An Vandevorst en Filip Arickx zitten achter een tafel in hun showroom in de Marais, omringd door schoenen. Zij draagt een zwarte latex rolkraagtrui, hij een fluoranje hoodie en goudkleurige zonnebril met spiegelglas. Voor het eerst in twintig jaar carrière presenteert A.F. Vandevorst geen klerencollectie.
...

An Vandevorst en Filip Arickx zitten achter een tafel in hun showroom in de Marais, omringd door schoenen. Zij draagt een zwarte latex rolkraagtrui, hij een fluoranje hoodie en goudkleurige zonnebril met spiegelglas. Voor het eerst in twintig jaar carrière presenteert A.F. Vandevorst geen klerencollectie.'We hebben onze wintercollectie geshowd tijdens de coutureweek in juni, en dat leek ons een betere plek om werk te tonen dan de reguliere modeweek,' zegt Vandevorst.'In dezelfde periode zijn we door een uitgeverij benaderd om een boek te maken naar aanleiding van onze twintigste verjaardag, en we hebben sinds kort ook een nieuwe CEO. Het was, kortom, een goed moment om even stil te staan: hoe willen we evolueren? Werken we op dezelfde manier verder, of proberen we iets anders? We hadden de indruk dat we in het begin van onze carrière creatiever waren. Maar we sliepen toen nauwelijks, vaak minder dan vier uur per nacht. We gingen ook nooit op vakantie. Dat kun je niet volhouden, en we willen dat ook niet meer. Het is niet zo dat we het beu zijn, integendeel. We willen gewoon weer wat meer tijd voor onszelf, om creatiever te kunnen zijn, en samenwerkingen aan te gaan met mensen die we interessant vinden, of met wie we een band hebben. We blijven ook capsulecollecties maken, die we tijdens de coutureweek in Parijs zullen presenteren. Maar wat het precies wordt, ligt nog open.'Wel zeker: de schoenenlijn, die in het recente verleden al zo'n vijftig procent van de omzet van het label vertegenwoordigde, blijft gewoon bestaan. 'We werken heel nauw samen met de fabrikant in Italië. Die kennen we al 25 jaar. Voor ons is dat familie, twee handen op een buik.'A.F. Vandevorst plant verder een herinrichting van de winkel in Antwerpen, en dan is er nog een project met Levi's: de denimgigant uit San Francisco vroeg vijftig celebrities en influencers om 'iets te doen' met het Type III Trucker Jacket, het klassieke jeansjasje van het merk, waarvan heden de vijftigste veraardag wordt gevierd. Behalve A.F. doen ook onder anderen Solange Knowles, Justin Timberlake, Karlie Kloss, Romee Strijd, Virgil Abloh, Snoop Dogg en Tinie Tempah mee.'We kregen die vraag, en we vinden Levi's een fijn merk,' zegt Filip Arickx. 'Het is fascinerend hoe Levi's in de loop van de geschiedenis met zo weinig modellen zoveel furore heeft gemaakt.''Het idee was dat we een ontwerp zouden maken, en dat dat ontwerp dan zou worden uitgevoerd in de ateliers van Levi's. Maar de deadline was een week later, dat lukte dus niet meer. Het toeval wil dat ik nog zo'n jasje in mijn kleerkast had hangen. Vijftien jaar geleden gekocht, spiksplinternieuw. Ik heb dat gedragen tot het op de draad versleten was. En ik draag het nog altijd. Waar het kan verslijten, daar is het versleten. Vanzelf, zonder stonewash. In zekere zin is dat de meest natuurlijke vorm van customizen. Ik heb er ook patches op geplakt, en ik ben al eens iemand tegengekomen die me er twaalfhonderd euro voor heeft geboden.'Omdat het gedragen is door Filip Arickx?'Het zweet dat erin hangt, is echt werkerszweet,' lacht hij.'Ik moet eerlijk zeggen: ik vond het een mooie benadering van customizen. Het is versleten op mijn lijf. We hebben het niet uit elkaar gehaald om er een mutske van te maken.'An en Filip vlogen enkele dagen later naar Los Angeles, met jasje, voor de inhuldiging van het project in het Levi's Haus in West Hollywood (met optredens van Knowles en Chance The Rapper). Het project is later dit najaar ook in Berlijn te zien. Daarna krijgt Arickx zijn jasje terug.