Arket betekent in alle Scandinavische talen hetzelfde: blad papier. De naam verwijst naar de oorsprong van het label, als deel van de Zweedse H&M-groep, en het witte blad papier waarmee creatief directeur Ulrika Bernhardtz en haar team 2,5 jaar geleden begonnen.
...

Arket betekent in alle Scandinavische talen hetzelfde: blad papier. De naam verwijst naar de oorsprong van het label, als deel van de Zweedse H&M-groep, en het witte blad papier waarmee creatief directeur Ulrika Bernhardtz en haar team 2,5 jaar geleden begonnen. Arket klinkt ook niet toevallig als market, want dat is wat ze willen zijn: een moderne markt die 'essentiële' stukken aanbiedt voor mannen, vrouwen, kinderen en het interieur. In elke winkel komt er ook een café, waar je een kop koffie kunt drinken of iets kleins kunt eten, bereid volgens de regels van het New Nordic Food Manifesto over gezond leven."De vraag was een complementair merk op te richten dat inspeelt op de noden van de consumenten die vandaag nog niet ingelost worden", zegt Ulrika Bernhardtz. "Het gat in de markt dus. Het antwoord ligt volgens ons bij de democratisering van kwaliteit. De meest eenvoudige, goed gemaakte dingen zijn vaak heel duur. Wij willen ze toegankelijk maken voor iedereen." Nog zo'n kernwoord in het DNA van Arket is 'archief', in al zijn betekenissen. Ulrika Bernhardtz: Inderdaad, het designteam dook in de modearchieven op zoek naar vintage samples van iconische kledingstukken zoals de caban of de perfecte parka. We hebben stuk- ken van Chanel en Céline, maar ook oude legerjassen. Het eerste archiefstuk dat we kochten voor de mannencollectie was een kogelvrij vest. Niet omdat het kogelvrij is, maar omdat in het leger alles een functie heeft. Dat interesseert ons: waarom zit daar een zak? Hoe maken zij het water- en winddicht?" De meest eenvoudige uitdrukking van het archief is de unieke code van negen cijfers die aan elk product gegeven wordt. Elk cijfer verwijst naar een onderdeel van de collectie, waardoor het voor de klant gemakkelijk wordt om een item terug te vinden, zowel online als in de winkel. Zelfs als je dat stuk jaren geleden gekocht hebt. De basis van de collectie zal namelijk bestaan uit stukken die elk seizoen opnieuw, met hoogstens wat kleine aanpassingen, beschikbaar zullen zijn. "Stel, je hebt eindelijk een broek gevonden die je goed past, dan is de kans in veel winkels klein dat je die een half jaar later nog kunt kopen", zegt Bernhardtz. "Dankzij de Arket-ID vind je die broek direct terug en kun je 'm opnieuw bestellen in de originele versie of in een update." De basis van de collectie ligt vast, met stukken waarop je altijd kunt terugvallen. Daarbovenop komt een seizoenslaag, met geregeld nieuwe silhouetten, kleuren en materialen. We evolueren mee met de tijd, een T-shirt zal er over tien jaar niet hetzelfde uitzien als vandaag, maar we zullen niet plots iets radicaal anders gaan doen. Het archiefsysteem helpt ons de winkel te organiseren. Het creëert orde en open ruimte, wat nog ontbrak in dit segment van de markt. Het gaat in tegen het klassieke idee over retail dat elke vierkante centimeter van een winkel benut moet worden. Wij willen onze klanten ademruimte geven. Een fysieke winkel is vandaag meer dan een plaats waar transacties plaatsvinden. Je moet er tijd willen doorbrengen, daarom hebben we er ook een café aan toegevoegd. Ik zou liever de term Nordic gebruiken om Arket te beschrijven. De Scandinavische stijl is wat verfijnder en leunt beter aan bij wat een merk als COS doet. De Nordic look is robuuster en warmer, niet zo minimalistisch. Het is een mix van bestaande en enkele nieuwe, zeker voor interieur, omdat we daar een aantal producten van hout en steen introduceren. Voor de kleding is het een mix van fabrikanten die al voor H&M en Cos produceren. We werken heel nauw met hen samen. We hebben voor Arket een uniek soort draad ontwikkeld voor al ons breigoed, gemaakt van biologische merinowolvezels, die op verschillende manieren geweven en verwerkt wordt. Op basis van een wiskundige formule wordt van elk stuk in de collectie het optimale verbruik berekend. Zo wordt de productie efficiënter, duurzamer en goedkoper. De prijzen zijn divers, omdat de producten dat ook zijn. In de keukenafdeling kun je een vaasje kopen van 5 euro, maar evengoed een ijzeren kookpot van 200 euro. Een paar sokken kost 5 euro, maar we hebben ook jassen van 350 euro. Alles hangt af van het materiaal en de tijd die nodig zijn om het product te maken. Het geeft weer hoe we vandaag shoppen. Niemand gaat nog gekleed in één merk, of koopt al zijn spullen in één winkel. De Arket-collectie wordt daarom aangevuld met de bestsellers van andere merken, vooral schoenen, accessoires en huisgerief. Het heeft geen zin om zelf aan iets te beginnen dat door een ander al geperfectioneerd is. We zullen bijvoorbeeld twee soorten van de beste theepotten verkopen: een klassieker van het Britse Price & Kensington en een heel vernieuwend model van een Japans merk. Online en offline zijn met elkaar verweven. Je gaat shoppen omdat je op je smartphone iets gezien hebt dat je bevalt. Of je staat in de winkel en zoekt op of ze online je maat nog hebben. Wij willen dat onze klanten onze website gebruiken, ook als ze in onze fysieke winkel staan. Als een klant een stuk leuk vindt, dan kan hij online het archiefnummer van dat item intypen en krijgt hij voorbeelden van hoe je het kunt stylen. arket.com