Helmut Lang lanceert budgetlijn HELMUT

Goed nieuws voor modeliefhebbers en aanhangers van de minimalistische stijl.

Goed nieuws voor modeliefhebbers die graag eens wat anders aan hun garderobe toevoegen. Helmut Lang komt nog deze zomer met een goedkopere diffusion line.

Dankzij de woelige geschiedenis van het merk is een Helmut Lang niet zomaar in iedere boetiek te vinden. De man achter het gelijknamige label is, zoals het een Oostenrijker betaamt, een beetje een wünderkind, al zullen sommigen het bij ‘lefgozer’ houden. Toen hij op zijn 21e naar eigen zeggen geen goed zittende kleding vond, besloot de jonge Lang om ze dan maar zelf te maken -zonder enige opleiding of mode-achtergrond. Eind jaren ’70 opende hij in Wenen zijn eerste boetiek, Bou Bou Lang, die gesteund werd door excentriek acteur Helmut Berger.

Stedelijk en minimalistisch Lang specialiseerde zich in onconventionele avant-gardekleding met een hang naar deconstructivisme en verwijzingen naar de bondagesfeer. Goedkope stoffen werden gemixt met luxueuze materialen en gecombineerd tot een stedelijke stijl waarbij het verschil tussen man en vrouw vervaagde. In het begin van de jaren ’90 was Helmut Lang dan ook dé naam on in je neklijn te hebben. Zijn minimalistische, strak gesneden creaties in zwart, wit en beige oogstten groot internationaal succes, en Lang kon eigen zaken openen in New York, Wenen, München, Milaan, Parijs, Tokio en Hongkong. In 1998 verhuisde de Oostenrijker naar New York, waar hij als eerste niet-Amerikaanse modeontwerper werd opgenomen in de ‘Council of Fashion Designers of America’.

Of hij overdonderd was door zijn succes of het gewoon deel uitmaakte van een masterplan is niet helemaal duidelijk, maar een jaar later verkocht Helmut Lang 51% van zijn bedrijf aan Prada, dat in 2004 ook de rest wist te verwerven. Hoewel Lang al die tijd creatief directeur bleef, begonnen de cijfers van het bedrijf vermiljoen te kleuren. In 2005 gooit Lang dan ook definitief de gestileerde handdoek in de fashionring en besluit kunstenaar te worden. Prada stopt datzelfde jaar nog alle productie van Helmut Lang en verkoopt het verlieslatende label aan het Japanse Link Theory.

De verrijzenis
Onder het deskundige oog van het creatieve ontwerperskoppel Nicole en Michael Colovos wist het label Helmut Lang toch te groeien. In 2011 verscheen het voor het eerst in zes jaar weer op de catwalk, en hun FW12 show geïnspireerd door HBO-serie Game Of Thrones werd in verschillende media positief onthaald. De verrijzenis van het merk Helmut Lang is een feit. De nieuwe budgetlijn HELMUT moet het label een extra duwtje in de rug geven. De Colovossen lijken alvast overtuigd dat de wereld weer klaar is voor Lang -maar niet voor Duur. (KS)

De eerste collectie zal in mei in bepaalde geselecteerde winkels liggen. Prijzen variëren tussen 70 en 160 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content