Haleluja, een groene conceptstore

Sonja Noël opende een ecologische conceptstore, maar niét met vormeloze hennepbroeken.

Ecologie en mode, het roept connotaties op van vormeloze hennepbroeken, vilten sjaals en – gruwel – gebatikte T-shirts. Clichés uiteraard, maar toch: we associëren groen niet meteen met fashion. Laat staan met cutting edge fashion. Nochtans is dat precies wat Sonja Noël, Dansaertpionier met de designerwinkel Stijl, op het oog had toen ze in september in Brussel Haleluja opende. Een winkel met kledij van ecologische of gerecycleerde stoffen, maar wel defilémateriaal, ontworpen door een nieuwe generatie jonge designers. Een internationale primeur, die drie maanden na zijn opening helemaal in de tijdgeest van 2011 lijkt te passen.

Trendwatcher Li Edelkoort voorspelt voor 2011 een “toenemende ontwikkeling van een meer intuïtieve relatie met de natuur; de komst van een ecologisch bewuste periode waarin onze interactie met de planeet een sleutelrol speelt”. U staat niet alleen. Sonja Noël: Het bevestigt voor mij dat ik juist zit en goed bezig ben. Li Edelkoort is niet niemand, hé, ze is zowat dé goeroe van de westerse modewereld. Dat doet plezier. Het valt ook niet te ontkennen. Het belang en de omvang van groene mode – of slow fashion, zo je wil – groeit alleen maar. En dat zal zich ook voortzetten op alle niveaus. De collecties zullen groter worden, de ontwerpers zullen belangrijker worden en er zullen meer winkels bijkomen. Ik geloof ook niet dat dit een trend van voorbijgaande aard is of een hype van het jaar. Het gaat fundamenteler dan dat: ik zie het echt als een richting die de mode uit gaat. Alleen is 2011 misschien nog te vroeg. Ik denk dat het pas binnen vijf jaar op zijn hoogtepunt zal zijn.

Is Haleluja er dan niet te vroeg gekomen? Maar ik hou net van dat soort uitdagingen. Met Stijl heb ik ook ontwerpers als Martin Margiela, Dries Van Noten, Ann Demeulemeester en Tim Van Steenbergen in huis gehaald toen ze nog onbekend waren. Als ik ergens in geloof, heb ik geen zin om te wachten. Toen ik al die jonge ontwerpers zag werken met ecologie, heb ik meteen gekeken of ik er geen concept rond kon bouwen. De winkel is een primeur, zelfs internationaal is er nog geen winkel die op dezelfde manier fashion en ecologie verenigt. Maar ik merk aan de reacties dat ik niet te vroeg ben. De klanten zijn helemaal mee. Iedereen reageert enthousiast, en ze kijken niet alleen, ze kopen ook. Ergens is dat ook evident. Mensen die in mode geïnteresseerd zijn, willen mee zijn. Het zijn jonge mensen die vooruitkijken, met tendensen bezig zijn.

Geert Zagers.

Info:
Haleluja, Nieuwe Graanmarkt 6, Brussel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content