijk shoppen en welke merken dragen je voorkeur uit?

Bij Supergoods in Mechelen. Uit praktische overwegingen is dat zowat de enige duurzame winkel in België ga shoppen, omdat ik niet vaak tijd heb om te gaan winkelen. Voor de rest shop ik online. Mijn favoriete merken zijn: People Tree, een duurzaam merk dat ook steeds meer hedendaagse collecties op de markt brengt; Thinking Mu, een merk met echt toffe en hippe stuks heeft; als denimfan vind ik Kings of Indigo natuurlijk ook heel leuk en voor schoenen Matt&Nat en Veja.

Ik koop niet zoveel nieuw, dus ik heb zeker niet van alle merken veel kleren.

Welke tips zou je andere mensen geven om een meer duurzame kledingkast te bekomen?

Nummer 1 is altijd: zorg dat je goede basics hebt. Zo zorg je ervoor dat je gemakkelijk kunt combineren. Duurzame T-shirts kosten echt niet zoveel, dus daar kan je mee beginnen. Kies voor effen stuks in makkelijk te dragen kleuren. Mijn eerste veganistische handtas heb ik in een kleur gekocht die ik bij zoveel mogelijk kleding kan dragen. Als je die duurzame basics in huis hebt gehaald kan je al eens een wat specialer stuk aanschaffen voor een avondje uit of om te combineren met je basics.

Denk goed na voor je iets koopt. Zo kan je uitkijken naar een aankoop.

Weet wat er in je kast hangt. Neem er je tijd voor en denk goed na over wat je vaak draagt, waar je veel van hebt, waar je nood aan hebt. Als je met die kennis gaat winkelen, kan je je kledingkast op een slimme manier aanvullen en koop je niet gewoon om te kopen. Impulsaankopen doe ik nu niet meer door deze tactiek. Langer nadenken over een stuk zorgt ervoor dat je kan uitkijken naar iets, wat we tegenwoordig niet vaak meer doen omdat er zoveel ter onzer beschikking is aan zo’n lage prijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content