Henry Holland (House of Holland) over Eastpak Artist Studio: ‘Deze collab heeft niets dan voordelen’

Alle ontwerpen van dit jaar © Eastpak Artist Studio x DAA

Voor het vijfde jaar op rij slaat Eastpak de handen in elkaar met 11 designers om wereldwijd bewustzijn op te wekken voor HIV en aids. Onder meer Kenzo, Vêtements, Christopher Raeburn, House of Holland en Jacquemus gingen aan de slag met een blanco rugzak die wordt geveild ten voordele van de Belgische non-profitorganisatie Designers Against Aids. Weekend.be had een gesprek met Henry Holland. “Zolang we de ziekte niet kunnen indijken moet het een prominent gespreksonderwerp blijven”

We hebben allemaal onze Eastpakrugzak opgeleukt. We hingen pluizige sleutelhangers aan de rits, veranderden de naam vakkundig in ‘Lastpak’ (lachen!) of lieten onze klasgenoten hun handtekening op het canvas zetten. Henry Holland ging net iets verder voor zijn ontwerp voor de Eastpak Artist Studio. Hij bekleedde de rugzak met nepbont en verwerkte er borduurwerk, strasstenen en felle kleuren in. “Ik heb me echt kunnen uitleven”, aldus de ontwerper die speciaal voor Weekend.be zijn telefoon opnam.

Henry Holland: “Ik ben al zo lang ik me kan herinneren fan van Eastpak. Het is een tijdloos merk dat een groot deel van mijn leven in beslag nam toen ik jong was – ik ging vaak skaten en snowboarden- en het merk is met me meegegroeid. Toen ze mij vroegen voor deze samenwerking was ik dan ook heel enthousiast. Ik heb de Artist Studio-series altijd met veel interesse bekeken en het is een eer dat ik daar nu deel van mag uitmaken.”

Welk ontwerp is jou het meest bijgebleven uit de voorbije Eastpak Artist Studio series?

Holland: “Die ‘Monster Bag’ van Walter Van Beirendonck – al zijn werk is zo creatief en origineel. Ik zou die man graag eens ontmoeten, hij is één van mijn grote voorbeelden.”

Ook jouw rugzak is niet bepaald alledaags te noemen. Waar heb je de inspiratie vandaan gehaald?

Holland: “Mijn Eastpak-ontwerp bouwt voort op mijn meest recente zomercollectie, die geïnspireerd is op de Hunter S. Thompson-roman ‘Fear And Loathing in Las Vegas’. Die hele vintage seventies Vegas vibe resoneert ook in deze rugzak, met zijn haast psychedelische tinten en patronen. Ik wou een hele trippy rugzak maken, een statement piece met veel kleur en textuur, en ik denk dat dat gelukt is (lacht).”

De opbrengst van deze rugzak gaat naar Designers Against Aids. Heb je een speciale band met dat goede doel?

Holland: “Een speciale band is veel gezegd, maar ik vind het wel een belangrijk onderwerp. Ik heb al meerdere keren geld helpen inzamelen voor campagnes die zich inzetten voor de preventie en behandeling van aids. Vandaag de dag treft de ziekte nog steeds zoveel verschillende mensen, overal ter wereld. Zolang we (de verspreiding van) deze ziekte niet kunnen indijken moet het een prominent gespreksonderwerp blijven.”

Het ontwerp van House of Holland voor Eastpak Artist Studio
Het ontwerp van House of Holland voor Eastpak Artist Studio© Eastpak

Samenwerkingen zijn wel jouw ding. Je ging eerder al in zee met Asos, Visa, Levi’s,… Wat leer je uit dit soort collaborations?

Holland: “Twee dingen. Allereerst leer je met verschillende materialen werken. Toen we bijvoorbeeld de handen in elkaar sloegen met Levi’s, of zoals nu: met Lee, kregen we plots heel wat knowhow en expertise mee over denim – geen makkelijk materiaal om zomaar even mee te werken. Dat is enorm verrijkend voor een ontwerper. Ten tweede krijg je zo ook de kans om verschillende productcategorieën aan te raken en dus verschillende manieren te creëren waarop je (potentiële) fans met jou in contact kunnen komen.”

Maar het is wel wéér een item op je to-do-list, en dat in een tijdperk waarin ontwerpers zich uitlaten over de hoge werkdruk…

Holland: “Ik vind dat een moeilijke discussie, eerlijk gezegd. Als ontwerper vind ik uiteraard dat we te veel op een te korte tijd moeten produceren, maar als consument snap ik waarom mensen steeds méér willen. Het is moeilijk om relevant te blijven.”

Zeker nu meer modemerken spreken van verschillende momenta in plaats van verschillende seizoenen.

Holland: “Klopt. En daarom zijn samenwerkingen wel interessant. Je blijft nieuwe producten uitbrengen en je klanten blijven geprikkeld. Bovendien kan je met een partnership de financiële druk op je huis en de werklast van je team een beetje verlichten.”

Niets dan voordelen dus, deze collab!

Holland:That’s right.” (lacht)

(KS)

Vanaf 1 december (niet toevallig op Wereldaidsdag) kunnen geïnteresseerden een bod uitbrengen op deze creaties. Ontdek hieralle ontwerpen en meer informatie over de veiling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content