Niet elke modegril is een lang leven beschoren en soms is dat maar goed ook. In 2018 doken achtereenvolgens de doorzichtige plastic tas, de fietsbroek en de ugly sneaker op in het straatbeeld. Welke twijfelachtige trends haalden het einde van het jaar?
Het was even wennen en niet elke trui-in-broek-combo is even geslaagd. Maar mits wat trial and error is het een trend waar werkelijk iedereen mee wegkomt. Onze succesformule? Combineer een effen wollen sweater met een wijde taillebroek en je hebt een outfit die uitblinkt in zowel klasse als comfort.
De prijzige ugly sneaker van Balenciaga was dit jaar de grote gemene deler op de verlanglijstjes van elke zichzelf respecterende modeliefhebber. Andere merken volgden al snel en voor we het wisten dartelden we zelf ook vrolijk rond op een paar kleurrijke dad sneakers. Het excuus? Jeugdsentiment. En draagcomfort, dat ook. Twee redenen waarom deze trend nog lang niet dood en begraven is.
3. Opzichtige logo's
Ze waren met veel en ze waren overal: opzichtige logo's op truien, broeken, schoenen en tassen. Labels als Balenciaga, Burberry, Gucci en Versace maakten van hun merknaam een statement door er opvallend mee uit te pakken op hun kledij. Tegelijk is er een tegenbeweging in gang gezet met merken die hun eigen naam net zo minimalistisch mogelijk integreren in hun collecties. De vraag is nu: welke stroming zal de overhand krijgen in 2019?
Niet te verwarren met de gordijnen van je grootmoeder: de lange bloemenjurken. De afgelopen maanden verschenen ze in zowat alle denkbare kleuren en patronen. Je zag zo voor het eerst opduiken in de lente van 2018, maar ook nu is de bloemenjurk alomtegenwoordig aan de feestdis. En het lijkt er niet op dat daar snel verandering in zal komen.
Veruit het comfortabelste kledingstuk van deze zomer: de fietsbroek. Zeer praktisch, maar niet evident om stijlvol te combineren met je doorsnee kantoorplunje. Een trend voor modeliefhebbers met lef en dat is wellicht ook de reden waarom de trend (nog) niet bij het grote publiek is doorgedrongen.
Vergeet de klassieke lederen designhandtas. In 2018 kreeg de goedkope plastic tas een statusupgrade van functioneel supermarktaccessoire naar fashion statement. Ook hier ging de bal aan het rollen toen Balenciaga een variant op de knalblauwe Ikea-tas uitbracht, en tal van high end merken in sneltempo volgden. You hate it or you love it, maar praktisch is het wel.
1. De trui in de broekHet was even wennen en niet elke trui-in-broek-combo is even geslaagd. Maar mits wat trial and error is het een trend waar werkelijk iedereen mee wegkomt. Onze succesformule? Combineer een effen wollen sweater met een wijde taillebroek en je hebt een outfit die uitblinkt in zowel klasse als comfort.2. De ugly sneakerDe prijzige ugly sneaker van Balenciaga was dit jaar de grote gemene deler op de verlanglijstjes van elke zichzelf respecterende modeliefhebber. Andere merken volgden al snel en voor we het wisten dartelden we zelf ook vrolijk rond op een paar kleurrijke dad sneakers. Het excuus? Jeugdsentiment. En draagcomfort, dat ook. Twee redenen waarom deze trend nog lang niet dood en begraven is.3. Opzichtige logo'sZe waren met veel en ze waren overal: opzichtige logo's op truien, broeken, schoenen en tassen. Labels als Balenciaga, Burberry, Gucci en Versace maakten van hun merknaam een statement door er opvallend mee uit te pakken op hun kledij. Tegelijk is er een tegenbeweging in gang gezet met merken die hun eigen naam net zo minimalistisch mogelijk integreren in hun collecties. De vraag is nu: welke stroming zal de overhand krijgen in 2019? 4. Bloemenjurken in maxiformaat Niet te verwarren met de gordijnen van je grootmoeder: de lange bloemenjurken. De afgelopen maanden verschenen ze in zowat alle denkbare kleuren en patronen. Je zag zo voor het eerst opduiken in de lente van 2018, maar ook nu is de bloemenjurk alomtegenwoordig aan de feestdis. En het lijkt er niet op dat daar snel verandering in zal komen. 5. De fietsbroek Veruit het comfortabelste kledingstuk van deze zomer: de fietsbroek. Zeer praktisch, maar niet evident om stijlvol te combineren met je doorsnee kantoorplunje. Een trend voor modeliefhebbers met lef en dat is wellicht ook de reden waarom de trend (nog) niet bij het grote publiek is doorgedrongen.6. De plastic handtasVergeet de klassieke lederen designhandtas. In 2018 kreeg de goedkope plastic tas een statusupgrade van functioneel supermarktaccessoire naar fashion statement. Ook hier ging de bal aan het rollen toen Balenciaga een variant op de knalblauwe Ikea-tas uitbracht, en tal van high end merken in sneltempo volgden. You hate it or you love it, maar praktisch is het wel.
Knack Weekend Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden de toegang tot het netwerk van Knack Weekend. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.