Het Gentse circulatieplan: een vloek of een zege voor de lokale handelaars?

27/11/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 03/12/18 om 15:25
Uit Knack Weekend Regionaal van 28/11/18

Het veelbesproken Gentse circulatieplan is anderhalf jaar jong. Het moest doorgaand verkeer uit de Gentse binnenstad weghalen en inwoners overtuigen om de auto in te ruilen voor de fiets en het openbaar vervoer. Dat is gelukt, maar is dit nu een zegen of een vloek voor de lokale handelaars? Drie winkeliers geven hun genuanceerde visie.

Eerst even ter opfrissing: het Gentse circulatieplan werd ingevoerd om de verschillende woonbuurten van de binnenstad opnieuw zuurstof te geven en te bevrijden van het dagelijkse sluipverkeer van de auto. Er werden onder andere zogenoemde knips (drukke plaatsen waar bepaalde vervoermiddelen niet mogen doorrijden) ingevoerd. Dat betekent niet dat Gent de auto bande, maar het was niet langer mogelijk om kriskras doorheen de verschillende buurten te rijden. Het circulatieplan wou ook de inwoners zelf laten nadenken over hun mobiliteit. We grijpen vaak zonder veel nadenken naar de auto omdat automobiliteit in onze maatschappij relatief gezien goedkoop is, terwijl alternatieven soms veel logischer en vooral veel aangenamer zijn.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners