In beeld: Jimmy Choo, Charlotte Olympia en co ontwerpen glazen muiltje voor Assepoester

In beeld: Jimmy Choo, Charlotte Olympia en co ontwerpen glazen muiltje voor Assepoester
Lily James met het glazen muiltje van Jimmy Choo tijdens de première van 'Cinderella' in Berlijn. © Reuters

Het glazen muiltje van Assepoester is een van de meest iconische schoenen uit de filmgeschiedenis. Ter ere van de nieuwe, live action verfilming van dit sprookje, vroeg Disney aan Paul Andrew, Alexandre Birman, Rene Caovilla, Jimmy Choo, Salvatore Ferragamo, Nicholas Kirkwood, Charlotte Olympia, Jerome Rousseau en Stuart Weitzman om hun eigen versie van de pump te ontwerpen in samenwerking met Swarovski. Deze collab resulteerde in negen unieke en begerenswaardige pumps die van iedere vrouw een moderne prinses maken.

Wie zich letterlijk in de schoenen van Assepoester wil plaatsen, kan deze pareltjes - mits het neertellen van een fikse portie goudstukken - kopen bij Saks Fifth Avenue, Harrods, Galeries Lafayette, Excelsior Milano, Tsum, Isetan of Level Shoe District, The Dubai Mall.

(LP)

Alexandre Birman © Disney

'Mijn visie van het glazen muiltje werd geïnspireerd door tijdloosheid en de vrouwelijke schoonheid. Ik geloof dat Assepoester van Disney en het label Alexandre Birman deze waarden met elkaar delen. Ik heb onze klassieke Johanna pump geherinterpreteerd door het een modieuze en romantische twist te geven met satijn en Swarovski kristallen. Het is een schoen waarvan ik me kan inbeelden dat een moderne prinses ze zou dragen.'

Charlotte Olympia © Disney

'Het was een waar genoegen om mijn versie van het glazen muiltje van Assepoester te ontwerpen. Ik heb het ontwerp de passende naam 'If the Shoe Fits' gegeven. De transparante platformschoen werd gemaakt met PVC werd versierd met sterren en kristallen zoals alle prinsessen zouden moeten hebben.'

Jerome C. Rousseau © Disney

'Ik werd geïnspireerd door klokslag middernacht, een fantastisch element van het sprookje dat spanning aan het verhaal geeft.'

Jimmy Choo © Disney

'Ik denk dat elk meisje verlangt naar een 'Assepoester-moment' in hun leven. Het verhaal wakkert een liefde en fascinatie voor schoenen aan die nooit uitdooft. We leren van kinds af aan wat voor transformatie een schoen kan teweegbrengen en deze fantasie blijft voor eeuwig voortleven. Ik wilde een schoen creëren die magisch aanvoelt met een aantrekkelijke schittering en een vrouwelijk en tijdloos silhouette. Op die manier kunnen we onze kinderlijke emoties terugvinden.'

Nicholas Kirkwood © Disney

'Assepoester heeft zowel delicate als zachte kwaliteiten in haar karakter. Het moment van transformatie benadrukt beide en gaf me de inspiratie voor het ontwerp.'

Paul Andrew © Disney

'Het glazen muiltje van Assepoester representeert de droomschoen van iedere vrouw. Het verhaal, een echte classic, inspireerde me om mijn iconische spitse silhouette te gebruiken.'

René Caovilla © Disney

'Schoenen kunnen wensen inwilligen en dromen doen uitkomen. Passie en research zijn niet het eindpunt wanneer het draait om fantasie en creativiteit. Dit is hoe dromen werkelijkheid worden en ons eigen sprookje vormen.'

Salvatore Ferragamo © Disney

'De magie van een schoen die een vrouw in een prinses kan transformeren en haar het gevoel geven om op wolken te lopen is een universele droom. Een moderne versie van Assepoester waarin de herontdekking van een zachte sensualiteit en een krachtige vrouwelijkheid centraal staan. Een schoen gemaakt van transparantie en licht.'

Stuart Weitzman © Disney

'Assepoester in 2015 heeft een tijdloze aantrekkingskracht. De diamanten en het doorzichtige laarsje versterken het beeld dat ik van Assepoester heb.'

Stuart Weitzman © -

Nicholas Kirkwood © -

Charlotte Olympia © -

Jimmy Choo © -

Alexandre Birman © -

Jerome C. Rousseau © -

Paul Andrew © -

René Caovilla © -

Salvatore Ferragamo © -