Hoe Coco Chanel gevormd werd door armoede

© Man Ray, Paris, 1935

Op 19 augustus 132 jaar geleden werd de bijna mythische Coco Chanel geboren in een arme omgeving. Maar net die moeilijke jaren zouden wel eens de basis kunnen hebben gelegd voor haar later succes.

Toen Chanels moeder stierf, werd ze verder opgevoed door de nonnen in een weeshuis, waar ze leerde naaien. Alles wat haar daar omringde, zou ze later ironisch genoeg gebruiken als inspiratiebronnen voor haar ontwerpen die gedragen werden door de rijken.

Genre pauvre

In 1957 schreef Time al dat Coco Chanel het ‘genre pauvre’ (of de armeluislook) uitvond. Zo creëerde ze een jurk gebaseerd op de typische zeilerstrui, introduceerde ze verschillende kenmerken van arbeidersuniformen in haar ontwerpen en liet ze haar modellen instappers dragen.

De simpliciteit van haar ontwerpen was meteen ook de sterkte ervan. Haar ontwerpen zonder al te veel franjes en haar gebruik van simpele stoffen maakten de creaties gemakkelijk kopieerbaar zodat ze in de massaproductie terechtkwamen.

Hoe Coco Chanel gevormd werd door armoede
© Man Ray, Paris, 1935

Haar kindertijd in de armoede leerde Coco Chanel niet enkel ruwe stoffen en simpele ontwerpen appreciëren, maar ook hoe je elke moeilijke situatie kan overleven door wat vindingrijkheid aan de dag te leggen. Vermoedelijk lag een groot deel van haar succes daaraan – net als haar hardnekkige karakter.

Oorlogsmisdaden

Hoe dan ook, Coco Chanel was vastberaden hogerop te klimmen op de sociale ladder. Daartoe knoop ze relaties aan met rijke mannen die haar introduceerden in de high society. Haar opportunisme ging zelfs zo ver dat er allerlei verhalen over collaboratie, spionage en antisemitisme over haar de ronde deden toen ze tijdens de Tweede Wereldoorlog een affaire had met een Duitse officier.

Van dat imago is ze in Europa nooit helemaal meer verlost geraakt, maar de Amerikanen waren vergevingsgezinder. De controverse rond haar persoon was er veel minder groot, tenminste: tot ze het meest geliefde fashion item van de jaren ’60 met de grond gelijk maakte: “Degoutant. Nu weet ik waarom mannen niet meer van vrouwen houden.”

Moest de geest van la Chanel zich vandaag op een festivalweide bevinden alwaar hordes tieners rondlopen met een gescheurd shortje en crop top aan, ze draaide zich om in haar graf.

(EK via Time)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content