Uw redactrice herinnert zich nog goed hoe haar klasgenootjes in het derde leerjaar tijdens de jaren '90 een beetje lacherig keken naar onze leerkracht: ze droeg bijna elke dag een jeansjasje waar op haar rug een grote Mickey Mouse prijkte. We vonden het maar wat gek, een Grote Mens die van Disney houdt. Nu we ondertussen zelf ook bij die grote (helaas niet letterlijk op te vatten) mensen horen, zijn we onderhand een tikkeltje jaloers geworden op juf Myriam.

Verhalen vertellen

Bestond Disney-mode vroeger nog gewoon uit een jeansjasje met daarop een print van een Mickey Mouse die recht uit een filmpje was gekopieerd, dan gaat het vandaag veel verder dan dat. De tekenfilmfiguren duiken bijvoorbeeld op in gestileerde vorm of worden ingezet als patroon, zodat enkel een oplettend oog het personage kan onderscheiden. De alombekende Disney-karakters evolueren continu onder invloed van nieuwe trends en de stempels van modehuizen.

"Dat is net het mooie van het verhaal van Disney in de mode. Disney staat voor verhalen vertellen, het is dan ook geweldig als merken hun eigen verhaal kunnen vertellen aan de hand van onze personages." Dat zegt Debby Redhead, apparel director van The Walt Disney Company EMEA.

Essentiel
© Essentiel

Essentiel heeft duidelijk naar deze les geluisterd, want het merk brengt in november - na een succesvolle collectie afgelopen winter - al een tweede veelbelovende samenwerking met Disney uit.

Meer Disney-geïnspireerde mode bekijken? Deze fotoslider laat je dromen.

Inspireren

Disney heeft wel een team ontwerpers, maar brengt zelf geen collecties uit. "Dat gebeurt altijd in samenwerking met andere merken," zegt Redheid. "Wij hopen met onze designs andere merken te kunnen inspireren om op een frisse en eigentijdse manier aan de slag te gaan met Disney-materiaal." Bij het ontwerpen van de 'inspiratiecollectie' vertrekken de designers van Disney altijd vanuit huidige trends, die ze achteraf aanpassen aan een Disney-personage.

Na de onmiskenbare aanwezigheid in de mode, wil Disney nu ook interieurdesigners inspireren om het merk te gebruiken. Of je nu een Star Wars-, Marvel- of Disney-fan bent, de kans is erg groot dat je binnenkort beddengoed, servies, lampen en zelfs badproducten van je favoriete held tegenkomt.

Nostalgie

Valentino
© Valentino

Waarom we zo van Disney houden op onze kleren, in ons huis en in ons bad? Heel simpel: het zien van die twee ronde zwarte oren, een prinses of een sprekende leeuw laat ons op een vrolijke manier even terugdenken aan de tijd waarin we nog dartele koters waren die zich niets moesten aantrekken van elektriciteitsrekeningen betalen en belastingformulieren invullen.

Al worden we ons met de tijd wel wat bewuster van hoe we eruit zien, want zoals Debby Redhead het zegt: "Dochters willen rondlopen in een prinsessenkleed, moeders in een klassevol stuk met een stiekeme verwijzing naar hun favoriete jeugdheldin."

(EK)

Uw redactrice herinnert zich nog goed hoe haar klasgenootjes in het derde leerjaar tijdens de jaren '90 een beetje lacherig keken naar onze leerkracht: ze droeg bijna elke dag een jeansjasje waar op haar rug een grote Mickey Mouse prijkte. We vonden het maar wat gek, een Grote Mens die van Disney houdt. Nu we ondertussen zelf ook bij die grote (helaas niet letterlijk op te vatten) mensen horen, zijn we onderhand een tikkeltje jaloers geworden op juf Myriam.Bestond Disney-mode vroeger nog gewoon uit een jeansjasje met daarop een print van een Mickey Mouse die recht uit een filmpje was gekopieerd, dan gaat het vandaag veel verder dan dat. De tekenfilmfiguren duiken bijvoorbeeld op in gestileerde vorm of worden ingezet als patroon, zodat enkel een oplettend oog het personage kan onderscheiden. De alombekende Disney-karakters evolueren continu onder invloed van nieuwe trends en de stempels van modehuizen."Dat is net het mooie van het verhaal van Disney in de mode. Disney staat voor verhalen vertellen, het is dan ook geweldig als merken hun eigen verhaal kunnen vertellen aan de hand van onze personages." Dat zegt Debby Redhead, apparel director van The Walt Disney Company EMEA. Essentiel heeft duidelijk naar deze les geluisterd, want het merk brengt in november - na een succesvolle collectie afgelopen winter - al een tweede veelbelovende samenwerking met Disney uit. Disney heeft wel een team ontwerpers, maar brengt zelf geen collecties uit. "Dat gebeurt altijd in samenwerking met andere merken," zegt Redheid. "Wij hopen met onze designs andere merken te kunnen inspireren om op een frisse en eigentijdse manier aan de slag te gaan met Disney-materiaal." Bij het ontwerpen van de 'inspiratiecollectie' vertrekken de designers van Disney altijd vanuit huidige trends, die ze achteraf aanpassen aan een Disney-personage.Na de onmiskenbare aanwezigheid in de mode, wil Disney nu ook interieurdesigners inspireren om het merk te gebruiken. Of je nu een Star Wars-, Marvel- of Disney-fan bent, de kans is erg groot dat je binnenkort beddengoed, servies, lampen en zelfs badproducten van je favoriete held tegenkomt.Waarom we zo van Disney houden op onze kleren, in ons huis en in ons bad? Heel simpel: het zien van die twee ronde zwarte oren, een prinses of een sprekende leeuw laat ons op een vrolijke manier even terugdenken aan de tijd waarin we nog dartele koters waren die zich niets moesten aantrekken van elektriciteitsrekeningen betalen en belastingformulieren invullen. Al worden we ons met de tijd wel wat bewuster van hoe we eruit zien, want zoals Debby Redhead het zegt: "Dochters willen rondlopen in een prinsessenkleed, moeders in een klassevol stuk met een stiekeme verwijzing naar hun favoriete jeugdheldin."(EK)